Blog > Komentarze do wpisu

-> Mościckie Centrum Kultury

Po raz kolejny udowodniło, że chcieć to muc, zapraszając w piątek 7 maja na uroczyste otwarcie odnowionej części swojej siedziby. To także widomy dowód na to, że kiedy na czele instytucji stoi właściwy człowiek wszystko idzie jak trzeba. Wystarczyło ledwie kilka lat, jakie minęły od czasu objęcia dyrekcji tej wówczas zdewastowanej i peryferyjnej placówki przez byłą szefową magistrackiego wydziału kultury Agnieszkę Kawę, aby stało się to, co się stało. Śmiałe plany przekształceniowe, polegające m.in. na przejściu placówki na garnuszek urzędu marszałkowskiego, oraz gruntownego remontu obiektu okazały się przysłowiowym strzałem w dziesiątkę. I mimo, że dopiero mija półmetek realizacji tych ambitnych planów, to ich efekty są doprawdy imponujące. Najpierw przekonali się o tym tarnowscy dziennikarze podczas południowego bryfingu, oprowadzani po oddanej właśnie przez ekipy budowlane części obiektu przez jego dyrektor A. Kawę. Budynek w znacznej części został przebudowany, wytyczono nowe przestrzenie, zmieniono zastosowanie niektórych dotychczasowych pomieszczeń. Modernizacja budynku trwa dopiero ponad rok (dokładnie od października 2008 roku), a już gotowe są dwa jego segmenty, w których zlokalizowano nową kameralną salę kinową, salę baletową z profesjonalnym wyposażeniem, scenę offową o charakterze wystawienniczo – koncertowym z zapleczem (garderoby), małą salę koncertową z tarasem oraz hol. Są nowe biura i pomieszczenia techniczne. Przed MCK ostatni etap prac, m.in. wymiana wszystkich instalacji i systemów, modernizacja dużej sceny i jej zaplecza, wyburzenie i dobudowanie części ścian, remont budynku z zewnątrz. Zakończenie całości inwestycji planowane jest na październik i ma zamknąć się kwotą 18,7 mln zł. Jak podkreślał podczas otwarcia tej części obiektu marszałek Marek Nawara, MCK jest instytucją wojewódzką, nowoczesną i będzie spełniać wszystkie wymogi, jakie powinna obecnie spełniać instytucja kultury. - Decyzja o przejęciu MCK przez zarząd województwa małopolskiego była decyzją słuszną. Choć w jednym czasie musieliśmy podejmować kilka równoległych decyzji - sposób wykonania modernizacji, wybór dyrektora, znalezienie środków na realizację - mówił marszałek Marek Nawara. Prezes ABM Solid, Marek Pawlik, zwracał uwagę na to, że modernizacja MCK jest zadaniem bardzo trudnym. - Kiedy podejmowaliśmy się tego zlecenia istniały zaledwie zręby koncepcji. Gdyby nie była to instytucja tarnowska to nigdy byśmy się go nie podjęli. Byliśmy świadomi tego, co bierzemy na siebie, że jest to bardzo trudne przedsięwzięcie i dla nas i dla osób, które na co dzień użytkują Centrum - mówił Marek Pawlik. Zmodernizowane MCK pozwoli rozszerzyć działalność instytucji. - Dotychczas sala widowiskowa służyła do wszystkiego, a mieliśmy przestrzenie, które nie były w pełni wykorzystywane. Teraz, mając dodatkowe pomieszczenia, można będzie odciążyć salę widowiskową i organizować koncerty oraz wystawy w sali offowej czy koncerty plenerowe z wykorzystaniem tarasu. Pozwoli nam to na organizowanie różnorodnych przedsięwzięć na profesjonalnym poziomie. MCK będzie mogło pełnić rolę centrum kultury i sztuki - podkreśla Agnieszka Kawa, dyrektor instytucji. Piątkową galę otwarcia MCK po liftingu uświetniła wystawa prac zmarłej przed czterema laty wybitnej tarnowskiej malarki Joanny Srebro połączona z projekcją filmu dokumentalnego „Joanna” tarnowskiego twórcy Bogusława Hynka poświęconego artystce. Inspiracją do jego powstania stał się napis na odwrocie jednego z ostatnich obrazów Joanny Srebro: „Cierpienie – dlaczego?" Wyznanie to stało się dla autora filmu próbą zgłębienia skomplikowanego świata tej oryginalnej artystki. Jej życiowych wyborów, dramatów, twórczości, przemijania i utraty wartości rzeczy, które kiedyś były absorbujące i najważniejsze. Wieczór zakończył koncert czeskiego zespołu The Beatles Revival – jednej z najlepszych na świecie grup naśladujących słynny zespół z Lioverpolu.





