Blog > Komentarze do wpisu

-> Michał Smółka

Nie wiem, co to poezja. Po co i na co ona. Wiem, że niektórzy ją czytają. Takim nieco przewrotnym mottem opatrzyła najnowszą wystawę malarstwa Michała Smółki w znanej tarnowskiej Galerii „Hortar”  - Krystyna Drozd, jedna z organizatorek czwartkowego (22.04.2010) wernisażu. To ona wraz z właścicielką tej prestiżowej galerii Teresą Kopczyńską wspólnie poprowadziły ten interdyscyplinarny wieczór, wypełniony nie tylko malarstwem ale też muzyką Fryderyka Chopina, Tomaso Albinoniego i poezją Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego. - Usłyszeliśmy „Prośbę o wyspy szczęśliwe” oraz „Pieśń o nocy czerwcowej” w interpretacji tarnowianki, aktorki Ewy Czajkowskiej-Smożewskiej. Między rozedrgane frazy poezji, zwiewne w barwie i formie obrazy, jak również przybyłych na wernisaż - wkradały się dźwięki etiudy, nokturnu, preludium walca i sonaty, subtelnie granych przez Paulinę Mróz, Dominikę Janusz, Martę Krysa i Roberta Maciejewskiego. A wszystko zaczęło urokliwie przekomarzanie saksofonistów - Jakuba Łepy i Bartosza Jasnosa. Ta artystyczna oprawa w wykonaniu „dowodzonej” przez znaną z niekonwencjonalnych pomysłów Krysię Drozd Tarnowska Artystyczna Konfraternia świetnie uzupełniła „orientalne” w klimacie i charakterze malarstwo Michała Smółki. Artysta, mimo że obywatel świata mieszka na wsi i hoduje konie, maluje pejzaże z elementami architektury, martwe natury, czasem inne motywy. Wszystkim swoim pracom nadaje poetyckiej zwiewności i lekkości tak w formie jak i barwie. Uczestniczy w wielu wystawach krajowych i zagranicznych, plenerach malarskich, aukcjach charytatywnych. Jego prace znajdują się w zbiorach muzealnych, prywatnych w Polsce, Wielkiej Brytanii, Włoszech, Szwajcarii, Niemczech, USA, nawet w Watykanie. W opinii wielu uczestników tej artystycznej uczty od dawna już nie było w Tarnowie tak znakomitej wystawy. Oleje Michała Smółki to malarstwo najwyższej próby, bardzo dojrzałe warsztatowo, urzekające swoją kolorystyką, światłem i rozedrganym powietrzem Orientu. To wszystko sprawia, że dajemy się zniewolić fascynacji autora obrazów kulturą wschodu, z całym jego bogactwem i ascetyzmem zarazem. Ta pierwsza po zimowej przerwie wystawa, otwarta jak większość imprez z falstartem spowodowanym żałobą narodową, zgromadziła wyjątkowo liczne grono stałych bywalców salonów Galerii „Hortar” i koneserów dobrej sztuki, wysoko ustawiając poprzeczkę tegorocznego sezonu wystawienniczego.



Michał Smółka urodził się w 1957 roku w Krzeszowicach pod Krakowem. Ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Krakowie – Wydział Grafiki Filia w Katowicach w pracowniach profesorów malarstwa: Jerzego Dudy Gracza, Romana Nowotarskiego i Bronisława Chromego. Od 1988 roku mieszka w Poniatowej niedaleko Kazimierza Dolnego – wraz z żoną i synem prowadzi gospodarstwo :hoduje rasowe konie i nierasowe psy i koty. Stypendysta Ministra Kultury i Sztuki. Jego prace znajdują się w zbiorach Muzeum Śląskie w Gliwicach, Muzeum Pożarnictwa w Mysłowicach, Radio Katowice, Muzeum Nadwiślańskie w Kazimierzu Dolnym, oraz w wielu kolekcjach prywatnych.



- Na pozór jest malarzem jak wielu innych – recenzuje twórczość Michała Smółki, Waldemar Odorowski - maluje pejzaże, martwe natury, czasem inne motywy, stosuje techniki oleju, pasteli, akwareli. Ale przecież nie to jest istotne w jego sztuce. Tylekroć, przez wieki, malowanym motywom Smółka potrafi nadać swój własny, w pełni indywidualny kształt, formę rozpoznawalną natychmiast. Świadczy to nie tylko o znakomitym warsztacie malarskim artysty (patrz laserunki), co - bardziej jeszcze – o wrażliwości spojrzenia, wyczucie niuansów kolorystycznych, zgubionych zazwyczaj w szarości codziennego oglądu. W pastelach osiąga zwiewność i lekkość, zarówno form jak i barwy.




