Blog > Komentarze do wpisu

-> THE EVERLY BROTHERS – DUET WSZECH CZASÓW (felieton nr 70)

ml

1 lutego 2011 Don Everly skończył 74 lata, dwa tygodnie wcześniej jego brat Phil obchodził 72 urodziny. Dziś The Everly Brothers to już nieco zapomniani weterani, ale ciągle uchodzą za jeden z najlepszych duetów w historii rock and rolla. Wielu znawców niezmiennie uważa ich za najlepszą dwuosobową formację wszech czasów.



    W wielu opracowaniach dotyczących historii muzyki można znaleźć stwierdzenia, że duet miał rewolucyjny wpływ na rozwój rock and rolla. To prawda. Ich sposób śpiewania w dwugłosowej harmonii znalazł naśladowców w osobach Paula McCartneya i Johna Lennona (The Beatles), a także Paula Simona i Arta Garfunkla (Simon & Garfunkel).
    Z muzyką braci Everly zetknąłem się gdzieś w połowie lat siedemdziesiątych i – jak na smarkacza - było to wówczas sięganie w odległą przeszłość, w lata młodości moich rodziców lub, ewentualnie, w czasy mojej kołyski. Prawdę powiedziawszy jednak, mój ulubiony kawałek, od którego zacząłem się duetem interesować – The Price Of Love – wydali już wtedy, kiedy po podwórku biegałem z pistoletem, oczywiście nie wiedząc nawet, że w świecie są tacy goście, jak The Beatles, a co dopiero The Everly Brothers. Wspomniany kawałek był sporym przebojem w angielskich zestawieniach. Bracia Everly nagrali go w 1965 roku, a więc w czasie, gdy Ameryka powoli już o nich zapominała.
    Przed laty Marek Wiernik tak pisał o braciach: Phil i Don dokonali sztuki wyjątkowo trudnej. W idealny wręcz sposób wprowadzili typową dla country „białą” harmonię do rock and rolla (...) zapoczątkowali erę grup wokalno-instrumentalnych, mającą swoje apogeum w połowie lat 60-tych. Wspominając zespoły w rodzaju The Beatles, The Hollies, Beach Boys, The Byrds, Lovin Spoonful czy Mamas And Papas, nie sposób zapomnieć o pionierskich wyczynach Everly Brothers. Należało by tu dodać, że wzorcowe brzmienie braci polegało na świetnie opracowanych partiach wokalnych i przejrzystym, klarownym brzmieniu, nawet wówczas, gdy zaczęli używać gitar elektrycznych.
    Don i Phil urodzili się w miejscowości Brownie w stanie Kentucky, krainie brzmiącej bluegrassem. Od kołyski wzrastali przy dźwiękach muzyki, ponieważ ich rodzice Ike i Margaret Everly stanowili popularny duet wykonawców country. Kiedy Don miał dziewięć lat bracia zadebiutowali przed mikrofonem rozgłośni KMA w Shenandoah (Iowa). Od 1947 roku występowali już regularnie w rodzinnym, radiowym „breakfast show”.
    Latem 1955 roku nastoletni chłopcy znaleźli się w Nashville. Don odniósł wówczas swój pierwszy sukces - komponując dla Kitty Wells przebojową piosenkę Thou Shalt Not Steal. Niemal od początku Everly Brothers pracowali pod bacznym okiem Cheta Atkinsa, uznanego gitarzysty, kompozytora, a zrazem producenta. Atkins w znacznym stopniu ułatwił braciom karierę. Pierwszym wielki przebojem duetu stała się piosenka Bye, Bye Love – wydana w ponadmilionowym nakładzie - w USA dotarła do pozycji drugiej, w Wielkiej Brytanii znalazła się na miejscu szóstym.. Do roku 1960 Everly Brothers lansowali przeciętnie jeden przebój na cztery miesiące, plasując aż 16 singli w zestawieniach tygodnika „Billboard” (m.in. Wake Up Little Susie, All I Have To Do Is Dream, Bird Dog).
    W 1960 roku Everly Brothers związali się z koncernem Warner Bros przynosząc mu w ciągu dwóch lat 35 milionów dolarów zysku. Nic w tym dziwnego, skoro tylko jeden z ich kolejnych przebojów Cathy’s Clown został sprzedany w ilości niemal 2 milionów egzemplarzy. Niestety, presja powodowała też napięcia. W 1963 roku Don nie wytrzymał ciągłego stresu i próbował popełnić samobójstwo. Popularność formacji w Ameryce zaczęła gwałtownie spadać. Na Wyspach Brytyjskich jednak duet cieszył się wciąż niesłabnącym powodzeniem, lansując kolejne przeboje i z powodzeniem odbywając trasy  koncertowe.
    W latach 1971-72 zespół ponownie odwiedził Anglię. Były to czasy glam rocka i muzyki spod znaku Led Zeppelin i Deep Purple, a mimo to braciom udało się zgromadzić na koncertach komplety publiczności. Był to jednak łabędzi śpiew duetu. W lipcu 1973 roku podczas koncertu w Hollywood Phil cisnął gitarą o scenę i zszedł z estrady. Osamotniony Don wypowiedział się wówczas następująco: The Everly Brothers umarli 10 lat temu.
    10 lat później duet triumfalnie powrócił na estrady. We wrześniu 1983 roku dał spektakularny koncert w londyńskim Royal Albert Hall. W 1986 roku został wprowadzony do Rock And Rollowego Panteonu Sławy.
    W 2004 roku prestiżowy magazyn Rolling Stone  przedstawił listę 100 największych rock and rollowych artystów wszech czasów. The Everly Brothers znaleźli się w tym rankingu na pozycji 33.