Joanna Srebro
Urodzona w Tarnowie, studia artystyczne ukończyła na ASP w Krakowie w 1962 r. Brała udział w licznych wystawach oddziałowych, okręgowych i ogólnopolskich. Uprawiała malarstwo sztalugowe, czasami projektowała freski, gobeliny i malarstwo ścienne. W Tarnowie miała liczne wystawy indywidualne wskazujące na jej ogromną pracowitość (poczynając od 1963 r. mniej więcej, co dwa lata). Wystawiała w Krakowie na wystawie Młodych Malarzy Krakowa w 1965 r.; na III Festiwalu Polskiego Malarstwa Współczesnego w 1966 r. w Szczecinie, brała udział w IV Ogólnopolskim Plenerze na Śląsku - Katowice - 1971 r. oraz w Międzynarodowym Plenerze w Olkuszu w 1973 r. Była zawsze artystka niezależną, malująca własne nastroje i wizje. Malowała przeważnie na wielkich formatach obrazy robione za pomocą brutalnej formy. Było to malarstwo wielokierunkowe, zawsze istniał w nim jakiś podtekst tematyczny, choć w zasadzie trudno się było w nim dopatrzeć konkretnej figuracji (do czasu). Później ogarnęła ją pasja robienia serii tematycznych. Były to zresztą bardzo dziwne tematy: szalone dzieci, truchła zmarłych zakonników (malowane z natury), Piłsudski i jego legenda, Witos i ludowcy, Chrystus. Zmarła w 2006 roku. w wieku 74 lat.

Bogusław Hynek urodził się w Tarnowie w 1973 roku. Ukończył Uniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Radia i Telewizji. Pracuje jako scenarzysta, reżyser, fotografik, projektant reklamy. Od 1995r w swoich zamiłowaniach skłania się w kierunku sztuki i różnorakich działań artystycznych. - Na odwrocie jednego z ostatnich obrazów zmarłej w 2006 roku malarki widnieje napis: „Cierpienie – dlaczego?” Wyznanie to stało się inspiracją i próbą zgłębienia skomplikowanego świata tej artystki. Życiowych wyborów, dramatów, twórczości, przemijania i utraty wartości dla rzeczy, które kiedyś były absorbujące i najważniejsze – mówi o swoim filmie „Joanna”.



Stanisław Janicki o filmie „Joanna" Bogusława Hynka:
Na pozór jest to jeszcze jeden film o artyście, w tym przypadku malarce Joannie Srebro z Tarnowa. Poznajemy jej życie, jej twórczość, jej dramaty, ale przede wszystkim jej Cierpienie, które stało się podstawowym elementem, a właściwie istotą jej obrazów. Nie mnie oceniać te obrazy, ale odbieram je jako wyraz jej głębokich "tajemnic duszy".
Ten film odkrywa skomplikowany i - jak zwykle w takich przypadkach - nieodgadniony do końca świat Artysty. Ale świat bogaty, głęboki, tragiczny. Porzucenie Sztuki, która przestała być dla Joanny ważna, choć była taką przez kilkadziesiąt lat, jest niezwykłym, poruszającym "zwieńczeniem" jej życia.
To, co mi się w tym filmie podoba, a więc uważam za rzecz cenną i wartościową, jest stosunek realizatora do podjętego tematu. Jego dyskrecja, powściągliwość, delikatność w traktowaniu czyjegoś życia i twórczości. To dzisiaj nie jest cechą powszechną. Wszak ceni się przede wszystkim efekt, atrakcyjność, "medialność".
Ciekawa - na ogół - i cenna jest również sama forma opowiadania - skrótowa, skondensowana, wyrazista. Operowanie obrazem i dźwiękiem, szczególnie muzyką tworzy całość przemyślaną i harmonijną.
To film, który oszczędnie informuje a głęboko porusza. Świadczy też - moim zdaniem - o dużej wrażliwości autora i sporych możliwościach realizacyjnych.



