Blog > Komentarze do wpisu

-> Majówka w Kąśnej

W niedzielę 8 maja Centrum I.J. Paderewskiego zorganizowało w Kąśnej Dolnej,  urokliwym dworku sławnego pianisty i kompozytora, polityka i patrioty, dla miłośników muzyki klasycznej tradycyjną, interdyscyplinarną majówkę. - Proponujemy popołudnie z muzyką klasyczną, ale też dźwięki nieco lżejsze – rekomendowała imprezę dyrektor placówki Krystyna Szymańska. - Oprócz znanych mistrzów, na scenie wystąpili też młodzi artyści – uczniowie Zespołu Szkół ,muzycznych z Tarnowa w ramach stałego cyklu "Estrada Młodych". Najpierw zaprezentował się duet skrzypcowy Karoliny Wrony, Zuzanny Ogorzelec – laureatek V Małopolskiego Konkursu Młodego Awangardzisty, Kraków 2011. Później wystąpił  kwartet smyczkowy: Maryla Zając (I skrzypce), Artur Kawa (II skrzypce), Weronika Kociołek (altówka) i Anna Nawrocka (wiolonczela). Zespół jest laureatem III miejsca Przesłuchań Centrum Edukacji Artystycznej w roku szkolnym 2010/2011, Warszawa 2011. Nieco lżejszą muzykę zaproponował kolejny wykonawca – grupa perkusyjna DRUMBUM. - w składzie: Krzysztof Kloch, Karol Krawczyk, Jakub Szymański, Tomasz Bielecki, Rafał Pawłowski, Bartłomiej Pająk i Maciej Kitajewski. To świetna okazja, aby zobaczyć niepopularne instrumenty, np. wibrofon, czy ksylofon - zachęcała Krystyna Szymańska.  Występ młodych artystów wypełnił pierwszą część programu kąśnieńskiej majówki. Druga uświetnił znany aktor - Paweł Królikowski, grający Kusego w serialu telewizyjnym "Ranczo". Przeczytał on fragmenty "Pamiętników" I.J. Paderewskiego, przy akompaniamencie Marcina Krysy z tarnowskiej Szkoły Muzycznej - cały koncert opatrzono tytułem: "Muzyką i słowem dla Polski". Zaś w finale tej artystycznej majówki dano koncert pt. "Wiedeńska krew", w którym zaprezentowali się Iwona Socha i Adam Zdunikowski oraz Zespół Solistów Wiedeńskich. Przedstawili oni najpiękniejsze arie i duety operetkowe oraz polki i walce wiedeńskie. Organizatorzy zadbali także o inne, poza muzyczne atrakcje dla miłośników muzyki klasycznej, którzy tej niedzieli zjawili się w Kąśnej Dolnej. Przygotowali dla nich m.in. grilla i kawiarenkę, gdzie można było usiąść i napić się kawy. Niewątpliwą atrakcją były też spacery po piękniejącym z roku na rok  parku otaczającym tę jedyną tak zachowaną na świecie letnią rezydencję mistrza Paderewskiego. Właśnie z racji obchodzonej w tym roku 70-tej rocznicy śmierci I. J. Paderewskiego do Kąśnej Dolnej przyjedzie delegacja z USA, drugiej ojczyzny wielkiego Polaka. - Zorganizowane wtedy będą polsko-amerykańskie warsztaty fortepianowe – mówi K. Szymańska. - Chcielibyśmy, aby wtedy odbyła się też promocja polskiej edycji książki Marka Żebrowskiego "Paderewski in California", lecz na razie brakuje nam pieniędzy, aby ją wydać, ponieważ nie dostaliśmy dofinansowania na ten cel - dodaje. Tradycyjnie już w Kąśnej Dolnej dobędą się latem cykliczne Mistrzowskie Wieczory, a jesienią konkursowy Tydzień Talentów.





Oto szczegółowe informacje o bohaterach tegorocznej majówki w Kąśnej.

