Blog > Komentarze do wpisu

-> Muzyczne Tarasy 2010 (cz.2)

Klaudiusz Baran - bandoneon, akordeon
Urodził się w Przemyślu. W 1995 roku ukończył Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie Prof. Jerzego Jurka. Jako stypendysta rządu francuskiego kontynuował studia w Conservatoire "Paul Dukas" w Paryżu w klasie prof. Maxa Bonnay'a. Wielokrotnie uczestniczył w mistrzowskich kursach interpretacji pracując pod kierunkiem takich pedagogów jak: Fridrich Lips, Mogens Ellegaard, Mie Miki, Teodoro Anzelotti, Matti Raantanen, Wiaczesław Siemionow i in.
Uczestniczył w wielu festiwalach m. in. Festiwalu "Warszawska Jesień" "Koncercie Roku" w galerii Porczyńskich w Warszawie, Bydgoskim Festiwalu Laureatów Konkursów Muzycznych, "Forum Lutosławskiego"w Filharmonii Narodowej w Warszawie, Festiwalu Muzyki Współczesnej "Musica Polonica Nova" we Wrocławiu, "Musica Moderna" w Łodzi, Festiwalu Muzyki Akordeonowej w Kragujevcu (Serbia), "Bajan i bajaniści" w Moskwie, "Brawo Maestro" w Kąśnej Dolnej, "Skrzyżowanie Kultur" w Warszawie,"Dialogu Czterech Kultur" w Łodzi, ?EXPO 2008? w Saragossie, Festiwalu Muzyki Akordeonowej w Petersburgu, "Sezonie Kultury Polskiej" w Rosji i wielu innych.
Jako solista współpracował z orkiestrami: Filharmonii Narodowej, Filharmonii Podlaskiej, Filharmonii Bałtyckiej, Filharmonii Pomorskiej, Filharmonii Rzeszowskiej, Filharmonii Jeleniogórskiej, Filharmonii Zielonogórskiej, Filharmonii Świętokrzyskiej, Filharmonii Szczecińskiej, Filharmonii Kaliskiej, Orkiestrą Polskiego Radia, Sinfoniettą Cracovią, Orkiestrą AUKSO, "Capellą Bydgostiensis", "Concerto Avenna", Camerata Academia, "Capellą Premisliensis", "Vratislavia", Dresdner Philharmoniker, Philharmonie Greiz-Reichenbach, Philharmonie Meinengen, "Fresco Sonare", Tarnowską Orkiestrą Kameralną, Płocką Orkiestrą Symfoniczną,Orkiestrą Filharmonii we Władymirze, Lwowską Orkiestrą "Akademia" i innymi.
Wspólnie koncertował z takimi artystami jak: Roby Lakatos, Julius Berger, Susana Moncayo von Hase, Krzysztof Jakowicz, Konstanty Andrzej Kulka, Tomasz Strahl, Andrzej Bauer, Michał Nagy, Wadim Brodski, Waldemar Malicki, Paweł Gusnar, Rafał Kwiatkowski, Royal String Quartet, Kwartet "Bell'Arte"
W marcu 2009 roku miał okazję wykonać "Siedem słów Chrystusa na Krzyżu" Sofii Gubaiduliny w obecności kompozytorki. Jest członkiem i założycielem takich zespołów jak: Tangata Quintet z którym dwukrotnie był nominowany do Nagrody Fryderyk (2004, 2005), Machina del Tango i DesOrient.
Występował solo, w zespołach kameralnych jak i z towarzyszeniem orkiestr symfonicznych w Polsce, jak i poza granicami kraju - we Francji, Włoszech, Austrii, Ukrainie, Rosji, Hiszpanii, Czechach, Niemczech, Serbii, Słowacji, Litwie, Estonii, Wielkiej Brytanii, Białorusi.
W 2003 roku ukazała się jego pierwsza autorska płyta nagrana dla wytwórni SonyClassical z solowymi i kameralnymi dziełami Astora Piazzolli, która otrzymała nagrodę Akademii Fonograficznej "Fryderyk 2003" w kategorii "Najlepszy album - muzyka kameralna".
Dokonał licznych nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji, jak również muzyki filmowej, teatralnej i rozrywkowej. Pracuje w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie na stanowisku adiunkta, gdzie w latach 2002-2005 pełnił funkcję Kierownika Międzyuczelnianej Katedry Akordeonistyki, a od 2008 roku pełni obowiązki Prodziekana Wydziału Instrumentalnego.

