Blog > Komentarze do wpisu

-> SINFONIA IUVENTUS

Na absolutnie wyjątkowy, tak pod względem repertuaru, jak i maestrii wykonawczej, koncert zaprosiło w środowy wieczór 26 maja Mościckie Centrum Kultury. W bardzo korzystnie zlokalizowanej w centrum Tarnowa auli konferencyjne Urzędu Wojewódzkiego przy al. Solidarności porywający koncert dała ORKIESTRA SINFONIA IUVENTUS pod dyrekcją Tadeusza Wojciechowskiego, z udziałem pianisty LUKASA GENIUSASA – obdarzonego zdaniem światowej krytyki niezwykłym talentem, dojrzałego duchowo i posiadającego olbrzymie możliwości wirtuozowskie. Licznie przybyli tarnowscy melomani i goście wysłuchali znanych klasyków: F. Chopin - Koncert e-moll op. 11, R. Schumann - II Symfonia C-dur op. 61 - wszystko to w ramach światowych obchodów 200. rocznicę urodzin naszego wielkiego rodaka. Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus powstała z inicjatywy wybitnego dyrygenta polskiego Jerzego Semkowa. Utworzono ją na mocy rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 1 października 2007. W skład orkiestry wchodzą najzdolniejsi absolwenci i studenci wszystkich uczelni muzycznych w Polsce, którzy nie ukończyli 30 roku życia. Dyrektorem Naczelnym jest Maria Karwowska, artystycznym – Tadeusz Wojciechowski, zaś Kierownikiem Orkiestry – Błażej Sroczyński. Działalność koncertową Sinfonia Iuventus rozpoczęła w czerwcu 2008 roku. Współpracowała ze znakomitymi mistrzami batuty jak: Gabriel Chmura, Kazimierz Kord, Jan Krenz, Jerzy Swoboda, Antoni Wit, Tadeusz Wojciechowski oraz z dyrygentami młodego pokolenia. Wśród solistów, którzy wystąpili z Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus znaleźli się m.in.: Marta Boberska, Krzysztof Jabłoński, Jakub Jakowicz, Władysław Kłosiewicz, Rafał Kwiatkowski, Ivan Monighetti, Janusz Olejniczak, Mariusz Patyra, Anna Maria Staśkiewicz, Agata Szymczewska, Agata Zubel. Orkiestra występowała w filharmoniach i na festiwalach w Polsce oraz za granicą: Ukraina, Francja, Włochy, Litwa. W trakcie niespełna dwuletniej działalności artystycznej orkiestra dokonała nagrań radiowych, telewizyjnych i filmowych. Nagrała 9 płyt CD, w tym: z Maestro Jerzym Semkowem (Schubert), Mariuszem Patyrą (Wieniawski) Ivanem Monighettim (Haydn), oraz Tadeuszem Wojciechowskim (Chopin) i Marcinem Nałęcz-Niesiołowskim (Chopin). Od kwietnia 2009 roku orkiestra jest rzeczywistym członkiem Europejskiej Federacji Narodowych Orkiestr Młodzieżowych (EFNYO). Od września 2009 roku Dyrektorem Artystycznym orkiestry jest Tadeusz Wojciechowski. W bieżącym roku orkiestra oficjalnie zainaugurowała Rok Chopinowski w Hiszpanii oraz Portugalii. W czerwcu br. orkiestra wystąpi pod batutą Maestro Jerzego Semkowa rozpoczynając "27 Festival Chopin a Paris" we Francji. I dobrze się stało, że w tzw. międzyczasie ta znana orkiestra znalazła czas na występ w Tarnowie. Wielkie brawa dla organizatorów tej muzycznej uczty.



