Blog > Komentarze do wpisu

-> Bezan 2010 (O Bezanie część pierwsza)

Klasyczne szanty, pieśni kubryku, refleksyjne ballady i porywający do tańca folk - tak anonsowała swoją imprezę Krystyna Drozd, bez której pewnie by się ona nie odbyła.
Tego wszystkiego można było wysłuchać podczas dwudniowego, jubileuszowego 25 Przeglądu Piosenki Żeglarskiej BEZAN. W piątek, 18 czerwca od godz. 19:30 w sali teatralnej Pałacu Młodzieży przy ul. Piłsudskiego 24, odbyło się żeglarskie rendez-vous. Był czas na wspomnienia, przyjacielskie pogaduchy i oczywiście śpiewanie. Wystąpili m.in. CZTERY REFY , którym, podobnie jak tarnowskiemu Bezanowi, stuknęło lat dwadzieścia pięć. Również SEGARSi z Bytomia, warszawscy BUKANIERZY, częstochowski MĘSKI PUNKT WIDZENIA i rodzimy THE COTTON. Natomiast w sobotę, 19 czerwca organizatorzy tradycyjnie już zaprosili miejscowych szczurów lądowych, i nie tylko, na Camping 202 przy Piłsudskiego 28a, gdzie w miasteczku portowym o godz. 17:00 rozpoczął się piknik żeglarski dla małych i dużych. Atrakcją byli niewątpliwie Piraci Morscy, plenerowa projekcja filmów i zdjęć. Przede wszystkim zaś królowała żeglarska pieśń. Zarówno w widowisku muzycznym dla najmłodszych w wykonaniu tarnowskiego The Cotton, jak i późniejszym wielkim graniu z udziałem zaproszonych Zespołów: Czterech Refów, Segarsów, Bukanierów i Męskiego Punktu Widzenia. BEZAN to impreza z tradycjami. Kiedyś uchodziła za jeden z ważniejszych przeglądów muzyki żeglarskiej w Polsce. Po raz czwarty zorganizowała go Tarnowska Artystyczna Konfraternia wespół z Tarnowskim Centrum Informacji oraz z gronem zapaleńców i miłośników żeglarstwa przy finansowym wsparciu Gminy Miasta Tarnowa. Poniżej publikujemy w ślad za Dziennikiem Polskim interesujące jubileuszowe dywagacje byłej gwiazdy Teatru Smożewskiego, aktorki a obecnie i dziennikarki Ewy Czajkowskiej – Smożewskiej zatytułowane „Szanty i żagle znów w Tarnowie”.



O Bezanie część pierwsza

Zastanawiając się nad urokiem dwudziestopięcioletniego trwania tarnowskiego Bezanu, przeglądnęłam wiele materiałów, nagrań, opisów. Wsłuchałam się w brzmienie pieśni, które nie należą do mego ulubionego gatunku. Mimo to w czterogłosowej harmonii Segarsów, w tradycyjno akustycznym brzmieniu Czterech Refów, w balladowo nastrojowych Bukanierach, w dynamice i muzycznych niespodziankach Męskiego Punktu Widzenia oraz rytmach tarnowskiego The Cotton odnalazłam to coś, co zapaleńców i marzycieli gna przed siebie, nie pozwala zapomnieć o wielkiej przygodzie, rozpryskiwanej morskiej bryzie, wietrze, łopoczących żaglach i rozbrzmiewającej pieśni... Dlatego nie dziwię się, że na przekór wszystkiemu i wszystkim Bezan wypływa w swój 25. rejs. Jubileuszowy rejs. Pora na wspominki. Pomoże mi w tym rozmowa, jaką w kwietniu tego roku przeprowadziłam z Władkiem Bożkiem.

Więc ad rem.