Iwona Socha
jest tarnowianką i wybitną sopranistką młodego pokolenia. Edukację muzyczną rozpoczęła w Państwowej Szkole Muzycznej w Gliwicach. Jest absolwentką Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, w klasie śpiewu solowego prof. Jana Ballarina (dyplom z wyróżnieniem). W roku 2002 ukończyła Studia na Wydziale Radiowo-Telewizyjnym Uniwersytetu Śląskiego im. K. Kieślowskiego w Katowicach. Finalistka oraz laureatka krajowych i międzynarodowych konkursów wokalnych. Współpracowała z takimi mistrzami batuty jak: J. Maksymiuk, K. Wiłkomirski, K. Kord, J. Kaspszyk, T. Kozłowski, A. Straszyński, M. J. Błaszczyk, T. Wojciechowski, R. Silva, J. Kosek, J. Salwarowski,Ł. Borowicz, M. N. Niesiołowski, P. Przytocki, K. Dębski, J. Pedrlik, T. Tokarczyk, M. Caldi oraz cenionymi reżyserami, m.in. M. Trelińskim, M. Mészaros i W. Zawodzińskim. W maju 2005, jako studentka V roku, zadebiutowała na scenie Opery Śląskiej partią Małgorzaty w „Fauście” Charlesa Gounoda. W swoim repertuarze posiada wiele pieśni, arii operowych i oratoryjnych oraz partii operowych, dokonała także nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji. Koncertuje w kraju i za granicą (Belgia, Francja, Austria, Holandia, Litwa, Hiszpania, Słowacja, Czechy). Jest słuchaczką wielu Mistrzowskich Kursów Wokalnych, m.in. Jadwigi Romańskiej, Petera Mury, Izabeli Kłosińskiej, Jolanty Żmurko oraz Teresy Żylis-Gary. Współpracuje z większością krajowych orkiestr filharmonicznych oraz z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie, Operą w Krakowie, Teatrem Wielkim w Łodzi, Mazowieckim Teatrem Muzycznym – Operetką w Warszawie, Teatrem Muzycznym w Lublinie, a także z Operą Śląską w Bytomiu. Brała udział w licznych festiwalach muzycznych, m.in. w VII Międzynarodowym Festiwalu „Operete Kauno Pilyje” na Litwie, Festiwalu Operowym w Bydgoszczy, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Organowej w Gliwicach, Viva il Canto w Cieszynie oraz Festiwalu „Bravo Maestro” w Kąśnej.

Adam Zdunikowski
to śpiewak operowy, obecnie pierwszy tenor w kraju, uczestnik X Tygodnia Talentów w Tarnowie w 1992. Urodził się w 1966 w Warszawie. Kontakty z muzyką rozpoczął w wieku 7 lat, śpiewając w chórze chłopięcym „Lutnia”. W 1991 ukończył Akademię Muzyczną w Warszawie w klasie śpiewu solowego Romana Węgrzyna. Laureat konkursów wokalnych: Ady Sari w Nowym Sączu, Stanisława Moniuszki w Warszawie, Belvedere w Wiedniu oraz zwycięzca VI Wielkiego Turnieju Tenorów w Szczecinie. Debiutował na scenie Teatru Wielkiego w Warszawie w 1990 i jest solistą tego teatru. Współpracuje ze wszystkimi teatrami operowymi w Polsce oraz z: Operą Narodową w Sofii, Staatsoper w Hamburgu i Narodnim Divadlem w Pradze. Dysponuje szerokim repertuarem operowym, a także oratoryjnym. W swoim dorobku posiada około 40 partii operowych, w tym role w takich operach, jak: Fidelio L. van Beethovena, Carmen G. Bizeta, Eugeniusz Oniegin P. Czajkowskiego, Łucja z Lammermooru G. Donizettiego, Faust Ch. Gounoda, Straszny dwór St. Moniuszki, Wesele Figara i Don Giovanni W. A. Mozarta, Opowieści Hoffmanna J. Offenbacha, Madame Butterfly G. Pucciniego, Cyrulik sewilski G. Rossiniego, La Traviata G. Verdiego. Występował pod batutami takich znakomitości jak: Jerzy Semkow, Jan Krenz, Nello Santi, Jiri Belohlavek, Jonas Kovacs, Kazimierz Kord, Antoni Wit, Gabriel Chmura, Jerzy Maksymiuk, Noam Sheriff, Krzysztof Penderecki.

