Blog > Komentarze do wpisu

-> „Kultura potrzebuje wolności"

 

To hasło tegorocznego XXVII Tygodnia Kultury Chrześcijańskiej w Tarnowie, jaki odbywał się w dniach 22 – 28 październik 2012 roku. Przy tej okazji warto przypomnieć, że Tygodnie Kultury Chrześcijańskiej (TKCh) organizowane są  w Polsce  od połowy lat 70-tych XX wieku. Pierwszy taki blok imprez odbył się w dniach 20-27 czerwca 1975 w kościele akademickim św. Anny w Warszawie. Inicjatorami pierwszych tygodni byli dwaj księża: ks. Tadeusz Uszyński i ks. Wiesław Niewęgłowski. Od tamtego czasu TKCh odbywają się w wielu polskich diecezjach,  odgrywając  ważna rolę w  promowaniu  kultury  chrześcijańskiej. Nie inaczej było  w tym roku w Tarnowie. Przez osiem dni nie zabrakło wykładów, wystaw oraz spektakli -  podsumował w RDN Małopolska Antoni Zięba, prezes tarnowskiego Klubu Inteligencji Katolickiej im. Abpa Jerzego Ablewicza.


Inauguracja Tygodnia Kultury Chrześcijańskiej rozpoczęła  się w niedzielę 21 października uroczystą Eucharystią w bazylice katedralnej o 16:30, z udziałem m.in. Chóru Katedralnego „Pueri Cantores Tarnovienses” pod dyrekcją ks. dr. Grzegorza Piekarza. Bezpośrednio po niej w pobliskim KIK-u odbył się wernisaż poplenerowej wystawy malarstwa „Sacrum – Tuchów 2012, Klub Inteligencji Katolickiej - Rynek 24, który poprowadził  ks. prałat Tadeusz Bukowski, Diecezjalny Duszpasterz Środowisk Twórczych, a muzyczne oprawili uczniowie ZSM w Tarnowie. W kolejnych dniach miały miejsce: 22.X.  wykład ks. dr hab. Andrzeja Michalika „Pawłowa idea „wolności dzieci Bożych” (por. Rz 8,21) oraz litera i duch Soboru Watykańskiego II”, Klub Inteligencji Katolickiej, Rynek 24 oraz projekcja filmu „Wszystko będzie dobrze” połączone ze spotkaniem z reżyserem Tomaszem Wiszniewskim, w Pałacu Młodzieży w Tarnowie, ul. Piłsudskiego 24. 23.X.: w KIK wykład red. Janusza Poniewieskiego (ZNAK) „Sobór i świeccy: budzenie olbrzyma. W 50. rocznicę Vaticanum II  i 100. rocznicę urodzin J. Turowicza”, a w Fili Nr 8 MBP przy ul. Traugutta otwarto wystawę prac Zofii Gołębiowskiej – Tabaszewskiej. Tego samego dnia o godz. 19 odbył się jeszcze jeden wernisaż, tym razem w Muzeum Diecezjalnym, wystawy „Poznajmy nieznane. 3 x Jacek Malczewski”,  poprowadzony przez ks. T. Bukowskiego Dyrektora Muzeum Diecezjalnego. Temu wydarzeniu poświęcamy tekst poniżej.  24.X.: miał miejsce w Ratuszu panel naukowy „ Kultura potrzebuje wolności” z udziałem prof. dr hab. Włodzimierz Dłubacz (KUL) - „Istota ludzkiej wolności”, prof. dr hab. Wojciech Kudyba (UKSW) - „Personalistyczna koncepcja wolności w literaturze polskiej”, „ks. dr Jacek Nowak (WSD Tarnów) - „Przestrzeń wolności w literaturze polskiej w dobie niewoli narodowej”. Prowadzenie ks. prof. dr  hab. Michał Drożdż (UPJPII). 25.X.: odbyły się wykłady ks. dr. Tadeusza Bańkowskiego „Wolność dana, utracona i upragniona źródłem natchnień i mocy literatury polskiej” (Czytelnia Naukowa MBP, ul. Krakowska 4), i „Najwierniejszy rycerz Niepokalanej - św. Maksymilian Maria Kolbe” –  Urszuli Szuster (MBP – Filia nr 13, ul. Starodąbrowska 4). Zaś wieczorem w Galerii „Hortar” miało miejsce absolutne wydarzenie – wernisaż wystawy malarstwa prof. Stanisława Rodzińskiego, jednego z najznamienitszych malarzy polskich. To nie pierwsza prezentacja prac mistrza w Tarnowie i w rodzinnej galerii państwa Kopczyńskich – o czym za każdym razem szczegółowo informowaliśmy. 26.X.: otwarto kolejną  kolejny wystawę -  prac Agnieszki Klich „Ikony” ( Galeria Niebieska MBP, ul. Krakowska 4), a wieczorem zaprezentowano „Kazania Sejmowe ks. Piotra Skargi” -  spektakl ilustrowany muzyką kompozytorów polskich, w wykonaniu znakomitych aktorów Haliny Łabonarskiej i Jerzego Zelnika (Aula Wyższego Seminarium Duchownego, ul. Piłsudskiego 6). XXVII Tydzień Kultury Chrześcijańskiej zakończyła niedzielna (29.X.) uroczysta msza święta w bazylice katedralnej, tym razem w oprawie muzycznej Dziewczęcego Chóru Katedralnego „Puellae Orantes” pod dyr. ks. Władysława Pachoty. Zaś artystycznie TKCh domknął w tarnowskim teatrze Wielki Koncert Bardów „Wyrwij murom zęby krat…” z udziałem m.in. Jana Pietrzaka, Lecha Makowieckiego i Andrzeja Kołakowskiego, znakomicie korespondujący z I Festiwalem Niepodległości, którego organizatorem jest Obywatelskie Porozumienie Osób i Organizacji na rzecz Tradycji i Niepodległości.