5
Anna Dereszowska

Anna Dereszowska - aktorka i wokalistka
Ur. w Mikołowie. Aktorka teatralna i filmowa. Ukończyła Warszawską Akademię Teatralną. Zadebiutowała na scenie Teatru Dramatycznego w Warszawie rolą Marii Antonownej w Rewizorze M. Gogola w reż. Andrzeja Domalika. Zgrała w licznych serialach oraz filmach m.in. "Lejdis", "Tajemnica Twierdzy szyfrów", "Złotopolscy", "Odwróceni". Od roku 2007 zwerbowana do współpracy z Machiną del Tango, realizuje swoją wielką pasję - śpiewanie.

Anna Iberszer i Jakub Korczewski - mistrzowie tanga
Na stałe współpracują z zespołami "Tangata Quintet" i "Machina del Tango", z którymi występowali na wielu prestiżowych scenach w kraju i za granicą. Wybitni mistrzowie tanga, prowadzący kursy mistrzowskie, zajmujący się choreografią. Brali udział w licznych wydarzeniach propagujących kulturę argentyńską, pod patronatem Ambasadora Argentyny w Warszawie.Szkolili swoje umiejętności u najwybitniejszych tancerzy w Argentynie.

6
Machina del Tango

15 lipca 2010r., godz. 20.00
Koncert zespołu NEW MUSETTE QUARTET
NEW MUSETTE QUARTET jest kontynuacją działań zapoczątkowanych przez Wiesława Prządkę w zespole MUSETTE QUARTET. Jednak zainteresowania muzyczne lidera jak i pozostałych członków zespołu wpłynęły na znaczne rozszerzenie repertuaru, przede wszystkim o kompozycje w stylu new musette zapoczątkowane przez francuskiego akordeonistę Richarda Galliano i coraz bardziej popularne na całym świecie tango nuevo stworzone przez argentyńskiego kompozytora Astora Piazzollę. Utwory Astora Piazzolli są wykonywane przez Wiesława Prządkę na bandonenie, najbardziej charakterystycznym instrumencie dla tanga. Zespół wykonuje również standardy muzyki jazzowej i latynoamerykańskiej oraz własne kompozycje.

Wiesław Prządka - wirtuoz, któremu zawdzięczamy triumfalny powrót akordeonu jako instrumentu solowego. To on udowodnił, że akordeon może z powodzeniem wkomponować się w najróżniejsze style muzyczne jak swing, jazz, latino i in. Jak dotąd jest jedynym bandoneonistą w Polsce, koncertującym na bandoneonie diatonicznym
Absolwent Akadmii Muzycznej im. I.J.Paderewskiego w Poznaniu w klasie akordeonu profesora Henryka Krzemińskiego. Jeden z najwybitniejszych polskich akordeonistów i bandoneonistów. Laureat I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Zespołów Kameralnych w Paryżu.
Twórca i kierownik artystyczny wielu zespołów i projektów muzycznych m.in.:MUSETTE QUARTET, NEW MUSETTE QUARTET, GIPSY SWING. W czerwcu b.r. kierownik muzyczny Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego MALTA podczas którego była wystawiana operita Astora Piazzolli - Maria de Buenos Aires- gdzie artysta występował wraz z krakowską grupą NEW TANGO BRIDGE. Szerokie horyzonty muzyczne Wiesława Prządki owocują współpracą z największymi postaciami sceny muzycznej: Hanną Banaszak, Waldemarem Malickim, Jackiem Wójcickim, Bohdanem Jarmołowiczem, Zbigniewem Górnym, Justyną Szafran, Tomaszem Tomaszewskim, Richardem Galliano.
Wirtuoz, któremu zawdzięczamy triumfalny powrót akordeonu jako instrumentu solowego
Na sceny filharmonii, jak również rozpropagowanie w Polsce stylu musette i new musette.
To on udowodnił, że akordeon może z powodzeniem wkomponować się w najróżniejsze style muzyczne jak swing, jazz, latino i in.
W 2000 r. odkrył swoją kolejną pasję - BANDONEON i TANGO. Jak dotąd jest jedynym bandoneonistą w Polsce, koncertującym na bandoneonie diatonicznym (wyjątkowa trudność tego instrumentu polega na tym, że na rozciąganiu miecha naciskając te same guziki, wydobywa się inny dźwięk niż na zamykaniu). Grając tango, a w szczególności muzykę dziś bardzo popularnego Astora Piazzolli współpracuje z Waldemarem Malickim, Grupą Piazzoforte (laureat Fryderyka 2006), zespołem New Tango Bridge, międzynarodowym zespołem Distango oraz Teatrem im. Juliusza Słowackiego w Krakowie gdzie występuje w przedstawieniu "Tango Piazzolla" (przedstawienie uznano za najlepsze w Polsce w 2008 r).
Jako wszechstronny artysta koncertuje na estradach całej Europy, a także Stanach Zjednoczonych. Dokonał szeregu nagrań dla rozgłośni radiowych i telewizyjnych w Polsce, Szwecji, Niemczech, Holandii, Francji, Danii, Belgii, Włoszech. Ma na swoim koncie wiele płyt nagranych z własnym zespołem New Musette Quartet oraz wybitnymi wokalistami i orkiestrami. Dziś uważany jest za najwybitniejszego akordeonistę i bandoneonistę w Polsce.
Od stycznia 2009 r mieszka w Krakowie.

