Blog > Komentarze do wpisu

-> Muzyczny jubileusz

To trochę, jak w znanej piosence, 20 lat minęło jak jeden dzień… Tyle bowiem lat działa Centrum Paderewskiego Tarnów – Kąśna Dolna, jedyna taka w mieście i regionie placówka upowszechniająca muzykę poważną. W powszechnej opinii, to najprężniej działającą instytucja kultury o takim profilu i spektrum działalności. Jednocześnie jako ośrodek koncertowy oraz miejsce pamięci I.J. Paderewskiego jest rozpoznawany w całej Polsce, a także poza granicami kraju. Co sprawia, że w wiosenno – letnie miesiące urokliwy dworek mistrza Ignacego Jana Paderewskiego – wielkiego polskiego pianisty i kompozytora, wybitnego męża stanu i polityka, staje się muzyczną Mekką? Wydaje się, że na jego niezwykłość składają się przede wszystkim wyjątkowość miejsca (malownicze położenie wśród gór i lasów Pogórza Ciężkowickiego), i atrakcyjność programowa (to zasługa głównie dyrektor Krystyny Szymańskiej), ale także niepowtarzalna atmosfera muzycznego święta połączonego z wiejskim letniskiem. I jeszcze jedno, w tej jedynej na świecie zachowanej w całości dworskiej rezydencji naszego mistrza, panuje niespotykana nigdzie indziej kameralna cisza i niezwykły, twórczy spokój. To prawdziwie Polski Dom, w którym, jak mawiał Paderewski - żarliwy patriota i polityk o niezaprzeczalnych zasługach dla odzyskania niepodległości Polski – jest obecny duch polski… . Obecny kąśnieński jubileusz zgrabnie wpisuję się w dwa inne ważne dla muzycznego świata rocznice przypadające w 2010 roku: 200-lecie urodzin Fryderyka Chopina oraz 150-lecie urodzin I. J. Paderewskiego, które zostały objęte auspicjami Konferencji Generalnej UNESCO. I jak na tak zacne okoliczności 20 lecie Centrum Paderewskiego Tarnów – Kąśna Dolna obchodzone jest niezwykle okazale. Ich kulminacja miała miejsce w niedzielę 16 maja i zgromadziła imponująco liczne, tak podług zasług, jak i umiłowania muzyki, grono melomanów. Na ten wielogodzinny, acz bardzo urozmaicony, jubileuszowy maraton złożyły się m.in.: wystawy - „Exlibris muzyczny” Krzysztofa Kmiecia, ekspozycje fotografii - „Paderewski w Kalifornii” – wystawa zdjęć archiwalnych przygotowana przez Marka Żebrowskiego, dyrektora Centrum Muzyki Polskiej przy University of Southern Kalifornia oraz „XX lat działalności Centrum Paderewskiego” – wystawa zdjęć dokumentująca działalność instytucji, a także prezentacja prac podopiecznych Stowarzyszenia "Ich Lepsze Jutro". Dla przybyłych gości oraz melomanów udostępniono „podziemną” kawiarenkę i ogródek grillowy. Ale najważniejsza była muzyka. I tak interesujący recital wokalny, w programie którego znalazły się pieśni Chopina i Paderewskiego oraz najsłynniejsze arie operowe i operetkowe, dali laureaci Międzynarodowego Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari: Ewa Biegas - sopran, Rafał Bartmiński - tenor, Grzegorz Biegas - fortepian, Regina Gowarzewska – prowadzenie. Program przedstawiony został w ramach XV Międzynarodowego Festiwalu i XIII Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari – Sztuka Wokalna Europy Środkowej, jaki od 1985 roku odbywa się w Nowym Sączu. Znamienna rocznica 150 lecia urodzin Paderewskiego oraz 20 lecie istnienia Centrum jego imienia, nie mogły się odbyć bez jego „Muzycznego portretu”, który w formie wykładu połączonego z prezentacją archiwaliów przedstawił ceniony krytyk muzyczny Józef Kański, od lat bywający w Kąśnej. Kulminacją rocznicowych obchodów był koncert The New Art. Ensemble, zespołu skupiającego wybitnych polskich i zagranicznych kameralistów młodego pokolenia, w tym nie lada gratka, muzyczny pojedynek dwóch wybitnych pianistów: Chopinisty i Jazzmena - Krzysztofa Herdzina i Karola Radziwonowicza, kwintetu smyczkowego, kwartetu dętego, którego bohaterami byli m.in. Chopin i Prokofiew. Wtedy też zostały wręczone nagrody i inne gratyfikacje osobom szczególnie zasłużonym dla tej ważnej i potrzebnej instytucji, którego ciekawą historię przedstawiła obecna dyrektor placówki Krystyna Szymańska. Centrum Paderewskiego Tarnów - Kąśna Dolna powstało w 1990 roku na bazie Tarnowskiego Towarzystwa Muzycznego. - Kiedyś na terenie centrum działał ośrodek kolonijny należący do przedsiębiorstwa budowlanego z Nowej Huty. Stało tu dwadzieścia betonowych domków kempingowych, a za dworem znajdowała się stołówka - wszystko to trzeba było zlikwidować.