TADEUSZ WOJCIECHOWSKI
Urodzony w Warszawie, po studiach w stołecznej Akademii Muzycznej w klasie wiolonczeli Andrzeja Orkisza i dyrygentury w klasie Stanisława Wisłockiego, w latach 1973-74 doskonalił swoje umiejętności w zakresie gry na wiolonczeli w paryskim Narodowym Konserwatorium w mistrzowskiej klasie Bernarda Michelina.
Jako kameralista otrzymał III nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Współczesnej "Gaudeamus" w Rotterdamie (1973), a jako wiolonczelista II nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Wiolonczelowym im. Dezyderiusza Danczowskiego w Poznaniu (rok później). Jest laureatem wielu nagród również jako dyrygent. Najważniejsze spośród nich to: II nagroda na Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim w Besançon we Francji oraz III nagroda i Nagroda Ministra Kultury i Sztuki na Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach.
Jeszcze w czasie studiów w Paryżu współpracował z takimi zespołami, jak Orchestre de Versaille, Les Musiciens de Paris, Orchestre des Pasdeloup, Orchestre de Colonne i Orchestre de Conservatoire. W latach 1976-77 był koncertmistrzem Polskiej Orkiestry Kameralnej kierowanej przez Jerzego Maksymiuka, z którą odbył kilka tournées, m.in. po Włoszech, Niemczech i Wielkiej Brytanii oraz dokonał nagrań dla firmy fonograficznej EMI. Równocześnie, od 1976 rozpoczął jako dyrygent współpracę z Teatrem Wielkim w Warszawie, która trwała do 1983. W 1982 został zaproszony do Królewskiej Duńskiej Opery w Kopenhadze, gdzie w latach 1983-96 był głównym dyrygentem. Występował również w tak prestiżowych teatrach operowych świata, jak Metropolitan Opera w Nowym Jorku, Teatro La Fenice w Wenecji, Teatro Carlo Felice w Genui, Królewska Opera w Sztokholmie i Królewska Opera w Oslo. W 1994 został dyrektorem Orkiestry i Chóru Polskiego Radia w Krakowie i pełnił tę funkcję do rozwiązania zespołu. Następnie objął funkcję dyrektora Teatru Wielkiego w Warszawie i pełnił ją do 1996. Od 1998 do 2004 był dyrektorem artystycznym Muzycznego Festiwalu w Łańcucie i Filharmonii Rzeszowskiej. W 2002 został również szefem-dyrygentem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Pomorskiej. Ponadto współpracuje z niemal wszystkimi orkiestrami symfonicznymi w Polsce i z Orkiestrą Sinfonia Varsovia. Jest też pierwszym gościnnym dyrygentem Narodowej Opery Łotewskiej w Rydze, stale współpracuje z Teatrem Operowym w Monachium. W latach 2005 - 2008 pełnił funkcję dyrektora artystycznego Filharmonii Łódzkiej im. A. Rubinsteina.
Występował w wielu krajach, m.in. w Niemczech, Francji, Wielkiej Brytanii, Luksemburgu, Belgii, Danii, Norwegii, Szwecji, Słowenii, we Włoszech, Turcji, Stanach Zjednoczonych, Meksyku, Kolumbii i Japonii. Dokonał wielu nagrań dla Polskiego Radia i Radia Duńskiego. Ma w repertuarze czterdzieści dzieł operowych oraz większość światowego repertuaru symfonicznego.W roku 2007 kapelmistrz został uhonorowany Srebrnym Medalem "Zasłużony Kulturze - Gloria Artis", przyznawanym przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Od września 2009 roku pełni funkcję Dyrektora Artystycznego Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus.




LUKAS GENIUSAS
Urodził się 1 lipca 1990 r. w Moskwie. Rozpoczął naukę gry na fortepianie w wieku 5 lat na wydziale przygotowawczym Konserwatorium Muzycznego w Moskwie, które ukończył z wyróżnieniem w 2008 roku. Urodzony w rodzinie muzycznej bardzo wcześniej rozwijał zdolności muzyczne. Jego babcia Vera Gornostaeva, wybitny pedagog i profesor w Konserwatorium Moskiewskim, stała się jego pierwszym mentorem.
Od dwunastego roku życia bierze czynny udział w międzynarodowych konkursach i festiwalach zdobywając liczne nagrody: Międzynarodowy Konkurs dla Młodych Pianistów „A Step to Mastery” w Petersburgu (I nagroda, 2002 r.), First Open CMS Competition (I nagroda, 2003 r.), Moscow International Chopin Youth Piano Competition (II nagroda, 2004 r.), Gina Bachauer Youth Piano Competition w Salt Lake City (II nagroda, 2005 r.), Scottish International Piano Competition (II nagroda, 2007 r.), 7th Youth Delphic Games Russia (I nagroda, 2008 r.), "Musica Viva" 2008 III Piano Competition in San Marino (II nagroda), International Piano Competition "Musica della Val Tidone" w Pianello we Włoszech (I nagroda, 2009 r.).
Występował z wieloma orkiestrami m.in. w Hamburgu i Duisburgu w Niemczech, BBC Scottish Symphony Orchestra, Litewską Orkiestrą Narodową, Orkiestrą w Sankt Petersburg oraz z takimi dyrygentami jak: Vladimir Ziva, Andrey Boreyko, Saulus Sondeckis, Dmitrij Liss, Jonathan Darlington, James Loughran. Koncertował we Francji, Hiszpanii, Polsce, na Litwie, USA, Niemczech i innych krajach. Jego bogaty repertuar sięga od baroku po dzieła kompozytorów współczesnych. W wieku 18 lat szczycił się imponującą liczbą dziesięciu programów recitali solowych i ośmiu utworów na fortepian z orkiestrą.
Lukas Geniušas jest stypendystą Fundacji Vladimira Spivakova oraz Fundacji Mścisława Rostropowicza. Jest również stałym artystą i bierze czynny udział w koncertach organizowanych przez The New Names Foundation Concerts. Został wyróżniony stypendiami Federacji Rosyjskiej "Młode Talenty" (2005 r.) oraz "Uzdolniona młodzież XXI wieku" (2007 r.).
Od 2008 r. Lukas pracuje pod kierunkiem prof. Very Gornostaevy w Moskiewskim Konserwatorium.
A oto fragmenty recenzji: "Lukas Geniušas ma rewelacyjne umiejętności techniczne i wnikliwe poczucie stylu" (The New Times (wydanie rosyjskie), czerwiec 2008 r.), "W Sonacie "Hammerklavier " L. van Beethovena Lukas wykazał się rzadką, jak na swój wiek, dojrzałością, najwyższym poziomem techniki gry na fortepianie, precyzją i przejrzystością działania, poczuciem stylu, energią i głębokim zrozumieniem materiału." (Życie Muzyczne Rosji, lipiec 2008 r.); z kolei po wysłuchaniu Sonaty h-moll Liszta w wykonaniu Lukasa Geniušasa, Bela Dawidowicz powiedział: "...to jest niezwykły młody talent, dojrzały duchowo i posiadający olbrzymie możliwości wirtuozowskie.".


