Blog > Komentarze do wpisu

-> Delikatność i wdzięk

To chyba najlepsze określenie muzycznych arabesek wykonywanych przez  muzyków z Tradycyjnej Chińskiej Orkiestry z Kantonu, którzy dali porywający koncert we wtorek 28 września o godzinie 19 w Auli Urzędu Wojewódzkiego w Tarnowie przy Al. Solidarności zatytułowany „Dźwięki Wschodu”, a zorganizowany przez Mościckie Centrum Kultury. Klasyczna muzyka kantońska ma swoje korzenie w przepięknej, południowochińskiej i bogatej Delcie Rzeki Perłowej, która słynie z bogatych tradycji artystycznych. W koncercie wzięła udział 50-osobowa orkiestra pod batutą Li Fubina. Artyści w barwnych, oryginalnych strojach grali na tradycyjnych instrumentach i śpiewali utwory, które wprawdzie powstały w większości w naszych czasach, ale z zastosowaniem dawnych reguł dotyczących zarówno samych skal muzycznych, jak i klimatu tradycyjnej muzyki kańtońskiej. Warto wiedzieć, że w Chinach od najdawniejszych czasów wierzono w nadprzyrodzoną moc muzyki, w oddziaływanie dźwięków na powszechną harmonię, porządek wszechrzeczy, na wychowanie społeczeństwa i pomyślność państwa. Istniał ścisły związek pomiędzy np. porami roku, światem roślinnym i zwierzęcym a poszczególnymi dźwiękami oraz ich relacjami, a także instrumentami. Na niezwykły program tarnowskiego koncertu złożyły się klasyczne utwory z Dalekiego Wschodu, wyrażające namiętność zakorzenioną w tym regionie, pełnym bogactwa, jakie niesie ze sobą życie oraz głębokiej wdzięczności Chińczyków wobec natury. Melodie te mają swoje źródło w miriadach dźwięków, które odnaleźć można w przyrodzie, dźwięków pięknych i czystych, sentymentalnych i poruszających. W tym środowisku narodziła się ta muzyka, a potem była pielęgnowana i rozwijana na przestrzeni wieków. Jej lekkość, werwa i proste piękno sprawiły, że zyskała ona ogromną popularność i stała się ważnym członkiem chińskiej rodziny muzycznej. Dość przywołać tytuły prezentowanych utworów. Raj ptaków, Barwy jesieni, Melodia pełni księżyca, Dzwony świątyni Zen, wszystkie te muzyczne obrazy uwodziły melodyjnością, ekspresją i wirtuozerią wykonania. Na szczególne wyróżnienie zasługuje oryginalny koncert na cytrę i orkiestrę zatytułowany „Otoczony nieprzyjaciółmi”, pełen wojennych reminiscencji oraz poruszający, żałosny lament Zhao-Jun, która poświęciła się, aby ratować swój ojczysty kraj. Mistrzowski zespół odwiedził w Polsce zaledwie kilka miast - Poznań, Kraków, Bydgoszcz i Tarnów. Tym większe brawa dla MCK za operatywność i organizacyjną sprawność. Szkoda tylko, że obecnie nie ma w Tarnowie odpowiedniej do rangi takiego wydarzenia sali koncertowej. A i publiczność jakby nie do końca dopisała… .



Muzyka kantońska, zakorzeniona w codziennym ludzkim życiu, jest szeroko rozpowszechniona wśród mieszkańców tego regionu i dociera do każdej wioski i miasteczka w prowincjach Guangdong oraz Guangxi, jak również Macao i Hong Kong. Społeczność kantońska pozostająca poza granicami kraju także podtrzymuje tę tradycję muzyczną, nazywaną "muzyką ojczystą", jako że stanowi ona emocjonalną nić łączącą ich z rodzinnym krajem przodków. Klasyczne utwory kantońskie, takie jak Higher and Higher, Entertainment and Joy czy Phoenixes in the Rising Sun często pełnią rolę tła muzycznego podczas ważnych krajowych uroczystości. Utwory te są także symbolem kultury Guangzhou i wykonywane są dla gości przybywających ze wszystkich stron świata.



Tarnowski koncert China Canton Traditional Orchestra obejmował reprezentatywne utwory z każdego etapu historii muzyki kantońskiej. Są to te utwory muzyczne, które przetrwały próbę czasu i stały się znane na całym świecie. Style wykonań są również zróżnicowane, obejmując wykonania zespołowe, w małych grupach, solo, a także innowacyjne kombinacje, takie jak połączenie kilku elementów wokalnych opery kantońskiej. A wszystko to przepełnione delikatnością i wdziękiem ujętych jednak zawsze w odpowiednie ramy oraz specyficzną programowość. I w tym tkwi chyba tajemnica niezwykłego powodzenia, jakim na Dalekim Wschodzie cieszy się muzyka naszego Chopina. Wydaje się, że muzycy Orientu odnajdują w niej podobny typ muzycznej elegancji oraz połączenie emocjonalnej dyskrecji z muzyczną ekspresją. A może pociąga ich wyraźnie wyczuwany w utworach Chopina ich związek z muzyczna tradycją ojczystej ziemi kompozytora.



