Blog > Komentarze do wpisu

-> ME AND BOBBY MCGEE (felieton nr 97)

ml

W marcu 1971 roku piosenka Me And Bobby McGee - wykonywana przez nieżyjącą już wówczas Janis Joplin - wspięła się na szczyt amerykańskiej listy singlowej. Dziś krótka historia tego legendarnego utworu.



    Piosenka została napisana przez Krisa Kristoffersona i Freda Fostera. Ponoć inspiracją dla Kristoffersona stał się klasyczny film Fedrico Felliniego - La Strada z 1954 roku. Pierwsze wykonanie piosenki znalazło się na krążku Rogera Millera, wydanym w lipcu 1969 roku. Singel z tym nagraniem dotarł wówczas do 12 pozycji amerykańskiej listy country. Wersja Gordona Lightfoota była notowana na miejscu 13 amerykańskiego rankingu pop i dotarła na szczyt w analogicznym zestawieniu w Kanadzie.
    Z kolei wersja autora utworu - Krisa Kristoffersona znalazła się na wydanym w 1970 roku jego debiutanckim albumie, który uplasował się na 10 pozycji zestawienia amerykańskich bestsellerów muzyki country. Kristofferson z powodzeniem zaprezentował swój utwór podczas pamiętnego festiwalu na wyspie Wight w 1970 roku.
    Piosenkę, z czasem, włączyli do swojego repertuaru m.in. tacy wykonawcy jak: Bill Haley, Jerry Lee Lewis, Johnny Cash, Grateful Dead, Wylong Jannings, Chet Atkins, Olivia Newton-John, Joan Baez, Pink, Allison Crowe, Dolly Parton i Tori Amos. Co by jednak nie pisać o tych wersjach, to nie ulega żadnej kwestii, że najsłynniejsze wykonanie podarowała światu Janis Joplin. Najpierw jednak Janis sama został nią obdarowana przez Krisa Kristoffersona, jednego z najważniejszych facetów w jej krótkim, burzliwym życiu. Kris zresztą do końca pozostał jej kochankiem.
    Me And Bobby Mc Gee, w której Joplinka uczyniła tytułową postać facetem, trafiła na najlepszą płytę w jej dyskografii – Pearl. Album ten artystka nagrała we wrześniu 1970 roku z towarzyszeniem zespołu Full Tilt Boogie Band. Płyta została wydana 11 stycznia 1971 roku, zawędrowała na szczyt amerykańskiego zestawienia bestsellerów i wkrótce pokryła się czterokrotną platyną.
    W każdym z utworów zamieszonych na tym albumie rozpoznawalny jest niepowtarzalny styl artystki. W jednym z wywiadów Janis określiła go tasiemcowym, wymyślonym na poczekaniu terminem: blues-rock-soul-blues-rock. Styl ten do dziś pozostaje jedną z najbardziej elektryzujących prób stworzenia białego odpowiednika najwartościowszych czarnych wzorców interpretacyjnych. Janis - uwielbiając soul - śmiało i twórczo czerpała z tradycji nie tylko bluesa, ale także muzyki gospel. Tradycję tę rozumiała jakby intuicyjnie, za to przetwarzała ją w zgodzie z duchem czasu i rocka.  
    Poniżej przedstawiam polski tekst piosenki Janis Joplin, niemal w całości oparty na tłumaczeniu Wojciecha Manna.
    Kompletnie spłukani w Baton Rouge czekaliśmy na pociąg / Czułam się prawie tak zużyta jak moje dżinsy / Bobby zatrzymał ciężarówkę w ostatniej chwili zanim lunął deszcz / Zawiozła nas aż do Nowego Orleanu / Wyciągnęłam harmonijkę z mojej brudnej czerwonej bandany / Grałam cicho, a Bobby śpiewał bluesa / Wycieraczki wystukiwały rytm, a ja trzymałam dłoń Bobby’ego w mojej / Śpiewaliśmy wszystkie piosenki, które znał kierowca / Wolność, innymi słowy, to nie mieć nic do stracenia / „Nic” nie znaczy nic, jeśli nie jest za darmo / I łatwo było czuć się dobrze, gdy on śpiewał bluesa / Rozumiecie, „czuć się dobrze” wystarczało mi / Wystarczało dla mnie i Bobby’ego McGee / Od kopalni Kentucky aż po słońce Kalifornii / Bobby poznał sekrety mej duszy / Przy każdej pogodzie, i w szczęściu, i w biedzie / Bobby chronił mnie przed zimnem / Pewnego dnia blisko Salinas pozwoliłam mu się wymknąć / Szukał domu, mam nadzieję, że go znajdzie / Ale zamieniłabym wszystkie mojej jutra na jedno wczoraj / By znów poczuć ciało Bobby’ego obok siebie / Wolność, innymi słowy, to nie mieć nic do stracenia / I nic to wszystko, co Bobby mi pozostawił / Lecz jeśli łatwo było czuć się dobrze, gdy on śpiewał bluesa / To „czuć się dobrze” wystarczało mi / Wystarczało dla mnie i Bobby’ego McGee / Nazwałam go kochankiem, nazwałam moim facetem / Tak, nazwałam go kochankiem, zrobiłam, co mogłam.
    Po Sittin’ On The Dock Of The Bay Otisa Reddinga piosenka Janis była drugim przypadkiem w historii amerykańskiej listy singlowej, gdy na szczycie znalazł się hit w wykonaniu niedawno zmarłego artysty.
    Me And Bobby McGee Joplinki została wykorzystana w epilogu słynnego filmu Rainera Wernera Fassbindera Berlin Alexanderplatz, z kolei w zestawieniu pięciuset największych utworów wszech czasów wg magazynu Rolling Stone – uplasowała się na pozycji 148.