Wystawa „Poznajmy nieznane” była jednym z wydarzeń XXVII Tygodnia Kultury Chrześcijańskiej. Jej wernisaż odbył się 23 października w Muzeum Diecezjalnym w Tarnowie. Ks. prał. Tadeusz Bukowski, dyrektor Muzeum Diecezjalnego, przedstawił zebranym życiorys Jacka Malczewskiego. – Ostatnie lata życia, co warto zapamiętać, spędza w okolicach Zakliczyna, w Charzewicach i Lusławicach. Właśnie tam założył szkółkę malarską dla utalentowanych dzieci wiejskich. W kontakcie z przyrodą czuł się najlepiej, blisko Boga. Jego twórczość dotyka tak istotnych tematów, jak śmierć, religia, patriotyzm, wolność – powiedział ks. Bukowski. W przygotowanej ekspozycji zostały zaprezentowane trzy obrazy artysty: Thanatos, Ukrzyżowany i Emaus.

Thanatos, należący do podarowanej Muzeum kolekcji Olgi Majewskiej, przedstawia starca i młodą kobietę z kosą – personifikację śmierci.
Ukrzyżowany pochodzi z kościoła w Domosławicach i jest w depozycie placówki. – Obraz o dziwnej i tajemniczej historii. Przez czterdzieści lat wisiał w kościele w Domosławicach, zawieszony wysoko, bez rozgłosu, dyskretnie, dla bezpieczeństwa. Ks. Michał Kapturkiewicz, dawny proboszcz, wspomina, jak przed laty w kontekście procesji na cmentarzu w święto zmarłych modlił się także za dawnych właścicieli ziemskich i okolicznych dworów. Nie wiedział, że wśród wiernych modli się wnuczka Malczewskiego. Nawiązana wówczas znajomość zaowocowała m.in. tym, że przekazała obraz Ukrzyżowanego do kościoła. Dwa lata temu, podczas prac inwentaryzacyjnych wystroju kościoła, okazało się, że dzieło to jest bardzo zniszczone. Obraz decyzją biskupa i władz konserwatorskich został przejęty w depozyt do Muzeum Diecezjalnego, w kościele zaś została zawieszona jego wierna kopia. Zadziwia styl malarski tego dzieła. Obraz jakby szkicowy, pełen wątpliwości, przesuwania układu rąk. Zastanawia również monochromatyczna kolorystyka dzieła. Można przypuszczać, że obraz powstał pod koniec życia artysty, gdy tracił wzrok, zmagając się z potrzebą tworzenia, modlitwy i poszukiwania – wyjaśniał ks. Bukowski.