The Beatles Revival z Czech jest jednym z najlepszych i najpopularniejszych zespołów revivalowych. Zespół występuje od roku 1996 i ma poza sobą ponad 650 występów, które cieszyły się dużym powodzeniem w Danii, Holandii, Belgii, Anglii, Czechach, Słowenii, Polsce, Niemczech, Francji, Turcji, na Węgrzech, Słowacji i w końcu również w argentyńskim Buenos Aires. Kluczem do sukcesu zespołu jest nie tylko doskonała interpretacja utworów Beatles na światowym poziomie, lecz także doskonały image, choreografia sceniczna i głosowe i fizyczne podobieństwo członków zespołu z prawdziwymi Beatles. Występ The Beatles Revival Band jest wierną kopią koncertu legendarnych The Beatles.
Repertuar zespołu obejmuje mniej więcej 60 najbardziej znanych piosenek legendy Liverpoolu, z których każda jest wykonywana zarówno zgodnie z oryginalnymi nagraniami studyjnymi, jak i koncertowymi nagraniami audio i wideo na żywo, co zapewnia doskonałe odczucie nastroju i atmosfery poszczególnych utworów.
Koncert The Beatles Revival Band z Pragi jest wierną kopią koncertu legendarnych The Beatles. Zespół występował jako support przed brytyjską legendą - zespołem The Animals, Joe Cockerem i The Smokie podczas ich koncertów w Polsce, w TV Prima i programie Caruso Show (gdzie muzycy nie tylko grali lecz również zasiadali w jury). Ponadto gitarzysta zespołu Jerzy Vonka odebrał na Latin American Beatle Week w argentyńskim Buenos Aires z rąk Julie Beird wyróżnienie dla najlepszego imitatora George Harrisona - "George Harrison- Look Like Memory Award".


oprac. Ryszard Zaprzałka


foto by Paweł Topolski



środa, 12 maja 2010, tarnowski_kurier_kulturalny

Polecane wpisy

  • - > Świetlicki w parku

    W drugiej edycji projektu „Doba dla kultury”, która odbywała się w Tarnowie 31 maja i 1 czerwca, poczesne miejsce przypadło dubeltowemu spotkaniu z

  • -> Jak Piłsudski obalił rząd Witosa

    Chłop z Wierzchosławic przewidział, że marszałek przejmie władzę na drodze przewrotu? Był piękny maj 1926 roku. W stolicy jednak mało kto z beztroską patrzył na

  • -> Paleta Marty Odbierzychleb

    Malarstwo „pani od polskiego” to przede wszystkim kwiaty, pejzaże i ostatnio portrety. Aktualnie oglądać je można w nauczycielskiej Galerii „P