Władek, podobnie jak i inni tarnowscy żeglarze, pamiętają zamierzchłe czasy, gdy po morzach pływały dwa statki, z nazwą odnoszącą się do Tarnowa - m/s "Tarnów i m/s Ziemia Tarnowska. Czasy, gdy istniała Liga Morska, a jedna ze szkół podstawowych nawiązywała do tradycji morskich, zaś Okręgowy Związek Żeglarski i Harcerski Yacht Club działały prężnie. To wtedy przykład Marka Siurawskiego i "Starych Dzwonów", Jerzego Rogackiego z "Czterema Refami", krakowskiego "Shanties" zainspirował Władka Bożka i Rysia Żądło do zorganizowania w Tarnowie imprezy, która upowszechniać będzie zarówno żeglarstwo, jak i piosenkę żeglarską.

Pierwszy Bezan, a właściwie "Szanties"

miał miejsce 16 -18 maja 1986 roku w Domu Kultury Zakładów Mechanicznych "Mariensztat". Wystąpiło prawie 30 wykonawców, m.in. "Conrad", "Cztery Refy", "Ognie św. Januarego" z Robertem Schaferem z Krakowa, "Stare Kabestany", "Załoga Cieplika" - zespół z Klubu Żeglarskiego Zakładów Azotowych w Tarnowie, Jagoda Kukla, Joanna, Dziecięcy Zespół Harcerski. Największy aplauz i "Nagrodę Publiczności" zdobyły łódzkie "Cztery Refy", a ich atencja do Tarnowa jest niezmienna od 25 lat. Wśród imprez towarzyszących wymienię wystawę fotograficzną Władysława Bożka ze startu jachtu "Raczyński II" w regatach Ostar-80 (Regaty Samotnych Żeglarzy przez Atlantyk), spotkania, podczas których prezentowano filmy żeglarskie wypożyczone z Ambasady Austrii i Ambasady Holandii. Wspomnieć należy o wizycie redaktora Dąbrowskiego z TV Gdańsk, który zaprezentował filmy video z "Wielkiej Wody" i reportaż z Operacji "Żagiel" w Kanadzie.

Drugi Bezan z sex operą i serduszkowymi perypetiami

odbył się 5-7 czerwca 1987 na teatralnych deskach, choć dzień wcześniej, wieczorne przy ognisku śpiewanie i muzykowanie miało miejsce w Kąśnej Dolnej. Do Tarnowa zjechało prawie 100 wykonawców, wśród nich aż sześć zespołów z województwa tarnowskiego. Oprócz szant i pieśni żeglarskich do Tarnowa zawitała opera szantowa "SHENANDOAH - SEX- OPERA" reżyserowana przez Andrzeja Radomińskiego. A było to na tydzień przed przyjazdem Papieża Jana Pawła II do Tarnowa; gdy więc pojawiły się bilbordy na placach, telefon na biurku dyrektora Smożewskiego nie milkł... i organizatorzy, wziąwszy karteczki z serduszkami, przyklejali je w miejsce słowa "sex". Niestety wiosenny deszczyk sprawił, że serduszka w miejscu im przeznaczonym niezbyt długo się utrzymały.... Tak czy siak, w kasie zabrakło biletów. Niewiele też brakowało, aby do Tarnowa przyjechała znana francuska piosenkarka Mirelle Mathieu. Pośród różnych imprez towarzyszących nie mogę zapomnieć o aukcji obrazów o tematyce żeglarskiej, z której dochód przeznaczono na budowę tarnowskiego jachtu "HETMAN TARNOWSKI". Jacht ten zbudowano, lecz zaniechano jego ukończenie. Prowadzone przez Władka zapiski informują, że I miejsce w kategorii zespołów lokalnych przypadło w udziale grupie "Rufa i musztarda" z I LO w Tarnowie, w kategorii szanty klasycznej - zespołowi "Obsługa Bombrama" z Domu Kultury Zakładów Mechanicznych. Nagrodę Publiczności wręczono warszawskiemu zespołowi "Zejman i Garkumpel" - była nią deska windsurfingowa.