A oto szczegółowy afisz tego koncertu:
 
1. Qiu Hechou "Entertaimnet and Joy"
2. Huang Jinpei "A Melody of Full Moon"
 
Na Dzwon Świątyni Zen:
3. Cui Weilin "Guzheng Solo"
 
Na pięć instrumentów:
4. Traditional Ire of Two Stars
 
Na dwa głosy
5. Chen Jinrong "Silk Road of the Sea"
 
Na instrument gaohu (solo):
6. Bu Canrong "The Paradise of Birds"
 
Na orkiestrę:
7. Tang Kaixuan "Spring in the White-Clouded Mountains"
8. Traditional Ambushes on All Sides
 
Na gaohu, guzheng, xiao i chór:
9. Lv Wencheng "Moon on a Still Lake"
 
Na smyczki:
10. Ren Guang "Colored Clouds Chase the Moon"
11. Chen Wenda "Frightening Waves"
 
W wykonaniu grupy wokalnej:
12. Wybór pieśni ludowych
 
Na instrument pipa i wokal:
13. Pieśń ludowa "Lament Zhaojun", księżniczki, która ze względów politycznych musiała poślubić władcę Hunów
 
Na orkiestrę:
14. Li Tubing "Capriccio Higher and Higher"


Ryszard Zaprzałka


foto by Michał Gąciarz (InerMaks)



niedziela, 03 października 2010, tarnowski_kurier_kulturalny

Polecane wpisy

  • -> WENUS Z KRAJU TULIPANÓW (felieton nr 99)

    Było to 42 lata temu. W styczniu 1970 roku piosenka Venus mało znanej w Ameryce holenderskiej grupy Shocking Blue weszła na listę bestsellerów singlowych magaz

  • -> Skład Kultury

    14 grudnia odbędzie się kolejny koncert z cyklu Skład Kultury, którego organizatorem jest Tarnowskie Centrum Kultury. Gospodarzem imprezy będzie tarnowski zespó

  • -> PROWOKACYJNY DEBIUT (felieton nr 98)

    16 czerwca minęło 40 lat od dnia, w którym ukazał się pierwszy album Roxy Music - zespołu, który w dziejach rocka był uważany za glamrockowy, progresywny, artro