Obraz Emaus należy do cyklu dzieł, które symbolicznie nawiązują do ewangelicznej sceny spotkania Jezusa i dwóch uczniów oraz do dyskusji nad losem odrodzonej Polski. Znajdujące się w zbiorach Muzeum dzieło przedstawia trzy postacie siedzące za stołem. – Wszystkie są portretami znanych osób, Chrystus ma twarz córki artysty, jeden z uczniów w sutannie to dziekan zakliczyński ks. Jan Jasiak, natomiast drugim uczniem jest jeden z okolicznych dziedziców. Postacie są pogrążone w zamyśleniu. Czy nie jest to refleksja nad odrodzoną ojczyzną i jej przyszłością – zastanawiał się ks. Bukowski. Emaus podarował Muzeum ks. Jan Jasiak w 1932 roku.

Oprac. Ryszard Zaprzałka
Źródło: tarnow.gosc.pl 


wtorek, 30 października 2012, tarnowski_kurier_kulturalny

Polecane wpisy

  • -> Paleta Marty Odbierzychleb

    Malarstwo „pani od polskiego” to przede wszystkim kwiaty, pejzaże i ostatnio portrety. Aktualnie oglądać je można w nauczycielskiej Galerii „P

  • -> Cztery kobiety - cztery nie - pokoje...

    Zupełnie wyjątkowy charakter miał ostatni w tym roku wernisaż w Galerii Miejskiej BWA, zlokalizowanej pod znanym wszystkim miłośnikom sztuki adresem czyli dworc

  • -> Najstarsze istniejące...

    Tarnów ma najstarsze w Polsce muzeum diecezjalne. Placówkę założył w 1888 r. ks. Józef Bąba. W ten sposób uratował wiele bezcennych dzieł. Muzeum mieści się prz



Znajdziesz nas w Google+




WSPARCIE DLA MATYSKA










Pegazem po Tarnowie 512

Tarnowski Teatr kończy sezon bez personalnych rewolucji. W nowy wejdzie z odrobinę mniejszym zespołem - aktorzy Jolanta Januszówna i Jerzy Ogrodnicki przechodzą na emeryturę. E. Pietrowiak, dyrektor artystyczna tarnowskiej sceny, bacznie przygląda się absolwentom szkół teatralnych, ale na razie nie zamierza powiększać etatowego zespołu. Gotowa jest też lista osób, które mają tworzyć reaktywowaną po latach Radę Artystyczną Teatru Solskiego. W jej składzie znajdą się m.in. aktorzy tarnowskiej sceny oraz… M. Smolis, związany z warszawskim Teatrem Syrena. Za nami również Debata Finałowa pomiędzy II LO i XVI LO, której przewodnią tezą był: „Tarnów to miasto sprzyjające młodym ludziom”. Całość tego oryginalnego projektu edukacyjnego (współfinansowany przez Szwajcarię), realizowanego w Tarnowie, to głównie zasługa stosunkowo młodego tarnowskiego Stowarzyszenia KANON, któremu przewodzą Iwona i Dariusz Snopkowscy. Zgodnie ze zasadą przyjętą w Tarnowskiej Lidze Debatanckiej, na godzinę przed pojedynkiem odbyło się losowanie stron. XVI LO przypadło bronienie tezy, II LO natomiast jej oskarżanie. A w Loży mędrców zasiedli m.in. prezydent Tarnowa R. Ścigała, redaktor naczelny Temi T. Bałchanowski i szef Działu promocji Radia RDN Małopolska M. Biedroń. Stosunkiem głosów 2:5 (małe punkty: 728:807) Loża opowiedziała się po stronie opozycji w tej debacie czyli II LO. Tym samym tytuł Mistrza Tarnowskiej Ligi Debatanckiej przypadł II Liceum Ogólnokształcącemu, XVI Liceum Ogólnokształcące im. Armii Krajowej zdobyło drugie miejsce. Należy przypomnieć, iż trzecie miejsce w rozgrywkach zajął Zespół Szkół Ekonomiczno - Gastronomicznych w Tarnowie. Już teraz Organizatorzy zapraszają na UROCZYSTĄ GALĘ w tarnowskim teatrze planowaną na 18-go czerwca, na której nastąpi wręczenie Pucharu Mistrza Tarnowskiej Ligi Debatanckiej, medali oraz pamiątkowych prezentów dla wszystkich uczestników projektu. Już po raz drugi w Tarnowie, w ramach obchodów Światowego Dnia Rozwoju Kultury, odbyła się „Doba Dla Kultury”. W trakcie „Doby” w dniach 31 maja (piątek) – 1 czerwca (sobota) można było, m.in.: zwiedzić kabiny projekcyjne Kina Marzenie, zobaczyć scenę „z drugiej strony” w tarnowskim Teatrze, spotkać się z M. Świetlickim i wziąć udział w koncercie „Świetlików” w Pałacyku Strzeleckim. Ponadto, spotkać się z postaciami z bajek na pikniku dla najmłodszych w Parku Strzeleckim, wziąć udział w warsztatach radiowych i telewizyjnych, uczestniczyć w próbie warsztatów wokalnych w TCK, zwiedzić introligatornię i dział starodruków MBP, zobaczyć wystawy w BWA, Muzeum Etnograficznym, siedzibie ZPAP, Galerii Aniołowo, Izbie Pamięci Światowego Związku Żołnierzy AK, zwiedzić Dworek Paderewskiego w Kąśnej Dolnej. We wszystkich instytucjach biorących udział w „Dobie dla Kultury” można było zbierać okolicznościowe „stemple uczestnika”. Dla najaktywniejszych przewidziano nagrody. Miniony tydzień zakończył pierwszo czerwcowy, niestety deszczowy, blok imprez związanych z Dniem Dziecka, którego artystyczną dominantą był rozpoczynający się właśnie tego dnia w tarnowskim teatrze V Festiwal Spektakli Dziecięcych Mała Talia. Blisko 5000 dzieci z regionu tarnowskiego będzie miało okazję zobaczyć 5 tytułów zaprezentowanych przez aktorów z Rzeszowa, Częstochowy, Rabki i Tarnowa. Kończąc odnotujmy jeszcze symboliczną wizytę w Tarnowie najstarszego ocalałego z getta tarnowskiego Żyda 87 – letniego Leo Kleina…