Bezan międzynarodowy

Trzecia edycja festiwalu, w roku następnym - 1988, gościła 100 wykonawców i miała charakter międzynarodowy. Do Tarnowa zawitał Ken Stephens z zespołu "Solent Breezes" z Wielkiej Brytanii, a wraz z nim przyjechali Jerzy Siurawski i Janusz Sikorski - członkowie zespołu "Stare Dzwony". Na scenie teatru szantymenów wspomagały slajdy z dalekich rejsów, w foyer swoje stoiska prezentowały m.in. firmy żeglarskie. Nagrodę publiczności zdobył zespół "Toman & Synowie" i począwszy od tej edycji festiwalu, nagroda ta stała się najważniejszym trofeum dla zespołów.

Co ma wspólnego traktorowa dętka z pływaniem?

Popularność Bezanu sprawiła, że właśnie czwarta jego edycja nominowała zwycięskie zespoły do udziału w Festiwalu "Shanties-Kraków". Zgłosiło się prawie 200 wykonawców, wśród nich: "Cztery Refy, "Tonam & Synowie" z Tych, "Chór Wujów" z Wrocławia, "Dej Wódy" z Bielska-Białej, "Packet" z Gdyni, Krzysztofa Piechotę, "Są Gorsi" z Warszawy, "Sami Starsi" z Krakowa, "Szept Kalmara" z Warszawy, "YKP- Bielsko" oraz "Zejman & Garkumpel" z Warszawy. Nagrodę Publiczności, po raz drugi, zdobyły "Cztery Refy". Natomiast nagrodę w postaci dużej traktorowej dętki, przemalowanej na koło ratunkowe, otrzymali: Jerzy Rogacki i Jerzy Ozaist z "Czterech Refów.

Szwedzki "Papa Smerf" i nie tylko...

Na V Bezanie - rok 1990 - gościło 150 wykonawców, w tym szantymen ze Szwecji Inge Wijk, który stał się pupilem tarnowskiej publiczności i otrzymał przydomek "Papa Smerf". Z imprez towarzyszących warto wspomnieć poprzedzający koncerty korowód ulicami Tarnowa z Neptunem i Prozerpiną. A Jury przyznawało i nominowało w kategoriach: szanty klasycznej, współczesnej piosenki żeglarskiej i piosenki autorskiej. W gronie nagrodzonych znalazły się zespoły z: Bielska Białej, Dąbrowy Górniczej, Gdyni, Tarnowa, Radomia, Chorzowa, Kędzierzyna Koźla, Sandomierza, Wrocławia, Legnicy, Bytomia, Kielc, Tych, Gdańska - Wrzeszcza, Piotrkowa Trybunalskiego, a nawet... Krakowa.

Ballada żeglarska z breloczkami .... i gala w dwa dni

Począwszy od roku 1991 organizację imprezy przejęło Tarnowskie Centrum Kultury. Wystąpiło 29 zespołów - obok stałego już gościa Inge Wijk'a i gościa specjalnego Simona Spaldinga z USA wraz z Markiem Siurawskim oraz Boba Lewis'a z Wielkiej Brytanii. Grali również: "Krewni i Znajomi Królika" z Gdyni, "Smuglersi", Kuba Rosiak, "Cztery Refy", Ryszard Muzaj, "Zejman i Garkumpel" z Warszawy, "Ognie Św. Januarego" z Krakowa, "Kogoto" z Chorzowa czy "Kant" z Bytomia. Nagrodę Publiczności zdobył zespół "Krewni i Znajomi Królika". Wyróżniono również m.in. Ludwika Trzeciaka z Bochni, którego jury uznało za twórcę nowego gatunku ballady żeglarskiej w stylu podwórkowym. Wydano okazyjne plakietki, długopisy, breloczki, pocztówki, szklanki z nadrukiem oraz gazetkę "Bezan-Express".