A Maciej M. Szczawiński uzupełnia - Pogodny, z wyraźnym wewnętrznym spokojem i harmonią, bez jakichkolwiek artystycznych póz. Naturalność leciutką warstewką rezerwy…. Takim mi się jawił w naszych nielicznych, ale istotnych jak myślę kontaktach. Więcej dopowiedziały obrazy. Martwe natury, pejzaże z elementami architektury, tematy najczęściej klasyczne. Michał świadomie wybiera te mocno osadzone w tradycji, komunikatywne i znajome odbiorcy. „Grę” prowadzi natomiast, jak każdy rasowy malarz. Tutaj dopiero uwyraźnia się cała poetycka i nastrojowa aura. Te wszystkie nagłe ściszenia kolorów rymujące się kontury przenikania światła, jego nieobliczalne rozbieganie po przedmiotach i w powietrzu.


Ryszard Zaprzałka


foto by Jakub Kaszuba



poniedziałek, 26 kwietnia 2010, tarnowski_kurier_kulturalny

Polecane wpisy

  • -> Paleta Marty Odbierzychleb

    Malarstwo „pani od polskiego” to przede wszystkim kwiaty, pejzaże i ostatnio portrety. Aktualnie oglądać je można w nauczycielskiej Galerii „P

  • -> Cztery kobiety - cztery nie - pokoje...

    Zupełnie wyjątkowy charakter miał ostatni w tym roku wernisaż w Galerii Miejskiej BWA, zlokalizowanej pod znanym wszystkim miłośnikom sztuki adresem czyli dworc

  • -> Najstarsze istniejące...

    Tarnów ma najstarsze w Polsce muzeum diecezjalne. Placówkę założył w 1888 r. ks. Józef Bąba. W ten sposób uratował wiele bezcennych dzieł. Muzeum mieści się prz



Znajdziesz nas w Google+




WSPARCIE DLA MATYSKA










Pegazem po Tarnowie 512

Tarnowski Teatr kończy sezon bez personalnych rewolucji. W nowy wejdzie z odrobinę mniejszym zespołem - aktorzy Jolanta Januszówna i Jerzy Ogrodnicki przechodzą na emeryturę. E. Pietrowiak, dyrektor artystyczna tarnowskiej sceny, bacznie przygląda się absolwentom szkół teatralnych, ale na razie nie zamierza powiększać etatowego zespołu. Gotowa jest też lista osób, które mają tworzyć reaktywowaną po latach Radę Artystyczną Teatru Solskiego. W jej składzie znajdą się m.in. aktorzy tarnowskiej sceny oraz… M. Smolis, związany z warszawskim Teatrem Syrena. Za nami również Debata Finałowa pomiędzy II LO i XVI LO, której przewodnią tezą był: „Tarnów to miasto sprzyjające młodym ludziom”. Całość tego oryginalnego projektu edukacyjnego (współfinansowany przez Szwajcarię), realizowanego w Tarnowie, to głównie zasługa stosunkowo młodego tarnowskiego Stowarzyszenia KANON, któremu przewodzą Iwona i Dariusz Snopkowscy. Zgodnie ze zasadą przyjętą w Tarnowskiej Lidze Debatanckiej, na godzinę przed pojedynkiem odbyło się losowanie stron. XVI LO przypadło bronienie tezy, II LO natomiast jej oskarżanie. A w Loży mędrców zasiedli m.in. prezydent Tarnowa R. Ścigała, redaktor naczelny Temi T. Bałchanowski i szef Działu promocji Radia RDN Małopolska M. Biedroń. Stosunkiem głosów 2:5 (małe punkty: 728:807) Loża opowiedziała się po stronie opozycji w tej debacie czyli II LO. Tym samym tytuł Mistrza Tarnowskiej Ligi Debatanckiej przypadł II Liceum Ogólnokształcącemu, XVI Liceum Ogólnokształcące im. Armii Krajowej zdobyło drugie miejsce. Należy przypomnieć, iż trzecie miejsce w rozgrywkach zajął Zespół Szkół Ekonomiczno - Gastronomicznych w Tarnowie. Już teraz Organizatorzy zapraszają na UROCZYSTĄ GALĘ w tarnowskim teatrze planowaną na 18-go czerwca, na której nastąpi wręczenie Pucharu Mistrza Tarnowskiej Ligi Debatanckiej, medali oraz pamiątkowych prezentów dla wszystkich uczestników projektu. Już po raz drugi w Tarnowie, w ramach obchodów Światowego Dnia Rozwoju Kultury, odbyła się „Doba Dla Kultury”. W trakcie „Doby” w dniach 31 maja (piątek) – 1 czerwca (sobota) można było, m.in.: zwiedzić kabiny projekcyjne Kina Marzenie, zobaczyć scenę „z drugiej strony” w tarnowskim Teatrze, spotkać się z M. Świetlickim i wziąć udział w koncercie „Świetlików” w Pałacyku Strzeleckim. Ponadto, spotkać się z postaciami z bajek na pikniku dla najmłodszych w Parku Strzeleckim, wziąć udział w warsztatach radiowych i telewizyjnych, uczestniczyć w próbie warsztatów wokalnych w TCK, zwiedzić introligatornię i dział starodruków MBP, zobaczyć wystawy w BWA, Muzeum Etnograficznym, siedzibie ZPAP, Galerii Aniołowo, Izbie Pamięci Światowego Związku Żołnierzy AK, zwiedzić Dworek Paderewskiego w Kąśnej Dolnej. We wszystkich instytucjach biorących udział w „Dobie dla Kultury” można było zbierać okolicznościowe „stemple uczestnika”. Dla najaktywniejszych przewidziano nagrody. Miniony tydzień zakończył pierwszo czerwcowy, niestety deszczowy, blok imprez związanych z Dniem Dziecka, którego artystyczną dominantą był rozpoczynający się właśnie tego dnia w tarnowskim teatrze V Festiwal Spektakli Dziecięcych Mała Talia. Blisko 5000 dzieci z regionu tarnowskiego będzie miało okazję zobaczyć 5 tytułów zaprezentowanych przez aktorów z Rzeszowa, Częstochowy, Rabki i Tarnowa. Kończąc odnotujmy jeszcze symboliczną wizytę w Tarnowie najstarszego ocalałego z getta tarnowskiego Żyda 87 – letniego Leo Kleina…