Zespół Solistów Wiedeńskich
to muzycy Opery w Wiedniu. Są primariusami wielu renomowanych zespołów kameralnych, takich jak Ambasador Quartett czy A. Bruckner Quartett. Wszyscy są członkami Wiener Johann Strauss Orchester (orkiestra założona przez E. Straussa), gdzie ze szczególną uwagą pielęgnują tradycje wykonawcze muzyki wiedeńskiej. Jako muzycy orkiestrowi współpracowali z najwybitniejszymi dyrygentami na świecie. Występowali na wszystkich kontynentach w najbardziej renomowanych salach koncertowych świata: Avery Fisher, Salle Pleyel, Musikverein, Santory Hall i wielu innych. Wszyscy wykonawcy są liderami sekcji instrumentów smyczkowych. Podczas ich koncertu w Kąśnej nie zabraknie takich klasycznych utworów gatunku jak: Wiedeńska krew i Nad pięknym, modrym Dunajem Johanna Straussa, Usta milczą Franciszka Lehára (z operetki Wesoła wdówka) czy Czardasz Sylwii Imre Kálmána (z operetki Hrabina Marica).

Paweł Królikowski
to aktor filmowy i teatralny, realizator telewizyjny, reżyser dokumentów, autor piosenek. Ur. 1 kwietnia 1961 w Zduńskiej Woli. W 1987 ukończył Państwową Wyższą Szkołę Teatralną we Wrocławiu. W latach 1987-90 występował w Teatrze Studyjnym' 83 w Łodzi. Współpracownik TVP, twórca m.in. programów dla dzieci „Truskawkowe studio” (1990-2000, do którego napisał ponad 100 piosenek) i cyklu dokumentalnego „To twoja droga” (2000-2002). Mąż aktorki Małgorzaty Ostrowskiej-Królikowskiej, brat Rafała Królikowskiego, ojciec aktora Antoniego Królikowskiego. Uznanie zyskał licznymi rolami w filmach, m.in.: Dzień kolibra (1983), Opowieść Harleya (1987), Pantarej (1987), Niezwykła podróż Baltazara Kobera (1988), Kramarz (1990), Zakład (1990), Cudowne miejsce (1994), Wyrok na Franciszka Kłosa (2000), Ranczo Wilkowyje (2007), Projekt dziecko (2008), Hel (2009), Trzy minuty. 21:37 (2010), Cisza (2010, tv), Ki (2011). Ogromną popularność przyniósł mu udział w serialach: Ranczo (2005-11, nagroda dla najlepszego aktora komediowego na Festiwalu Dobrego Humoru w Gdańsku-Gdyni-Sopocie, 2007) i Pitbull (2007-08), a także: Samo życie (2002-09), Czwarta władza (2004), Na dobre i na złe (2005-10), Fałszerze. Powrót sfory (2006), Hela w opałach (2007), Ja wam pokażę! (2007), Odwróceni (2007), Przystań (2009), M jak miłość (2010), Instynkt (2011) i Szpilki na Giewoncie (2011). Jego piosenki można usłyszeć w filmach: Opowieść Harleya, Zakład i Ranczo Wilkowyje. Jako reżyser zrealizował dokumenty: Ala ma dzieci (1997) i Ala ma dzieci – Postscriptum (2002).