Znajdziesz nas w Google+




WSPARCIE DLA MATYSKA










Pegazem po Tarnowie 512

Tarnowski Teatr kończy sezon bez personalnych rewolucji. W nowy wejdzie z odrobinę mniejszym zespołem - aktorzy Jolanta Januszówna i Jerzy Ogrodnicki przechodzą na emeryturę. E. Pietrowiak, dyrektor artystyczna tarnowskiej sceny, bacznie przygląda się absolwentom szkół teatralnych, ale na razie nie zamierza powiększać etatowego zespołu. Gotowa jest też lista osób, które mają tworzyć reaktywowaną po latach Radę Artystyczną Teatru Solskiego. W jej składzie znajdą się m.in. aktorzy tarnowskiej sceny oraz… M. Smolis, związany z warszawskim Teatrem Syrena. Za nami również Debata Finałowa pomiędzy II LO i XVI LO, której przewodnią tezą był: „Tarnów to miasto sprzyjające młodym ludziom”. Całość tego oryginalnego projektu edukacyjnego (współfinansowany przez Szwajcarię), realizowanego w Tarnowie, to głównie zasługa stosunkowo młodego tarnowskiego Stowarzyszenia KANON, któremu przewodzą Iwona i Dariusz Snopkowscy. Zgodnie ze zasadą przyjętą w Tarnowskiej Lidze Debatanckiej, na godzinę przed pojedynkiem odbyło się losowanie stron. XVI LO przypadło bronienie tezy, II LO natomiast jej oskarżanie. A w Loży mędrców zasiedli m.in. prezydent Tarnowa R. Ścigała, redaktor naczelny Temi T. Bałchanowski i szef Działu promocji Radia RDN Małopolska M. Biedroń. Stosunkiem głosów 2:5 (małe punkty: 728:807) Loża opowiedziała się po stronie opozycji w tej debacie czyli II LO. Tym samym tytuł Mistrza Tarnowskiej Ligi Debatanckiej przypadł II Liceum Ogólnokształcącemu, XVI Liceum Ogólnokształcące im. Armii Krajowej zdobyło drugie miejsce. Należy przypomnieć, iż trzecie miejsce w rozgrywkach zajął Zespół Szkół Ekonomiczno - Gastronomicznych w Tarnowie. Już teraz Organizatorzy zapraszają na UROCZYSTĄ GALĘ w tarnowskim teatrze planowaną na 18-go czerwca, na której nastąpi wręczenie Pucharu Mistrza Tarnowskiej Ligi Debatanckiej, medali oraz pamiątkowych prezentów dla wszystkich uczestników projektu. Już po raz drugi w Tarnowie, w ramach obchodów Światowego Dnia Rozwoju Kultury, odbyła się „Doba Dla Kultury”. W trakcie „Doby” w dniach 31 maja (piątek) – 1 czerwca (sobota) można było, m.in.: zwiedzić kabiny projekcyjne Kina Marzenie, zobaczyć scenę „z drugiej strony” w tarnowskim Teatrze, spotkać się z M. Świetlickim i wziąć udział w koncercie „Świetlików” w Pałacyku Strzeleckim. Ponadto, spotkać się z postaciami z bajek na pikniku dla najmłodszych w Parku Strzeleckim, wziąć udział w warsztatach radiowych i telewizyjnych, uczestniczyć w próbie warsztatów wokalnych w TCK, zwiedzić introligatornię i dział starodruków MBP, zobaczyć wystawy w BWA, Muzeum Etnograficznym, siedzibie ZPAP, Galerii Aniołowo, Izbie Pamięci Światowego Związku Żołnierzy AK, zwiedzić Dworek Paderewskiego w Kąśnej Dolnej. We wszystkich instytucjach biorących udział w „Dobie dla Kultury” można było zbierać okolicznościowe „stemple uczestnika”. Dla najaktywniejszych przewidziano nagrody. Miniony tydzień zakończył pierwszo czerwcowy, niestety deszczowy, blok imprez związanych z Dniem Dziecka, którego artystyczną dominantą był rozpoczynający się właśnie tego dnia w tarnowskim teatrze V Festiwal Spektakli Dziecięcych Mała Talia. Blisko 5000 dzieci z regionu tarnowskiego będzie miało okazję zobaczyć 5 tytułów zaprezentowanych przez aktorów z Rzeszowa, Częstochowy, Rabki i Tarnowa. Kończąc odnotujmy jeszcze symboliczną wizytę w Tarnowie najstarszego ocalałego z getta tarnowskiego Żyda 87 – letniego Leo Kleina…



Z cyklu o tym i owym 162 czyli urodziny województwa...

Onegdaj, w sobotę województwo tarnowskie obchodziłoby 38. urodziny. Obchodziłoby, gdyby nie przestało istnieć. Stało się tak w wyniku reformy administracyjnej z 1stycznia1999 roku. W tym momencie na jego terenie mieszkało ponad 700 tys. ludzi. Dokładnie 1 czerwca 1975 Tarnów stał się stolicą nowo utworzonego województwa tarnowskiego. Graniczyło ono z województwami: krakowskim, kieleckim, tarnobrzeskim, rzeszowskim, krośnieńskim i nowosądeckim. 86 lat temu, dokładnie 4 czerwca, odbyło się uroczyste otwarcie Muzeum Miejskiego. Józef Jakubowski, drugi zastępca burmistrza Juliana Kryplewskiego, 7 stycznia 1927 roku złożył Radzie Miejskiej propozycję powołania „Muzeum Miasta Tarnowa”. Sześć dni później szanowne grono rajców jednogłośnie projekt przyjęło. Wspomniana uchwała rady z 13stycznia 1927 roku przewidywała przekazanie na cele muzeum dwóch pokoi na pierwszym piętrze kamienicy przy ulicy Krakowskiej 12, będącej własnością tzw. funduszu teatralnego (dziś mało kto pamięta, że to przy Krakowskiej w Tarnowie stanąć miał teatr). Pomieszczenia muzealne wyremontowano, po czym Józef Jakubowski przeniósł doń archiwum miejskie wraz z przejętymi depozytami. Żywe zainteresowanie tarnowskiej prasy towarzyszyło czteromiesięcznym przygotowaniom do uroczystego otwarcia ekspozycji, które nastąpiło wobec zgromadzonych przedstawicieli władz miasta 4 czerwca1927roku. Tarnowianie zaś mogli zwiedzać wystawę od dnia następnego. Inwentarz „Muzeum Miasta Tarnowa” pozwala określić charakterystykę zbiorów. Największy był zespół dokumentów dotyczących historii miasta, ważną część zasobów stanowiły przedmioty związane z dziejami miasta. (pik – za muzeum.tarnow.pl itarnow.pl)





NOWA ODSŁONA!













tarnowski kurier kulturalny:







- - - - -