Krzysztof Borowiec


foto by Google Search




czwartek, 09 czerwca 2011, tarnowski_kurier_kulturalny

Polecane wpisy

  • -> WENUS Z KRAJU TULIPANÓW (felieton nr 99)

    Było to 42 lata temu. W styczniu 1970 roku piosenka Venus mało znanej w Ameryce holenderskiej grupy Shocking Blue weszła na listę bestsellerów singlowych magaz

  • -> Skład Kultury

    14 grudnia odbędzie się kolejny koncert z cyklu Skład Kultury, którego organizatorem jest Tarnowskie Centrum Kultury. Gospodarzem imprezy będzie tarnowski zespó

  • -> PROWOKACYJNY DEBIUT (felieton nr 98)

    16 czerwca minęło 40 lat od dnia, w którym ukazał się pierwszy album Roxy Music - zespołu, który w dziejach rocka był uważany za glamrockowy, progresywny, artro



Znajdziesz nas w Google+




WSPARCIE DLA MATYSKA










Pegazem po Tarnowie 512

Tarnowski Teatr kończy sezon bez personalnych rewolucji. W nowy wejdzie z odrobinę mniejszym zespołem - aktorzy Jolanta Januszówna i Jerzy Ogrodnicki przechodzą na emeryturę. E. Pietrowiak, dyrektor artystyczna tarnowskiej sceny, bacznie przygląda się absolwentom szkół teatralnych, ale na razie nie zamierza powiększać etatowego zespołu. Gotowa jest też lista osób, które mają tworzyć reaktywowaną po latach Radę Artystyczną Teatru Solskiego. W jej składzie znajdą się m.in. aktorzy tarnowskiej sceny oraz… M. Smolis, związany z warszawskim Teatrem Syrena. Za nami również Debata Finałowa pomiędzy II LO i XVI LO, której przewodnią tezą był: „Tarnów to miasto sprzyjające młodym ludziom”. Całość tego oryginalnego projektu edukacyjnego (współfinansowany przez Szwajcarię), realizowanego w Tarnowie, to głównie zasługa stosunkowo młodego tarnowskiego Stowarzyszenia KANON, któremu przewodzą Iwona i Dariusz Snopkowscy. Zgodnie ze zasadą przyjętą w Tarnowskiej Lidze Debatanckiej, na godzinę przed pojedynkiem odbyło się losowanie stron. XVI LO przypadło bronienie tezy, II LO natomiast jej oskarżanie. A w Loży mędrców zasiedli m.in. prezydent Tarnowa R. Ścigała, redaktor naczelny Temi T. Bałchanowski i szef Działu promocji Radia RDN Małopolska M. Biedroń. Stosunkiem głosów 2:5 (małe punkty: 728:807) Loża opowiedziała się po stronie opozycji w tej debacie czyli II LO. Tym samym tytuł Mistrza Tarnowskiej Ligi Debatanckiej przypadł II Liceum Ogólnokształcącemu, XVI Liceum Ogólnokształcące im. Armii Krajowej zdobyło drugie miejsce. Należy przypomnieć, iż trzecie miejsce w rozgrywkach zajął Zespół Szkół Ekonomiczno - Gastronomicznych w Tarnowie. Już teraz Organizatorzy zapraszają na UROCZYSTĄ GALĘ w tarnowskim teatrze planowaną na 18-go czerwca, na której nastąpi wręczenie Pucharu Mistrza Tarnowskiej Ligi Debatanckiej, medali oraz pamiątkowych prezentów dla wszystkich uczestników projektu. Już po raz drugi w Tarnowie, w ramach obchodów Światowego Dnia Rozwoju Kultury, odbyła się „Doba Dla Kultury”. W trakcie „Doby” w dniach 31 maja (piątek) – 1 czerwca (sobota) można było, m.in.: zwiedzić kabiny projekcyjne Kina Marzenie, zobaczyć scenę „z drugiej strony” w tarnowskim Teatrze, spotkać się z M. Świetlickim i wziąć udział w koncercie „Świetlików” w Pałacyku Strzeleckim. Ponadto, spotkać się z postaciami z bajek na pikniku dla najmłodszych w Parku Strzeleckim, wziąć udział w warsztatach radiowych i telewizyjnych, uczestniczyć w próbie warsztatów wokalnych w TCK, zwiedzić introligatornię i dział starodruków MBP, zobaczyć wystawy w BWA, Muzeum Etnograficznym, siedzibie ZPAP, Galerii Aniołowo, Izbie Pamięci Światowego Związku Żołnierzy AK, zwiedzić Dworek Paderewskiego w Kąśnej Dolnej. We wszystkich instytucjach biorących udział w „Dobie dla Kultury” można było zbierać okolicznościowe „stemple uczestnika”. Dla najaktywniejszych przewidziano nagrody. Miniony tydzień zakończył pierwszo czerwcowy, niestety deszczowy, blok imprez związanych z Dniem Dziecka, którego artystyczną dominantą był rozpoczynający się właśnie tego dnia w tarnowskim teatrze V Festiwal Spektakli Dziecięcych Mała Talia. Blisko 5000 dzieci z regionu tarnowskiego będzie miało okazję zobaczyć 5 tytułów zaprezentowanych przez aktorów z Rzeszowa, Częstochowy, Rabki i Tarnowa. Kończąc odnotujmy jeszcze symboliczną wizytę w Tarnowie najstarszego ocalałego z getta tarnowskiego Żyda 87 – letniego Leo Kleina…