oprac. na podstawie materiałów organizatorów
Ryszard Zaprzałka




poniedziałek, 09 maja 2011, tarnowski_kurier_kulturalny

Polecane wpisy

  • -> WENUS Z KRAJU TULIPANÓW (felieton nr 99)

    Było to 42 lata temu. W styczniu 1970 roku piosenka Venus mało znanej w Ameryce holenderskiej grupy Shocking Blue weszła na listę bestsellerów singlowych magaz

  • -> Skład Kultury

    14 grudnia odbędzie się kolejny koncert z cyklu Skład Kultury, którego organizatorem jest Tarnowskie Centrum Kultury. Gospodarzem imprezy będzie tarnowski zespó

  • -> PROWOKACYJNY DEBIUT (felieton nr 98)

    16 czerwca minęło 40 lat od dnia, w którym ukazał się pierwszy album Roxy Music - zespołu, który w dziejach rocka był uważany za glamrockowy, progresywny, artro



Znajdziesz nas w Google+




WSPARCIE DLA MATYSKA










Pegazem po Tarnowie 512

Tarnowski Teatr kończy sezon bez personalnych rewolucji. W nowy wejdzie z odrobinę mniejszym zespołem - aktorzy Jolanta Januszówna i Jerzy Ogrodnicki przechodzą na emeryturę. E. Pietrowiak, dyrektor artystyczna tarnowskiej sceny, bacznie przygląda się absolwentom szkół teatralnych, ale na razie nie zamierza powiększać etatowego zespołu. Gotowa jest też lista osób, które mają tworzyć reaktywowaną po latach Radę Artystyczną Teatru Solskiego. W jej składzie znajdą się m.in. aktorzy tarnowskiej sceny oraz… M. Smolis, związany z warszawskim Teatrem Syrena. Za nami również Debata Finałowa pomiędzy II LO i XVI LO, której przewodnią tezą był: „Tarnów to miasto sprzyjające młodym ludziom”. Całość tego oryginalnego projektu edukacyjnego (współfinansowany przez Szwajcarię), realizowanego w Tarnowie, to głównie zasługa stosunkowo młodego tarnowskiego Stowarzyszenia KANON, któremu przewodzą Iwona i Dariusz Snopkowscy. Zgodnie ze zasadą przyjętą w Tarnowskiej Lidze Debatanckiej, na godzinę przed pojedynkiem odbyło się losowanie stron. XVI LO przypadło bronienie tezy, II LO natomiast jej oskarżanie. A w Loży mędrców zasiedli m.in. prezydent Tarnowa R. Ścigała, redaktor naczelny Temi T. Bałchanowski i szef Działu promocji Radia RDN Małopolska M. Biedroń. Stosunkiem głosów 2:5 (małe punkty: 728:807) Loża opowiedziała się po stronie opozycji w tej debacie czyli II LO. Tym samym tytuł Mistrza Tarnowskiej Ligi Debatanckiej przypadł II Liceum Ogólnokształcącemu, XVI Liceum Ogólnokształcące im. Armii Krajowej zdobyło drugie miejsce. Należy przypomnieć, iż trzecie miejsce w rozgrywkach zajął Zespół Szkół Ekonomiczno - Gastronomicznych w Tarnowie. Już teraz Organizatorzy zapraszają na UROCZYSTĄ GALĘ w tarnowskim teatrze planowaną na 18-go czerwca, na której nastąpi wręczenie Pucharu Mistrza Tarnowskiej Ligi Debatanckiej, medali oraz pamiątkowych prezentów dla wszystkich uczestników projektu. Już po raz drugi w Tarnowie, w ramach obchodów Światowego Dnia Rozwoju Kultury, odbyła się „Doba Dla Kultury”. W trakcie „Doby” w dniach 31 maja (piątek) – 1 czerwca (sobota) można było, m.in.: zwiedzić kabiny projekcyjne Kina Marzenie, zobaczyć scenę „z drugiej strony” w tarnowskim Teatrze, spotkać się z M. Świetlickim i wziąć udział w koncercie „Świetlików” w Pałacyku Strzeleckim. Ponadto, spotkać się z postaciami z bajek na pikniku dla najmłodszych w Parku Strzeleckim, wziąć udział w warsztatach radiowych i telewizyjnych, uczestniczyć w próbie warsztatów wokalnych w TCK, zwiedzić introligatornię i dział starodruków MBP, zobaczyć wystawy w BWA, Muzeum Etnograficznym, siedzibie ZPAP, Galerii Aniołowo, Izbie Pamięci Światowego Związku Żołnierzy AK, zwiedzić Dworek Paderewskiego w Kąśnej Dolnej. We wszystkich instytucjach biorących udział w „Dobie dla Kultury” można było zbierać okolicznościowe „stemple uczestnika”. Dla najaktywniejszych przewidziano nagrody. Miniony tydzień zakończył pierwszo czerwcowy, niestety deszczowy, blok imprez związanych z Dniem Dziecka, którego artystyczną dominantą był rozpoczynający się właśnie tego dnia w tarnowskim teatrze V Festiwal Spektakli Dziecięcych Mała Talia. Blisko 5000 dzieci z regionu tarnowskiego będzie miało okazję zobaczyć 5 tytułów zaprezentowanych przez aktorów z Rzeszowa, Częstochowy, Rabki i Tarnowa. Kończąc odnotujmy jeszcze symboliczną wizytę w Tarnowie najstarszego ocalałego z getta tarnowskiego Żyda 87 – letniego Leo Kleina…