Z cyklu o tym i owym 162 czyli urodziny województwa...

Onegdaj, w sobotę województwo tarnowskie obchodziłoby 38. urodziny. Obchodziłoby, gdyby nie przestało istnieć. Stało się tak w wyniku reformy administracyjnej z 1stycznia1999 roku. W tym momencie na jego terenie mieszkało ponad 700 tys. ludzi. Dokładnie 1 czerwca 1975 Tarnów stał się stolicą nowo utworzonego województwa tarnowskiego. Graniczyło ono z województwami: krakowskim, kieleckim, tarnobrzeskim, rzeszowskim, krośnieńskim i nowosądeckim. 86 lat temu, dokładnie 4 czerwca, odbyło się uroczyste otwarcie Muzeum Miejskiego. Józef Jakubowski, drugi zastępca burmistrza Juliana Kryplewskiego, 7 stycznia 1927 roku złożył Radzie Miejskiej propozycję powołania „Muzeum Miasta Tarnowa”. Sześć dni później szanowne grono rajców jednogłośnie projekt przyjęło. Wspomniana uchwała rady z 13stycznia 1927 roku przewidywała przekazanie na cele muzeum dwóch pokoi na pierwszym piętrze kamienicy przy ulicy Krakowskiej 12, będącej własnością tzw. funduszu teatralnego (dziś mało kto pamięta, że to przy Krakowskiej w Tarnowie stanąć miał teatr). Pomieszczenia muzealne wyremontowano, po czym Józef Jakubowski przeniósł doń archiwum miejskie wraz z przejętymi depozytami. Żywe zainteresowanie tarnowskiej prasy towarzyszyło czteromiesięcznym przygotowaniom do uroczystego otwarcia ekspozycji, które nastąpiło wobec zgromadzonych przedstawicieli władz miasta 4 czerwca1927roku. Tarnowianie zaś mogli zwiedzać wystawę od dnia następnego. Inwentarz „Muzeum Miasta Tarnowa” pozwala określić charakterystykę zbiorów. Największy był zespół dokumentów dotyczących historii miasta, ważną część zasobów stanowiły przedmioty związane z dziejami miasta. (pik – za muzeum.tarnow.pl itarnow.pl)





NOWA ODSŁONA!













tarnowski kurier kulturalny:







- - - - -