7

Oprócz lidera Wiesława Prządki NEW MUSETTE QUARTET tworzą znani poznańscy muzycy:
Edmund Klaus - gitara
Zbigniew Wrombel - kontrabas
Andrzej Mazurek - instrumenty perkusyjne

EDMUND KLAUS - gitarzysta znany ze współpracy z grupą BLUES & ROCK Wojciecha Skowrońskiego, orkiestrami Zbigniewa Górnego i Aleksandra Maliszewskiego oraz wieloma gwiazdami polskiej sceny muzyki rozrywkowej takimi jak Krzysztof Krawczyk, Zdzisława Sośnicka, Urszula Sipińska i inni.

ZBIGNIEW WROMBEL - jeden z czołowych polskich kontrabasistów, znany głównie z polskiej sceny muzyki jazzowej. Współpracował między innymi z takimi zespołami i artystami jak STRING CONNECTION, WALK AWAY, duet MAREK & WACEK, Jan Ptaszyn Wróblewski, Krzesimir Dębski, Jarek Śmietana, Eeith Dunn oraz orkiestrami Zbigniewa Górnego i Aleksandra Maliszewskiego.

ANDRZEJ MAZUREK - grający na perkusji i instrumentach perkusyjnych, współpracował między innymi z zespołem SUPER DUO, Józefem Skrzekiem, orkiestrami Zbigniewa Górnego i Aleksandra Maliszewskiego oraz współtworzył grupę MUSETTE QUARTET, a od 1995 roku na stałe współpracuje z Hanną Banaszak.

W programie koncertu:
INDIFFERENCE - Tony Murena
TANGO POUR CLAUDE - Richard Galliano
POPOŁUDNIE W STRASBURGU - Wiesław Prządka
VUELVO AL SUR - Astor Piazzolla
LIBERTANGO - Astor Piazzolla
PROMYK NADZIEI - Wiesław Prządka
SERTAO - Richard Galliano
LA GUEUSE - Tony Murena
ASTOR TANGO - Edmund Klaus
TROCADERO - Wiesław Prządka
SPLEEN - Richard Galliano
SOUS LE CIEL DE PARIS - Drejac, Givaud
LA VIE EN ROSE - Louuiguy, E.Piaf
NEW YORK TANGO - Richard Galliano