Znajdziesz nas w Google+




WSPARCIE DLA MATYSKA










Pegazem po Tarnowie 512

Tarnowski Teatr kończy sezon bez personalnych rewolucji. W nowy wejdzie z odrobinę mniejszym zespołem - aktorzy Jolanta Januszówna i Jerzy Ogrodnicki przechodzą na emeryturę. E. Pietrowiak, dyrektor artystyczna tarnowskiej sceny, bacznie przygląda się absolwentom szkół teatralnych, ale na razie nie zamierza powiększać etatowego zespołu. Gotowa jest też lista osób, które mają tworzyć reaktywowaną po latach Radę Artystyczną Teatru Solskiego. W jej składzie znajdą się m.in. aktorzy tarnowskiej sceny oraz… M. Smolis, związany z warszawskim Teatrem Syrena. Za nami również Debata Finałowa pomiędzy II LO i XVI LO, której przewodnią tezą był: „Tarnów to miasto sprzyjające młodym ludziom”. Całość tego oryginalnego projektu edukacyjnego (współfinansowany przez Szwajcarię), realizowanego w Tarnowie, to głównie zasługa stosunkowo młodego tarnowskiego Stowarzyszenia KANON, któremu przewodzą Iwona i Dariusz Snopkowscy. Zgodnie ze zasadą przyjętą w Tarnowskiej Lidze Debatanckiej, na godzinę przed pojedynkiem odbyło się losowanie stron. XVI LO przypadło bronienie tezy, II LO natomiast jej oskarżanie. A w Loży mędrców zasiedli m.in. prezydent Tarnowa R. Ścigała, redaktor naczelny Temi T. Bałchanowski i szef Działu promocji Radia RDN Małopolska M. Biedroń. Stosunkiem głosów 2:5 (małe punkty: 728:807) Loża opowiedziała się po stronie opozycji w tej debacie czyli II LO. Tym samym tytuł Mistrza Tarnowskiej Ligi Debatanckiej przypadł II Liceum Ogólnokształcącemu, XVI Liceum Ogólnokształcące im. Armii Krajowej zdobyło drugie miejsce. Należy przypomnieć, iż trzecie miejsce w rozgrywkach zajął Zespół Szkół Ekonomiczno - Gastronomicznych w Tarnowie. Już teraz Organizatorzy zapraszają na UROCZYSTĄ GALĘ w tarnowskim teatrze planowaną na 18-go czerwca, na której nastąpi wręczenie Pucharu Mistrza Tarnowskiej Ligi Debatanckiej, medali oraz pamiątkowych prezentów dla wszystkich uczestników projektu. Już po raz drugi w Tarnowie, w ramach obchodów Światowego Dnia Rozwoju Kultury, odbyła się „Doba Dla Kultury”. W trakcie „Doby” w dniach 31 maja (piątek) – 1 czerwca (sobota) można było, m.in.: zwiedzić kabiny projekcyjne Kina Marzenie, zobaczyć scenę „z drugiej strony” w tarnowskim Teatrze, spotkać się z M. Świetlickim i wziąć udział w koncercie „Świetlików” w Pałacyku Strzeleckim. Ponadto, spotkać się z postaciami z bajek na pikniku dla najmłodszych w Parku Strzeleckim, wziąć udział w warsztatach radiowych i telewizyjnych, uczestniczyć w próbie warsztatów wokalnych w TCK, zwiedzić introligatornię i dział starodruków MBP, zobaczyć wystawy w BWA, Muzeum Etnograficznym, siedzibie ZPAP, Galerii Aniołowo, Izbie Pamięci Światowego Związku Żołnierzy AK, zwiedzić Dworek Paderewskiego w Kąśnej Dolnej. We wszystkich instytucjach biorących udział w „Dobie dla Kultury” można było zbierać okolicznościowe „stemple uczestnika”. Dla najaktywniejszych przewidziano nagrody. Miniony tydzień zakończył pierwszo czerwcowy, niestety deszczowy, blok imprez związanych z Dniem Dziecka, którego artystyczną dominantą był rozpoczynający się właśnie tego dnia w tarnowskim teatrze V Festiwal Spektakli Dziecięcych Mała Talia. Blisko 5000 dzieci z regionu tarnowskiego będzie miało okazję zobaczyć 5 tytułów zaprezentowanych przez aktorów z Rzeszowa, Częstochowy, Rabki i Tarnowa. Kończąc odnotujmy jeszcze symboliczną wizytę w Tarnowie najstarszego ocalałego z getta tarnowskiego Żyda 87 – letniego Leo Kleina…



Z cyklu o tym i owym 162 czyli urodziny województwa...

Onegdaj, w sobotę województwo tarnowskie obchodziłoby 38. urodziny. Obchodziłoby, gdyby nie przestało istnieć. Stało się tak w wyniku reformy administracyjnej z 1stycznia1999 roku. W tym momencie na jego terenie mieszkało ponad 700 tys. ludzi. Dokładnie 1 czerwca 1975 Tarnów stał się stolicą nowo utworzonego województwa tarnowskiego. Graniczyło ono z województwami: krakowskim, kieleckim, tarnobrzeskim, rzeszowskim, krośnieńskim i nowosądeckim. 86 lat temu, dokładnie 4 czerwca, odbyło się uroczyste otwarcie Muzeum Miejskiego. Józef Jakubowski, drugi zastępca burmistrza Juliana Kryplewskiego, 7 stycznia 1927 roku złożył Radzie Miejskiej propozycję powołania „Muzeum Miasta Tarnowa”. Sześć dni później szanowne grono rajców jednogłośnie projekt przyjęło. Wspomniana uchwała rady z 13stycznia 1927 roku przewidywała przekazanie na cele muzeum dwóch pokoi na pierwszym piętrze kamienicy przy ulicy Krakowskiej 12, będącej własnością tzw. funduszu teatralnego (dziś mało kto pamięta, że to przy Krakowskiej w Tarnowie stanąć miał teatr). Pomieszczenia muzealne wyremontowano, po czym Józef Jakubowski przeniósł doń archiwum miejskie wraz z przejętymi depozytami. Żywe zainteresowanie tarnowskiej prasy towarzyszyło czteromiesięcznym przygotowaniom do uroczystego otwarcia ekspozycji, które nastąpiło wobec zgromadzonych przedstawicieli władz miasta 4 czerwca1927roku. Tarnowianie zaś mogli zwiedzać wystawę od dnia następnego. Inwentarz „Muzeum Miasta Tarnowa” pozwala określić charakterystykę zbiorów. Największy był zespół dokumentów dotyczących historii miasta, ważną część zasobów stanowiły przedmioty związane z dziejami miasta. (pik – za muzeum.tarnow.pl itarnow.pl)





NOWA ODSŁONA!













tarnowski kurier kulturalny:







- - - - -