Od 1999 roku Centrum podlega staroście powiatu tarnowskiego. Kolejni dyrektorzy instytucji to: Włodzimierz Siedlik, Anna Knapik, Ryszard Zabielny oraz Krystyna Szymańska (od XII 2003 r.)
Działalności Centrum Paderewskiego patronuje Ignacy Jan Paderewski. Instytucja kultywuje pamięć o tym wybitnym Polaku poprzez upowszechnianie wiedzy na temat jego życia i działalności artystycznej; zbiera pamiątki, prowadzi edukację kulturalną dzieci i młodzieży organizując warsztaty i kursy mistrzowskie, przeglądy oraz przeprowadzając Ogólnopolski Festiwal Laureatów Konkursów Muzycznych „TYDZIEŃ TALENTÓW”.
Każdy rok to kilkadziesiąt koncertów i recitali, w których biorą udział sławy muzyki poważnej z kraju i zagranicy. Stale, od wielu lat, niesłabnącym zainteresowaniem cieszą się festiwale organizowane przez Centrum Paderewskiego: Festiwal Muzyki Kameralnej „BRAVO MAESTRO”, „Mistrzowskie Wieczory w Kąśnej”, wspomniany już „TYDZIEŃ TALENTÓW” oraz cykle koncertowe „Muzyczne Spotkania u Paderewskiego”.
Dwór w Kąśnej Dolnej (zarządzany przez instytucję) jest jedyną zachowaną na świecie posiadłością I.J. Paderewskiego. Obecnie obiekt mieści sale koncertowe oraz pomieszczenia muzealne – pokojom przywrócono wygląd jaki posiadały za czasów Paderewskiego. Na bazie dawnych czworaków dworskich udało się zbudować Dom Pracy Twórczej – hotel. Obiekty położone są w zabytkowym parku krajobrazowym.
W 1992 Centrum włączyło się w ogólnopolskie uroczystości poświęcone powrotowi doczesnych szczątków I. J. Paderewskiego do wolnej Polski.
Już w 1993 roku nawiązano współpracę z Muzeum I. J. Paderewskiego i Wychodźstwa Polskiego w Ameryce, Oddział Muzeum Narodowego w Warszawie.
Ważnym wydarzeniem dla Centrum Paderewskiego były „X Muzyczne Spotkania u Paderewskiego” w 1995 roku, podczas których wystąpili artyści o światowej sławie, a frekwencja melomanów przeszła najśmielsze oczekiwania. Entuzjastycznie przyjęto wówczas m.in. Piotra Palecznego i Vadima Brodskiego.
Przywrócenie wnętrzom dworu wyglądu podobnego do tego , jaki posiadały za czasów I. J. Paderewskiego okazało się możliwe dzięki życzliwości Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, który w 2003 r. przeznaczył specjalne środki na renowację mebli i elementów wystroju, pozostających dotychczas w przestrzeniach magazynowych Muzeum Narodowego w Warszawie. Obecnie jako depozyt ozdabiają one dwór. Podobnie cała koncepcja rozmieszczenia i umeblowania pomieszczeń, dobór kolorystyki ścian i innych elementów, zostały wykonane przez specjalistów Muzeum Narodowego.
W roku 2005 Dom Pracy Twórczej-Hotel został całkowicie wyposażony w nowe, stylizowane meble, dzięki środkom pozyskanym z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Dzięki staraniom Centrum, w latach 2006-2007 z pozyskiwanych środków państwowych i europejskich oraz pomocy wielu instytucji, dwór I.J. Paderewskiego w Kąśnej Dolnej został odrestaurowany. Obiekt przeszedł kapitalny remont, w tym: izolację ścian oraz drenaż opaskowy, adaptację piwnic, wymianę pokrycia dachowego i instalacji, wykonanie elewacji zewnętrznej.
W efekcie, obiekty dworskie, w ciągu kilkudziesięciu lat PRL zdegradowane, dziś oglądać możemy w całej okazałości. Kolejny etap systematycznej rewaloryzacji 16 ha parku zamknął się w 2009 roku; obecnie w 2/3 odzyskał on wygląd pierwotnego założenia.
W 2008 roku powiat tarnowski oraz kalifornijskie miasto Paso Robles podpisały porozumienie dotyczące wymiany kulturalnej i artystycznej; w tym niezwykłym wydarzeniu partycypowało Centrum Paderewskiego, jako że to właśnie postać Mistrza połączyła oba miejsca. Paderewski był właścicielem ranczo w Paso Robles, gdzie zajmował się m.in. uprawą winorośli. Zaś na terenie powiatu tarnowskiego znajduje się jedyna zachowana w świecie posiadłość Mistrza, którą opiekuje się nasza instytucja.
Dla Centrum porozumienie zaowocowało nawiązaniem współpracy z organizatorami pianistycznego Festiwalu im. Paderewskiego w Paso Robles, na mocy którego możliwa jest wymiana młodzieży; w Kąśnej Dolnej odbyły się już w 2009 roku warsztaty dla młodych talentów z kalifornijskiego miasta, zaś jedną z nagród Ogólnopolskiego Festiwalu Laureatów Konkursów Muzycznych „TYDZIEŃ TALENTÓW” jest występ na festiwalu w Paso Robles.
W 2009 roku zakończona została również bardzo ważna inwestycja – adaptacja dawnej stodoły na Letnią Salę Koncertową. Obiekt przystosowano (dzięki środkom ministerialnym i z budżetu powiatu tarnowskiego) do celów koncertowych, zaaranżowano wnętrze, w którym znalazło się miejsce na estradę oraz publiczność (blisko 350 miejsc siedzących). Stodoła, jak przyznają sami artyści okazała się wnętrzem o doskonałej akustyce, ponadto jest obiektem niepowtarzalnym w skali całego kraju. Co więcej w widoczny sposób rozszerza możliwości organizacyjne Centrum Paderewskiego.