na podstawie materiałów MCK
oprac. Ryszard Zaprzałka



piątek, 28 maja 2010, tarnowski_kurier_kulturalny

Polecane wpisy

  • -> WENUS Z KRAJU TULIPANÓW (felieton nr 99)

    Było to 42 lata temu. W styczniu 1970 roku piosenka Venus mało znanej w Ameryce holenderskiej grupy Shocking Blue weszła na listę bestsellerów singlowych magaz

  • -> Skład Kultury

    14 grudnia odbędzie się kolejny koncert z cyklu Skład Kultury, którego organizatorem jest Tarnowskie Centrum Kultury. Gospodarzem imprezy będzie tarnowski zespó

  • -> PROWOKACYJNY DEBIUT (felieton nr 98)

    16 czerwca minęło 40 lat od dnia, w którym ukazał się pierwszy album Roxy Music - zespołu, który w dziejach rocka był uważany za glamrockowy, progresywny, artro



Znajdziesz nas w Google+




WSPARCIE DLA MATYSKA










Pegazem po Tarnowie 512

Tarnowski Teatr kończy sezon bez personalnych rewolucji. W nowy wejdzie z odrobinę mniejszym zespołem - aktorzy Jolanta Januszówna i Jerzy Ogrodnicki przechodzą na emeryturę. E. Pietrowiak, dyrektor artystyczna tarnowskiej sceny, bacznie przygląda się absolwentom szkół teatralnych, ale na razie nie zamierza powiększać etatowego zespołu. Gotowa jest też lista osób, które mają tworzyć reaktywowaną po latach Radę Artystyczną Teatru Solskiego. W jej składzie znajdą się m.in. aktorzy tarnowskiej sceny oraz… M. Smolis, związany z warszawskim Teatrem Syrena. Za nami również Debata Finałowa pomiędzy II LO i XVI LO, której przewodnią tezą był: „Tarnów to miasto sprzyjające młodym ludziom”. Całość tego oryginalnego projektu edukacyjnego (współfinansowany przez Szwajcarię), realizowanego w Tarnowie, to głównie zasługa stosunkowo młodego tarnowskiego Stowarzyszenia KANON, któremu przewodzą Iwona i Dariusz Snopkowscy. Zgodnie ze zasadą przyjętą w Tarnowskiej Lidze Debatanckiej, na godzinę przed pojedynkiem odbyło się losowanie stron. XVI LO przypadło bronienie tezy, II LO natomiast jej oskarżanie. A w Loży mędrców zasiedli m.in. prezydent Tarnowa R. Ścigała, redaktor naczelny Temi T. Bałchanowski i szef Działu promocji Radia RDN Małopolska M. Biedroń. Stosunkiem głosów 2:5 (małe punkty: 728:807) Loża opowiedziała się po stronie opozycji w tej debacie czyli II LO. Tym samym tytuł Mistrza Tarnowskiej Ligi Debatanckiej przypadł II Liceum Ogólnokształcącemu, XVI Liceum Ogólnokształcące im. Armii Krajowej zdobyło drugie miejsce. Należy przypomnieć, iż trzecie miejsce w rozgrywkach zajął Zespół Szkół Ekonomiczno - Gastronomicznych w Tarnowie. Już teraz Organizatorzy zapraszają na UROCZYSTĄ GALĘ w tarnowskim teatrze planowaną na 18-go czerwca, na której nastąpi wręczenie Pucharu Mistrza Tarnowskiej Ligi Debatanckiej, medali oraz pamiątkowych prezentów dla wszystkich uczestników projektu. Już po raz drugi w Tarnowie, w ramach obchodów Światowego Dnia Rozwoju Kultury, odbyła się „Doba Dla Kultury”. W trakcie „Doby” w dniach 31 maja (piątek) – 1 czerwca (sobota) można było, m.in.: zwiedzić kabiny projekcyjne Kina Marzenie, zobaczyć scenę „z drugiej strony” w tarnowskim Teatrze, spotkać