8
NEW MUSETTE QUARTET

22 lipca 2010r., godz. 20.00
Koncert zespołu New Tango Bridge
New Tango Bridge to formacja Grzegorza Frankowskiego. Jest kontynuacją wieloletnich poszukiwań własnego języka muzycznego w stylu tango nuevo a jednocześnie odważną próbą stworzenia pierwszych nowych kompozycji, będących syntezą różnych gatunków muzyki przeniesionych na grunt tanga.
Obecny skład złożony jest z czołowych przedstawicieli różnych stylów muzycznych w Polsce: Paweł Wajrak - skrzypek, koncertmistrz Filharmonii Krakowskiej oraz kwintetu "Piazzoforte", laureata Fryderyka 2006 za nagranie muzyki Piazzolli
Grzegorz Frankowski - kontrabasista, lider zespołu i jednocześnie prekursor stylu tango nuevo w Polsce,
Wiesław Prządka - jedyny polski bandoneonista grający na instrumencie o identycznej mechanice jak Astor Piazzolla jest jednocześnie koncertującym akordeonistą, niedoścignionym wykonawcą francuskich musette,
Michał Nagy - wybitny gitarzysta występujący jako solista i kameralista, nagrodzony Fryderykiem 2002 za muzykę Piazzolli,
Sławek Berny - instrumenty perkusyjne.



środa, 28 lipca 2010, tarnowski_kurier_kulturalny

Polecane wpisy

  • -> WENUS Z KRAJU TULIPANÓW (felieton nr 99)

    Było to 42 lata temu. W styczniu 1970 roku piosenka Venus mało znanej w Ameryce holenderskiej grupy Shocking Blue weszła na listę bestsellerów singlowych magaz

  • -> Skład Kultury

    14 grudnia odbędzie się kolejny koncert z cyklu Skład Kultury, którego organizatorem jest Tarnowskie Centrum Kultury. Gospodarzem imprezy będzie tarnowski zespó

  • -> PROWOKACYJNY DEBIUT (felieton nr 98)

    16 czerwca minęło 40 lat od dnia, w którym ukazał się pierwszy album Roxy Music - zespołu, który w dziejach rocka był uważany za glamrockowy, progresywny, artro



Znajdziesz nas w Google+




WSPARCIE DLA MATYSKA










Pegazem po Tarnowie 512

Tarnowski Teatr kończy sezon bez personalnych rewolucji. W nowy wejdzie z odrobinę mniejszym zespołem - aktorzy Jolanta Januszówna i Jerzy Ogrodnicki przechodzą na emeryturę. E. Pietrowiak, dyrektor artystyczna tarnowskiej sceny, bacznie przygląda się absolwentom szkół teatralnych, ale na razie nie zamierza powiększać etatowego zespołu. Gotowa jest też lista osób, które mają tworzyć reaktywowaną po latach Radę Artystyczną Teatru Solskiego. W jej składzie znajdą się m.in. aktorzy tarnowskiej sceny oraz… M. Smolis, związany z warszawskim Teatrem Syrena. Za nami również Debata Finałowa pomiędzy II LO i XVI LO, której przewodnią tezą był: „Tarnów to miasto sprzyjające młodym ludziom”. Całość tego oryginalnego projektu edukacyjnego (współfinansowany przez Szwajcarię), realizowanego w Tarnowie, to głównie zasługa stosunkowo młodego tarnowskiego Stowarzyszenia KANON, któremu przewodzą Iwona i Dariusz Snopkowscy. Zgodnie ze zasadą przyjętą w Tarnowskiej Lidze Debatanckiej, na godzinę przed pojedynkiem odbyło się losowanie stron. XVI LO przypadło bronienie tezy, II LO natomiast jej oskarżanie. A w Loży mędrców zasiedli m.in. prezydent Tarnowa R. Ścigała, redaktor naczelny Temi T. Bałchanowski i szef Działu promocji Radia RDN Małopolska M. Biedroń. Stosunkiem głosów 2:5 (małe punkty: 728:807) Loża opowiedziała się po stronie opozycji w tej debacie czyli II LO. Tym samym tytuł Mistrza Tarnowskiej Ligi Debatanckiej przypadł II Liceum Ogólnokształcącemu, XVI Liceum Ogólnokształcące im. Armii Krajowej zdobyło drugie miejsce. Należy przypomnieć, iż trzecie miejsce w rozgrywkach zajął Zespół Szkół Ekonomiczno - Gastronomicznych w Tarnowie. Już teraz Organizatorzy zapraszają na UROCZYSTĄ GALĘ w tarnowskim teatrze planowaną na 18-go czerwca, na której nastąpi wręczenie Pucharu Mistrza Tarnowskiej Ligi Debatanckiej, medali oraz pamiątkowych prezentów dla wszystkich uczestników projektu. Już po raz drugi w Tarnowie, w ramach obchodów Światowego Dnia Rozwoju Kultury, odbyła się „Doba Dla Kultury”. W trakcie „Doby” w dniach 31 maja (piątek) – 1 czerwca (sobota) można było, m.in.: zwiedzić kabiny projekcyjne Kina Marzenie, zobaczyć scenę „z drugiej strony” w tarnowskim Teatrze, spotkać się z M. Świetlickim i wziąć udział w koncercie „Świetlików” w Pałacyku Strzeleckim. Ponadto, spotkać się z postaciami z bajek na pikniku dla najmłodszych w Parku Strzeleckim, wziąć udział w warsztatach radiowych i telewizyjnych, uczestniczyć w próbie warsztatów wokalnych w TCK, zwiedzić introligatornię i dział starodruków MBP, zobaczyć wystawy w BWA, Muzeum Etnograficznym, siedzibie ZPAP, Galerii Aniołowo, Izbie Pamięci Światowego Związku Żołnierzy AK, zwiedzić Dworek Paderewskiego w Kąśnej Dolnej. We wszystkich instytucjach biorących udział w „Dobie dla Kultury” można było zbierać okolicznościowe „stemple uczestnika”. Dla najaktywniejszych przewidziano nagrody. Miniony tydzień zakończył pierwszo czerwcowy, niestety deszczowy, blok imprez związanych z Dniem Dziecka, którego artystyczną dominantą był rozpoczynający się właśnie tego dnia w tarnowskim teatrze V Festiwal Spektakli Dziecięcych Mała Talia. Blisko 5000 dzieci z regionu tarnowskiego będzie miało okazję zobaczyć 5 tytułów zaprezentowanych przez aktorów z Rzeszowa, Częstochowy, Rabki i Tarnowa. Kończąc odnotujmy jeszcze symboliczną wizytę w Tarnowie najstarszego ocalałego z getta tarnowskiego Żyda 87 – letniego Leo Kleina…