Z cyklu o tym i owym 162 czyli urodziny województwa...

Onegdaj, w sobotę województwo tarnowskie obchodziłoby 38. urodziny. Obchodziłoby, gdyby nie przestało istnieć. Stało się tak w wyniku reformy administracyjnej z 1stycznia1999 roku. W tym momencie na jego terenie mieszkało ponad 700 tys. ludzi. Dokładnie 1 czerwca 1975 Tarnów stał się stolicą nowo utworzonego województwa tarnowskiego. Graniczyło ono z województwami: krakowskim, kieleckim, tarnobrzeskim, rzeszowskim, krośnieńskim i nowosądeckim. 86 lat temu, dokładnie 4 czerwca, odbyło się uroczyste otwarcie Muzeum Miejskiego. Józef Jakubowski, drugi zastępca burmistrza Juliana Kryplewskiego, 7 stycznia 1927 roku złożył Radzie Miejskiej propozycję powołania „Muzeum Miasta Tarnowa”. Sześć dni później szanowne grono rajców jednogłośnie projekt przyjęło. Wspomniana uchwała rady z 13stycznia 1927 roku przewidywała przekazanie na cele muzeum dwóch pokoi na pierwszym piętrze kamienicy przy ulicy Krakowskiej 12, będącej własnością tzw. funduszu teatralnego (dziś mało kto pamięta, że to przy Krakowskiej w Tarnowie stanąć miał teatr). Pomieszczenia muzealne wyremontowano, po czym Józef Jakubowski przeniósł doń archiwum miejskie wraz z przejętymi depozytami. Żywe zainteresowanie tarnowskiej prasy towarzyszyło czteromiesięcznym przygotowaniom do uroczystego otwarcia ekspozycji, które nastąpiło wobec zgromadzonych przedstawicieli władz miasta 4 czerwca1927roku. Tarnowianie zaś mogli zwiedzać wystawę od dnia następnego. Inwentarz „Muzeum Miasta Tarnowa” pozwala określić charakterystykę zbiorów. Największy był zespół dokumentów dotyczących historii miasta, ważną część zasobów stanowiły przedmioty związane z dziejami miasta. (pik – za muzeum.tarnow.pl itarnow.pl)





NOWA ODSŁONA!













tarnowski kurier kulturalny:







- - - - -