oprac. Ryszard Zaprzałka
PS. Przy pisaniu tego tekstu korzystałem ze stron internetowych Centrum – w tym z serwisu fotograficznego.



poniedziałek, 24 maja 2010, tarnowski_kurier_kulturalny

Polecane wpisy

  • -> WENUS Z KRAJU TULIPANÓW (felieton nr 99)

    Było to 42 lata temu. W styczniu 1970 roku piosenka Venus mało znanej w Ameryce holenderskiej grupy Shocking Blue weszła na listę bestsellerów singlowych magaz

  • -> Skład Kultury

    14 grudnia odbędzie się kolejny koncert z cyklu Skład Kultury, którego organizatorem jest Tarnowskie Centrum Kultury. Gospodarzem imprezy będzie tarnowski zespó

  • -> PROWOKACYJNY DEBIUT (felieton nr 98)

    16 czerwca minęło 40 lat od dnia, w którym ukazał się pierwszy album Roxy Music - zespołu, który w dziejach rocka był uważany za glamrockowy, progresywny, artro



Znajdziesz nas w Google+




WSPARCIE DLA MATYSKA










Pegazem po Tarnowie 512

Tarnowski Teatr kończy sezon bez personalnych rewolucji. W nowy wejdzie z odrobinę mniejszym zespołem - aktorzy Jolanta Januszówna i Jerzy Ogrodnicki przechodzą na emeryturę. E. Pietrowiak, dyrektor artystyczna tarnowskiej sceny, bacznie przygląda się absolwentom szkół teatralnych, ale na razie nie zamierza powiększać etatowego zespołu. Gotowa jest też lista osób, które mają tworzyć reaktywowaną po latach Radę Artystyczną Teatru Solskiego. W jej składzie znajdą się m.in. aktorzy tarnowskiej sceny oraz… M. Smolis, związany z warszawskim Teatrem Syrena. Za nami również Debata Finałowa pomiędzy II LO i XVI LO, której przewodnią tezą był: „Tarnów to miasto sprzyjające młodym ludziom”. Całość tego oryginalnego projektu edukacyjnego (współfinansowany przez Szwajcarię), realizowanego w Tarnowie, to głównie zasługa stosunkowo młodego tarnowskiego Stowarzyszenia KANON, któremu przewodzą Iwona i Dariusz Snopkowscy. Zgodnie ze zasadą przyjętą w Tarnowskiej Lidze Debatanckiej, na godzinę przed pojedynkiem odbyło się losowanie stron. XVI LO przypadło bronienie tezy, II LO natomiast jej oskarżanie. A w Loży mędrców zasiedli m.in. prezydent Tarnowa R. Ścigała, redaktor naczelny Temi T. Bałchanowski i szef Działu promocji Radia RDN Małopolska M. Biedroń. Stosunkiem głosów 2:5 (małe punkty: 728:807) Loża opowiedziała się po stronie opozycji w tej debacie czyli II LO. Tym samym tytuł Mistrza Tarnowskiej Ligi Debatanckiej przypadł II Liceum Ogólnokształcącemu, XVI Liceum Ogólnokształcące im. Armii Krajowej zdobyło drugie miejsce. Należy przypomnieć, iż trzecie miejsce w rozgrywkach zajął Zespół Szkół Ekonomiczno - Gastronomicznych w Tarnowie. Już teraz Organizatorzy zapraszają na UROCZYSTĄ GALĘ w tarnowskim teatrze planowaną na 18-go czerwca, na której nastąpi wręczenie Pucharu Mistrza Tarnowskiej Ligi Debatanckiej, medali oraz pamiątkowych prezentów dla wszystkich uczestników projektu. Już po raz drugi w Tarnowie, w ramach obchodów Światowego Dnia Rozwoju Kultury, odbyła się „Doba Dla Kultury”. W trakcie „Doby” w dniach 31 maja (piątek) – 1 czerwca (sobota) można było, m.in.: zwiedzić kabiny projekcyjne Kina Marzenie, zobaczyć scenę „z drugiej strony” w tarnowskim Teatrze, spotkać się z M. Świetlickim i wziąć udział w koncercie „Świetlików” w Pałacyku Strzeleckim. Ponadto, spotkać się z postaciami z bajek na pikniku dla najmłodszych w Parku Strzeleckim, wziąć udział w warsztatach radiowych i telewizyjnych, uczestniczyć w próbie warsztatów wokalnych w TCK, zwiedzić introligatornię i dział starodruków MBP, zobaczyć wystawy w BWA, Muzeum Etnograficznym, siedzibie ZPAP, Galerii Aniołowo, Izbie Pamięci Światowego Związku Żołnierzy AK, zwiedzić Dworek Paderewskiego w Kąśnej Dolnej. We wszystkich instytucjach biorących udział w „Dobie dla Kultury” można było zbierać okolicznościowe „stemple uczestnika”. Dla najaktywniejszych przewidziano nagrody. Miniony tydzień zakończył pierwszo czerwcowy, niestety deszczowy, blok imprez związanych z Dniem Dziecka, którego artystyczną dominantą był rozpoczynający się właśnie tego dnia w tarnowskim teatrze V Festiwal Spektakli Dziecięcych Mała Talia. Blisko 5000 dzieci z regionu tarnowskiego będzie miało okazję zobaczyć 5 tytułów zaprezentowanych przez aktorów z Rzeszowa, Częstochowy, Rabki i Tarnowa. Kończąc odnotujmy jeszcze symboliczną wizytę w Tarnowie najstarszego ocalałego z getta tarnowskiego Żyda 87 – letniego Leo Kleina…



Z cyklu o tym i owym 162 czyli urodziny województwa...

Onegdaj, w sobotę województwo tarnowskie obchodziłoby 38. urodziny. Obchodziłoby, gdyby nie przestało istnieć. Stało się tak w wyniku reformy administracyjnej z 1stycznia1999 roku. W tym momencie na jego terenie mieszkało ponad 700 tys. ludzi. Dokładnie 1 czerwca 1975 Tarnów stał się stolicą nowo utworzonego województwa tarnowskiego. Graniczyło ono z województwami: krakowskim, kieleckim, tarnobrzeskim, rzeszowskim, krośnieńskim i nowosądeckim. 86 lat temu, dokładnie 4 czerwca, odbyło się uroczyste otwarcie Muzeum Miejskiego. Józef Jakubowski, drugi zastępca burmistrza Juliana Kryplewskiego, 7 stycznia 1927 roku złożył Radzie Miejskiej propozycję powołania „Muzeum Miasta Tarnowa”. Sześć dni później szanowne grono rajców jednogłośnie projekt przyjęło. Wspomniana uchwała rady z 13stycznia 1927 roku przewidywała przekazanie na cele muzeum dwóch pokoi na pierwszym piętrze kamienicy przy ulicy Krakowskiej 12, będącej własnością tzw. funduszu teatralnego (dziś mało kto pamięta, że to przy Krakowskiej w Tarnowie stanąć miał teatr). Pomieszczenia muzealne wyremontowano, po czym Józef Jakubowski przeniósł doń archiwum miejskie wraz z przejętymi depozytami. Żywe zainteresowanie tarnowskiej prasy towarzyszyło czteromiesięcznym przygotowaniom do uroczystego otwarcia ekspozycji, które nastąpiło wobec zgromadzonych przedstawicieli władz miasta 4 czerwca1927roku. Tarnowianie zaś mogli zwiedzać wystawę od dnia następnego. Inwentarz „Muzeum Miasta Tarnowa” pozwala określić charakterystykę zbiorów. Największy był zespół dokumentów dotyczących historii miasta, ważną część zasobów stanowiły przedmioty związane z dziejami miasta. (pik – za muzeum.tarnow.pl itarnow.pl)





NOWA ODSŁONA!













tarnowski kurier kulturalny:







- - - - -