Krzysztof Borowiec


poniedziałek, 19 listopada 2012, tarnowski_kurier_kulturalny

Polecane wpisy

  • -> WENUS Z KRAJU TULIPANÓW (felieton nr 99)

    Było to 42 lata temu. W styczniu 1970 roku piosenka Venus mało znanej w Ameryce holenderskiej grupy Shocking Blue weszła na listę bestsellerów singlowych magaz

  • -> Skład Kultury

    14 grudnia odbędzie się kolejny koncert z cyklu Skład Kultury, którego organizatorem jest Tarnowskie Centrum Kultury. Gospodarzem imprezy będzie tarnowski zespó

  • -> PROWOKACYJNY DEBIUT (felieton nr 98)

    16 czerwca minęło 40 lat od dnia, w którym ukazał się pierwszy album Roxy Music - zespołu, który w dziejach rocka był uważany za glamrockowy, progresywny, artro



Znajdziesz nas w Google+




WSPARCIE DLA MATYSKA










Pegazem po Tarnowie 512

Tarnowski Teatr kończy sezon bez personalnych rewolucji. W nowy wejdzie z odrobinę mniejszym zespołem - aktorzy Jolanta Januszówna i Jerzy Ogrodnicki przechodzą na emeryturę. E. Pietrowiak, dyrektor artystyczna tarnowskiej sceny, bacznie przygląda się absolwentom szkół teatralnych, ale na razie nie zamierza powiększać etatowego zespołu. Gotowa jest też lista osób, które mają tworzyć reaktywowaną po latach Radę Artystyczną Teatru Solskiego. W jej składzie znajdą się m.in. aktorzy tarnowskiej sceny oraz… M. Smolis, związany z warszawskim Teatrem Syrena. Za nami również Debata Finałowa pomiędzy II LO i XVI LO, której przewodnią tezą był: „Tarnów to miasto sprzyjające młodym ludziom”. Całość tego oryginalnego projektu edukacyjnego (współfinansowany przez Szwajcarię), realizowanego w Tarnowie, to głównie zasługa stosunkowo młodego tarnowskiego Stowarzyszenia KANON, któremu przewodzą Iwona i Dariusz Snopkowscy. Zgodnie ze zasadą przyjętą w Tarnowskiej Lidze Debatanckiej, na godzinę przed pojedynkiem odbyło się losowanie stron. XVI LO przypadło bronienie tezy, II LO natomiast jej oskarżanie. A w Loży mędrców zasiedli m.in. prezydent Tarnowa R. Ścigała, redaktor naczelny Temi T. Bałchanowski i szef Działu promocji Radia RDN Małopolska M. Biedroń. Stosunkiem głosów 2:5 (małe punkty: 728:807) Loża opowiedziała się po stronie opozycji w tej debacie czyli II LO. Tym samym tytuł Mistrza Tarnowskiej Ligi Debatanckiej przypadł II Liceum Ogólnokształcącemu, XVI Liceum Ogólnokształcące im. Armii Krajowej zdobyło drugie miejsce. Należy przypomnieć, iż trzecie miejsce w rozgrywkach zajął Zespół Szkół Ekonomiczno - Gastronomicznych w Tarnowie. Już teraz Organizatorzy zapraszają na UROCZYSTĄ GALĘ w tarnowskim teatrze planowaną na 18-go czerwca, na której nastąpi wręczenie Pucharu Mistrza Tarnowskiej Ligi Debatanckiej, medali oraz pamiątkowych prezentów dla wszystkich uczestników projektu. Już po raz drugi w Tarnowie, w ramach obchodów Światowego Dnia Rozwoju Kultury, odbyła się „Doba Dla Kultury”. W trakcie „Doby” w dniach 31 maja (piątek) – 1 czerwca (sobota) można było, m.in.: zwiedzić kabiny projekcyjne Kina Marzenie, zobaczyć scenę „z drugiej strony” w tarnowskim Teatrze, spotkać się z M. Świetlickim i wziąć udział w koncercie „Świetlików” w Pałacyku Strzeleckim. Ponadto, spotkać się z postaciami z bajek na pikniku dla najmłodszych w Parku Strzeleckim, wziąć udział w warsztatach radiowych i telewizyjnych, uczestniczyć w próbie warsztatów wokalnych w TCK, zwiedzić introligatornię i dział starodruków MBP, zobaczyć wystawy w BWA, Muzeum Etnograficznym, siedzibie ZPAP, Galerii Aniołowo, Izbie Pamięci Światowego Związku Żołnierzy AK, zwiedzić Dworek Paderewskiego w Kąśnej Dolnej. We wszystkich instytucjach biorących udział w „Dobie dla Kultury” można było zbierać okolicznościowe „stemple uczestnika”. Dla najaktywniejszych przewidziano nagrody. Miniony tydzień zakończył pierwszo czerwcowy, niestety deszczowy, blok imprez związanych z Dniem Dziecka, którego artystyczną dominantą był rozpoczynający się właśnie tego dnia w tarnowskim teatrze V Festiwal Spektakli Dziecięcych Mała Talia. Blisko 5000 dzieci z regionu tarnowskiego będzie miało okazję zobaczyć 5 tytułów zaprezentowanych przez aktorów z Rzeszowa, Częstochowy, Rabki i Tarnowa. Kończąc odnotujmy jeszcze symboliczną wizytę w Tarnowie najstarszego ocalałego z getta tarnowskiego Żyda 87 – letniego Leo Kleina…