Bezan VII

To reprezentacja 29 zespołów, w tym najliczniejsza, tarnowska, bo aż w sile 5 grup. Ponadto "Papa Smerf", "Cztery Refy" i co istotne, zauważalny wzrost poziomu poszczególnych prezentacji. Grand Prix, a tym samym nominację do "Shanties-Kraków 93" otrzymała szant-grupa "Zośka C-dur" z Tymbarka. Natomiast publiczność doceniła "West Sailors" z Tarnowa.



sobota, 26 czerwca 2010, tarnowski_kurier_kulturalny

Polecane wpisy

  • -> WENUS Z KRAJU TULIPANÓW (felieton nr 99)

    Było to 42 lata temu. W styczniu 1970 roku piosenka Venus mało znanej w Ameryce holenderskiej grupy Shocking Blue weszła na listę bestsellerów singlowych magaz

  • -> Skład Kultury

    14 grudnia odbędzie się kolejny koncert z cyklu Skład Kultury, którego organizatorem jest Tarnowskie Centrum Kultury. Gospodarzem imprezy będzie tarnowski zespó

  • -> PROWOKACYJNY DEBIUT (felieton nr 98)

    16 czerwca minęło 40 lat od dnia, w którym ukazał się pierwszy album Roxy Music - zespołu, który w dziejach rocka był uważany za glamrockowy, progresywny, artro



Znajdziesz nas w Google+




WSPARCIE DLA MATYSKA










Pegazem po Tarnowie 512

Tarnowski Teatr kończy sezon bez personalnych rewolucji. W nowy wejdzie z odrobinę mniejszym zespołem - aktorzy Jolanta Januszówna i Jerzy Ogrodnicki przechodzą na emeryturę. E. Pietrowiak, dyrektor artystyczna tarnowskiej sceny, bacznie przygląda się absolwentom szkół teatralnych, ale na razie nie zamierza powiększać etatowego zespołu. Gotowa jest też lista osób, które mają tworzyć reaktywowaną po latach Radę Artystyczną Teatru Solskiego. W jej składzie znajdą się m.in. aktorzy tarnowskiej sceny oraz… M. Smolis, związany z warszawskim Teatrem Syrena. Za nami również Debata Finałowa pomiędzy II LO i XVI LO, której przewodnią tezą był: „Tarnów to miasto sprzyjające młodym ludziom”. Całość tego oryginalnego projektu edukacyjnego (współfinansowany przez Szwajcarię), realizowanego w Tarnowie, to głównie zasługa stosunkowo młodego tarnowskiego Stowarzyszenia KANON, któremu przewodzą Iwona i Dariusz Snopkowscy. Zgodnie ze zasadą przyjętą w Tarnowskiej Lidze Debatanckiej, na godzinę przed pojedynkiem odbyło się losowanie stron. XVI LO przypadło bronienie tezy, II LO natomiast jej oskarżanie. A w Loży mędrców zasiedli m.in. prezydent Tarnowa R. Ścigała, redaktor naczelny Temi T. Bałchanowski i szef Działu promocji Radia RDN Małopolska M. Biedroń. Stosunkiem głosów 2:5 (małe punkty: 728:807) Loża opowiedziała się po stronie opozycji w tej debacie czyli II LO. Tym samym tytuł Mistrza Tarnowskiej Ligi Debatanckiej przypadł II Liceum Ogólnokształcącemu, XVI Liceum Ogólnokształcące im. Armii Krajowej zdobyło drugie miejsce. Należy przypomnieć, iż trzecie miejsce w rozgrywkach zajął Zespół Szkół Ekonomiczno - Gastronomicznych w Tarnowie. Już teraz Organizatorzy zapraszają na UROCZYSTĄ GALĘ w tarnowskim teatrze planowaną na 18-go czerwca, na której nastąpi wręczenie Pucharu Mistrza Tarnowskiej Ligi Debatanckiej, medali oraz pamiątkowych prezentów dla wszystkich uczestników projektu. Już po raz drugi w Tarnowie, w ramach obchodów Światowego Dnia Rozwoju Kultury, odbyła się „Doba Dla Kultury”. W trakcie „Doby” w dniach 31 maja (piątek) – 1 czerwca (sobota) można było, m.in.: zwiedzić kabiny projekcyjne Kina Marzenie, zobaczyć scenę „z drugiej strony” w tarnowskim Teatrze, spotkać się z M. Świetlickim i wziąć udział w koncercie „Świetlików” w Pałacyku Strzeleckim. Ponadto, spotkać się z postaciami z bajek na pikniku dla najmłodszych w Parku Strzeleckim, wziąć udział w warsztatach radiowych i telewizyjnych, uczestniczyć w próbie warsztatów wokalnych w TCK, zwiedzić introligatornię i dział starodruków MBP, zobaczyć wystawy w BWA, Muzeum Etnograficznym, siedzibie ZPAP, Galerii Aniołowo, Izbie Pamięci Światowego Związku Żołnierzy AK, zwiedzić Dworek Paderewskiego w Kąśnej Dolnej. We wszystkich instytucjach biorących udział w „Dobie dla Kultury” można było zbierać okolicznościowe „stemple uczestnika”. Dla najaktywniejszych przewidziano nagrody. Miniony tydzień zakończył pierwszo czerwcowy, niestety deszczowy, blok imprez związanych z Dniem Dziecka, którego artystyczną dominantą był rozpoczynający się właśnie tego dnia w tarnowskim teatrze V Festiwal Spektakli Dziecięcych Mała Talia. Blisko 5000 dzieci z regionu tarnowskiego będzie miało okazję zobaczyć 5 tytułów zaprezentowanych przez aktorów z Rzeszowa, Częstochowy, Rabki i Tarnowa. Kończąc odnotujmy jeszcze symboliczną wizytę w Tarnowie najstarszego ocalałego z getta tarnowskiego Żyda 87 – letniego Leo Kleina…