Z cyklu o tym i owym 162 czyli urodziny województwa...

Onegdaj, w sobotę województwo tarnowskie obchodziłoby 38. urodziny. Obchodziłoby, gdyby nie przestało istnieć. Stało się tak w wyniku reformy administracyjnej z 1stycznia1999 roku. W tym momencie na jego terenie mieszkało ponad 700 tys. ludzi. Dokładnie 1 czerwca 1975 Tarnów stał się stolicą nowo utworzonego województwa tarnowskiego. Graniczyło ono z województwami: krakowskim, kieleckim, tarnobrzeskim, rzeszowskim, krośnieńskim i nowosądeckim. 86 lat temu, dokładnie 4 czerwca, odbyło się uroczyste otwarcie Muzeum Miejskiego. Józef Jakubowski, drugi zastępca burmistrza Juliana Kryplewskiego, 7 stycznia 1927 roku złożył Radzie Miejskiej propozycję powołania „Muzeum Miasta Tarnowa”. Sześć dni później szanowne grono rajców jednogłośnie projekt przyjęło. Wspomniana uchwała rady z 13stycznia 1927 roku przewidywała przekazanie na cele muzeum dwóch pokoi na pierwszym piętrze kamienicy przy ulicy Krakowskiej 12, będącej własnością tzw. funduszu teatralnego (dziś mało kto pamięta, że to przy Krakowskiej w Tarnowie stanąć miał teatr). Pomieszczenia muzealne wyremontowano, po czym Józef Jakubowski przeniósł doń archiwum miejskie wraz z przejętymi depozytami. Żywe zainteresowanie tarnowskiej prasy towarzyszyło czteromiesięcznym przygotowaniom do uroczystego otwarcia ekspozycji, które nastąpiło wobec zgromadzonych przedstawicieli władz miasta 4 czerwca1927roku. Tarnowianie zaś mogli zwiedzać wystawę od dnia następnego. Inwentarz „Muzeum Miasta Tarnowa” pozwala określić charakterystykę zbiorów. Największy był zespół dokumentów dotyczących historii miasta, ważną część zasobów stanowiły przedmioty związane z dziejami miasta. (pik – za muzeum.tarnow.pl itarnow.pl)





NOWA ODSŁONA!













tarnowski kurier kulturalny:







- - - - -