Z cyklu o tym i owym 162 czyli urodziny województwa...

Onegdaj, w sobotę województwo tarnowskie obchodziłoby 38. urodziny. Obchodziłoby, gdyby nie przestało istnieć. Stało się tak w wyniku reformy administracyjnej z 1stycznia1999 roku. W tym momencie na jego terenie mieszkało ponad 700 tys. ludzi. Dokładnie 1 czerwca 1975 Tarnów stał się stolicą nowo utworzonego województwa tarnowskiego. Graniczyło ono z województwami: krakowskim, kieleckim, tarnobrzeskim, rzeszowskim, krośnieńskim i nowosądeckim. 86 lat temu, dokładnie 4 czerwca, odbyło się uroczyste otwarcie Muzeum Miejskiego. Józef Jakubowski, drugi zastępca burmistrza Juliana Kryplewskiego, 7 stycznia 1927 roku złożył Radzie Miejskiej propozycję powołania „Muzeum Miasta Tarnowa”. Sześć dni później szanowne grono rajców jednogłośnie projekt przyjęło. Wspomniana uchwała rady z 13stycznia 1927 roku przewidywała przekazanie na cele muzeum dwóch pokoi na pierwszym piętrze kamienicy przy ulicy Krakowskiej 12, będącej własnością tzw. funduszu teatralnego (dziś mało kto pamięta, że to przy Krakowskiej w Tarnowie stanąć miał teatr). Pomieszczenia muzealne wyremontowano, po czym Józef Jakubowski przeniósł doń archiwum miejskie wraz z przejętymi depozytami. Żywe zainteresowanie tarnowskiej prasy towarzyszyło czteromiesięcznym przygotowaniom do uroczystego otwarcia ekspozycji, które nastąpiło wobec zgromadzonych przedstawicieli władz miasta 4 czerwca1927roku. Tarnowianie zaś mogli zwiedzać wystawę od dnia następnego. Inwentarz „Muzeum Miasta Tarnowa” pozwala określić charakterystykę zbiorów. Największy był zespół dokumentów dotyczących historii miasta, ważną część zasobów stanowiły przedmioty związane z dziejami miasta. (pik – za muzeum.tarnow.pl itarnow.pl)





NOWA ODSŁONA!













tarnowski kurier kulturalny:







- - - - -