się z M. Świetlickim i wziąć udział w koncercie „Świetlików” w Pałacyku Strzeleckim. Ponadto, spotkać się z postaciami z bajek na pikniku dla najmłodszych w Parku Strzeleckim, wziąć udział w warsztatach radiowych i telewizyjnych, uczestniczyć w próbie warsztatów wokalnych w TCK, zwiedzić introligatornię i dział starodruków MBP, zobaczyć wystawy w BWA, Muzeum Etnograficznym, siedzibie ZPAP, Galerii Aniołowo, Izbie Pamięci Światowego Związku Żołnierzy AK, zwiedzić Dworek Paderewskiego w Kąśnej Dolnej. We wszystkich instytucjach biorących udział w „Dobie dla Kultury” można było zbierać okolicznościowe „stemple uczestnika”. Dla najaktywniejszych przewidziano nagrody. Miniony tydzień zakończył pierwszo czerwcowy, niestety deszczowy, blok imprez związanych z Dniem Dziecka, którego artystyczną dominantą był rozpoczynający się właśnie tego dnia w tarnowskim teatrze V Festiwal Spektakli Dziecięcych Mała Talia. Blisko 5000 dzieci z regionu tarnowskiego będzie miało okazję zobaczyć 5 tytułów zaprezentowanych przez aktorów z Rzeszowa, Częstochowy, Rabki i Tarnowa. Kończąc odnotujmy jeszcze symboliczną wizytę w Tarnowie najstarszego ocalałego z getta tarnowskiego Żyda 87 – letniego Leo Kleina…



Z cyklu o tym i owym 162 czyli urodziny województwa...

Onegdaj, w sobotę województwo tarnowskie obchodziłoby 38. urodziny. Obchodziłoby, gdyby nie przestało istnieć. Stało się tak w wyniku reformy administracyjnej z 1stycznia1999 roku. W tym momencie na jego terenie mieszkało ponad 700 tys. ludzi. Dokładnie 1 czerwca 1975 Tarnów stał się stolicą nowo utworzonego województwa tarnowskiego. Graniczyło ono z województwami: krakowskim, kieleckim, tarnobrzeskim, rzeszowskim, krośnieńskim i nowosądeckim. 86 lat temu, dokładnie 4 czerwca, odbyło się uroczyste otwarcie Muzeum Miejskiego. Józef Jakubowski, drugi zastępca burmistrza Juliana Kryplewskiego, 7 stycznia 1927 roku złożył Radzie Miejskiej propozycję powołania „Muzeum Miasta Tarnowa”. Sześć dni później szanowne grono rajców jednogłośnie projekt przyjęło. Wspomniana uchwała rady z 13stycznia 1927 roku przewidywała przekazanie na cele muzeum dwóch pokoi na pierwszym piętrze kamienicy przy ulicy Krakowskiej 12, będącej własnością tzw. funduszu teatralnego (dziś mało kto pamięta, że to przy Krakowskiej w Tarnowie stanąć miał teatr). Pomieszczenia muzealne wyremontowano, po czym Józef Jakubowski przeniósł doń archiwum miejskie wraz z przejętymi depozytami. Żywe zainteresowanie tarnowskiej prasy towarzyszyło czteromiesięcznym przygotowaniom do uroczystego otwarcia ekspozycji, które nastąpiło wobec zgromadzonych przedstawicieli władz miasta 4 czerwca1927roku. Tarnowianie zaś mogli zwiedzać wystawę od dnia następnego. Inwentarz „Muzeum Miasta Tarnowa” pozwala określić charakterystykę zbiorów. Największy był zespół dokumentów dotyczących historii miasta, ważną część zasobów stanowiły przedmioty związane z dziejami miasta. (pik – za muzeum.tarnow.pl itarnow.pl)





NOWA ODSŁONA!













tarnowski kurier kulturalny:







- - - - -