Z cyklu o tym i owym 162 czyli urodziny województwa...

Onegdaj, w sobotę województwo tarnowskie obchodziłoby 38. urodziny. Obchodziłoby, gdyby nie przestało istnieć. Stało się tak w wyniku reformy administracyjnej z 1stycznia1999 roku. W tym momencie na jego terenie mieszkało ponad 700 tys. ludzi. Dokładnie 1 czerwca 1975 Tarnów stał się stolicą nowo utworzonego województwa tarnowskiego. Graniczyło ono z województwami: krakowskim, kieleckim, tarnobrzeskim, rzeszowskim, krośnieńskim i nowosądeckim. 86 lat temu, dokładnie 4 czerwca, odbyło się uroczyste otwarcie Muzeum Miejskiego. Józef Jakubowski, drugi zastępca burmistrza Juliana Kryplewskiego, 7 stycznia 1927 roku złożył Radzie Miejskiej propozycję powołania „Muzeum Miasta Tarnowa”. Sześć dni później szanowne grono rajców jednogłośnie projekt przyjęło. Wspomniana uchwała rady z 13stycznia 1927 roku przewidywała przekazanie na cele muzeum dwóch pokoi na pierwszym piętrze kamienicy przy ulicy Krakowskiej 12, będącej własnością tzw. funduszu teatralnego (dziś mało kto pamięta, że to przy Krakowskiej w Tarnowie stanąć miał teatr). Pomieszczenia muzealne wyremontowano, po czym Józef Jakubowski przeniósł doń archiwum miejskie wraz z przejętymi depozytami. Żywe zainteresowanie tarnowskiej prasy towarzyszyło czteromiesięcznym przygotowaniom do uroczystego otwarcia ekspozycji, które nastąpiło wobec zgromadzonych przedstawicieli władz miasta 4 czerwca1927roku. Tarnowianie zaś mogli zwiedzać wystawę od dnia następnego. Inwentarz „Muzeum Miasta Tarnowa” pozwala określić charakterystykę zbiorów. Największy był zespół dokumentów dotyczących historii miasta, ważną część zasobów stanowiły przedmioty związane z dziejami miasta. (pik – za muzeum.tarnow.pl itarnow.pl)





NOWA ODSŁONA!













tarnowski kurier kulturalny:







- - - - -