Z cyklu o tym i owym 162 czyli urodziny województwa...

Onegdaj, w sobotę województwo tarnowskie obchodziłoby 38. urodziny. Obchodziłoby, gdyby nie przestało istnieć. Stało się tak w wyniku reformy administracyjnej z 1stycznia1999 roku. W tym momencie na jego terenie mieszkało ponad 700 tys. ludzi. Dokładnie 1 czerwca 1975 Tarnów stał się stolicą nowo utworzonego województwa tarnowskiego. Graniczyło ono z województwami: krakowskim, kieleckim, tarnobrzeskim, rzeszowskim, krośnieńskim i nowosądeckim. 86 lat temu, dokładnie 4 czerwca, odbyło się uroczyste otwarcie Muzeum Miejskiego. Józef Jakubowski, drugi zastępca burmistrza Juliana Kryplewskiego, 7 stycznia 1927 roku złożył Radzie Miejskiej propozycję powołania „Muzeum Miasta Tarnowa”. Sześć dni później szanowne grono rajców jednogłośnie projekt przyjęło. Wspomniana uchwała rady z 13stycznia 1927 roku przewidywała przekazanie na cele muzeum dwóch pokoi na pierwszym piętrze kamienicy przy ulicy Krakowskiej 12, będącej własnością tzw. funduszu teatralnego (dziś mało kto pamięta, że to przy Krakowskiej w Tarnowie stanąć miał teatr). Pomieszczenia muzealne wyremontowano, po czym Józef Jakubowski przeniósł doń archiwum miejskie wraz z przejętymi depozytami. Żywe zainteresowanie tarnowskiej prasy towarzyszyło czteromiesięcznym przygotowaniom do uroczystego otwarcia ekspozycji, które nastąpiło wobec zgromadzonych przedstawicieli władz miasta 4 czerwca1927roku. Tarnowianie zaś mogli zwiedzać wystawę od dnia następnego. Inwentarz „Muzeum Miasta Tarnowa” pozwala określić charakterystykę zbiorów. Największy był zespół dokumentów dotyczących historii miasta, ważną część zasobów stanowiły przedmioty związane z dziejami miasta. (pik – za muzeum.tarnow.pl itarnow.pl)





NOWA ODSŁONA!













tarnowski kurier kulturalny:







- - - - -