Z cyklu o tym i owym 162 czyli urodziny województwa...

Onegdaj, w sobotę województwo tarnowskie obchodziłoby 38. urodziny. Obchodziłoby, gdyby nie przestało istnieć. Stało się tak w wyniku reformy administracyjnej z 1stycznia1999 roku. W tym momencie na jego terenie mieszkało ponad 700 tys. ludzi. Dokładnie 1 czerwca 1975 Tarnów stał się stolicą nowo utworzonego województwa tarnowskiego. Graniczyło ono z województwami: krakowskim, kieleckim, tarnobrzeskim, rzeszowskim, krośnieńskim i nowosądeckim. 86 lat temu, dokładnie 4 czerwca, odbyło się uroczyste otwarcie Muzeum Miejskiego. Józef Jakubowski, drugi zastępca burmistrza Juliana Kryplewskiego, 7 stycznia 1927 roku złożył Radzie Miejskiej propozycję powołania „Muzeum Miasta Tarnowa”. Sześć dni później szanowne grono rajców jednogłośnie projekt przyjęło. Wspomniana uchwała rady z 13stycznia 1927 roku przewidywała przekazanie na cele muzeum dwóch pokoi na pierwszym piętrze kamienicy przy ulicy Krakowskiej 12, będącej własnością tzw. funduszu teatralnego (dziś mało kto pamięta, że to przy Krakowskiej w Tarnowie stanąć miał teatr). Pomieszczenia muzealne wyremontowano, po czym Józef Jakubowski przeniósł doń archiwum miejskie wraz z przejętymi depozytami. Żywe zainteresowanie tarnowskiej prasy towarzyszyło czteromiesięcznym przygotowaniom do uroczystego otwarcia ekspozycji, które nastąpiło wobec zgromadzonych przedstawicieli władz miasta 4 czerwca1927roku. Tarnowianie zaś mogli zwiedzać wystawę od dnia następnego. Inwentarz „Muzeum Miasta Tarnowa” pozwala określić charakterystykę zbiorów. Największy był zespół dokumentów dotyczących historii miasta, ważną część zasobów stanowiły przedmioty związane z dziejami miasta. (pik – za muzeum.tarnow.pl itarnow.pl)





NOWA ODSŁONA!













tarnowski kurier kulturalny:







- - - - -