Blog > Komentarze do wpisu

-> Muzyka polska w roku 1983 (felieton nr 50)

ml

Przez większą cześć roku, bo do 22 lipca 1983, w Polsce ciągle obowiązywał stan wojenny. Było szaro, ponuro i biednie. Za to nasza muzyka - tak popowa, jak i przede wszystkim rockowa - przeżywała swoje dni chwały.

f50

   Kiedy przegląda się notowania Listy Przebojów III programu Polskiego Radia z tamtych dwunastu miesięcy, to okazuje się, że niemal przez trzy czwarte roku na czele plasowały się utwory polskie. To była prawdziwa ofensywa.
   Republika w szpicy umieściła wtedy aż pięć kawałków: Biała flaga, Śmierć w bikini, Znak równości, Halucynacje oraz Arktyka. Lady Pank tyleż samo: Kryzysowa narzeczona, Mniej niż zero, Moje Kilimandżaro, Wciąż bardziej obcy oraz Zamki na piasku. Maanam trzy: Kocham cię kochanie moje, Raz-dwa-raz-dwa oraz Nie poganiaj mnie, bo tracę oddech. Na czele „trójkowego” zestawienia wylądowały również: (Objazdowe) Nieme Kino oraz Wyspa, drzewo, zamek Perfectu, Dmuchawce, latawce, wiatr Urszuli, Obudź się Oddziału Zamkniętego, Chyba umieram Azylu P., Alien i Bez podtekstów TSA. Wysoko plasowały się również: Idź precz Prefectu, numery Maanamu: Eksplozja i Elektro Spiro kontra Zanzara, utwory Lombardu: Znowu radio, Szklana pogoda, Kto mi zapłaci za łzy oraz Adriatyk, ocean gorący, hit zespołu Bajm Nie ma wody na pustyni, a także utwory spoza stricte rockowego kręgu, na czele z piękną piosenką Krystyny Prońko Jesteś lekiem na całe zło.
   Rok 1983 przyniósł w sierpniu Pierwszy Festiwal Muzyków Rockowych w Jarocinie. W czerwcu w finale Ogólnopolskiego Turnieju Młodych Talentów ”Nowe twarze – nowe głosy – nowe nadzieje” w Warszawie dwie równorzędne drugie nagrody zdobyli Klaus Mitffoch oraz Azyl P, nagrodę indywidualną przyznano Lechowi Janerce.
   Tego, obfitującego w znaczące wydarzenia i zjawiska muzyczne, roku powstały punkowe: Siekiera i Moskwa, zimnofalowa formacja Made In Poland, grający w klimatach reggae Daab, reaktywował się Tilt. Do sprzedaży trafiły duże płyty, za którymi trzeba było po prostu stać w kolejkach: UNU Perfectu, Dorosłe dzieci Turbo, TSA (tzw. Czerwone) TSA, Live Lombardu z historyczną wersją utworu Przeżyj to sam, krążku zespołów Mech i RSC, pierwszy album Lady Pank i bodaj najważniejszy z nich Nowe sytuacje Republiki.
   Polski rock i blues, mimo dookólnej biedy, miały się naprawdę dobrze, by nie rzec doskonale. Jeśli chodzi o polski rynek prasowy, to trzeba wspomnieć, że w lutym 1983 roku ukazał się pierwszy numer Magazynu Muzycznego, który był kontynuacją pisma Jazz. A propos polskiej prasy muzycznej tamtego okresu. Na początku roku 1984 miesięcznik Non Stop (dodatek do Tygodnika Demokratycznego) ogłosił, po raz dwunasty zresztą, wyniki plebiscytu na najpopularniejszych artystów polskiej scenie muzycznej minionych dwunastu miesięcy.
   Za najlepszy zespół wokalno-instrumentalny wśród czytelników Non Stopu została uznana grupa Lady Pank, wyprzedzając odpowiednio Republikę, Maanam oraz Lombard i TSA. W kategorii grupa instrumentalna najwyżej w rankingu uplasowało się Kombi, pozostawiając za sobą Krzak, Exodus, Lady Pank (sic!) oraz Kasę Chorych. Za talent rokujący największe nadzieje został uznany zespół Lecha Janerki Klaus Mitffoch. Na kolejnych pozycjach znaleźli się Azyl P., ponownie Lady Pank, zapomniany dziś Hak oraz zespól Rezerwat.
   Pierwsza piątka w kategorii przebój roku wyglądała następująco:
1. Mniej niż zero – Lady Pank,
2. Kocham cię kochanie moje – Maanam,
3. Dmuchawce, latawce, wiatr – Urszula,
4. Szklana pogoda – Lombard,
5. Zamki na pisaku – Lady Pank.
Śladem zachodnich zestawień była też kategoria singel roku. Tłoczeniem tych „małych winyli” zajmował się wówczas rynkowy potentat firma Tonpress. Za dwa najlepsze single roku uznano w plebiscycie Zamki na pisaku oraz Mniej niż zero Lady Pank, na kolejnych trzech pozycjach wylądowały: Kocham cię kochanie moje Maanamu, Układ sił  Republiki oraz King Bruce Lee karate mistrz w wykonaniu Franka Kimono, w którego postać wcielił się aktor Piotr Fronczewski.
   Wśród najlepszych albumów roku znalazły się: 1. Nowe sytuacje – Republika, 2. Nocny patrol – Maanam, 3. Lady Pank – Lady Pank, 4. Urszula – Urszula oraz Lombard Live – Lombard. Zwycięzcą wśród „tekściarzy” okazał się Andrzej Mogielnicki piszący dla Lady Pank, wyprzedził wówczas Grzegorza Ciechowskiego oraz Olgę Jackowską (Maanam). Kompozytorem roku stał się Jan Borysewicz (Lady Pank), który w pokonanym polu pozostawił Grzegorza Ciechowskiego (Republika), Zbigniewa Hołdysa (Perfect), Marka Jackowskiego (Maanam) i wreszcie Romualda Lipko (Budka Suflera).
   Na koniec wokalistki i wokaliści roku. Wśród pań na czele rankingu uplasowała się Kora (Olga Jackowska), tuż za nią Małgorzata Ostrowska (Lombard), a potem Urszula, Wanda Kwietniewska (Banda i Wanda, wcześniej Lombard) oraz Martyna Jakubowicz. Pierwszą piątkę najpopularniejszych wokalistów utworzyli: Janusz Panasewicz (Lady Pank), Grzegorz Ciechowski (rok wcześniej zwyciężył), Krzysztof Jaryczewski (Oddział Zamknięty) oraz – tu ciekawostka – Jan Borysewicz i wreszcie Marek Piekarczyk (TSA).


Krzysztof Borowiec


foto by Google Search



wtorek, 16 marca 2010, tarnowski_kurier_kulturalny

Polecane wpisy

  • -> WENUS Z KRAJU TULIPANÓW (felieton nr 99)

    Było to 42 lata temu. W styczniu 1970 roku piosenka Venus mało znanej w Ameryce holenderskiej grupy Shocking Blue weszła na listę bestsellerów singlowych magaz

  • -> Skład Kultury

    14 grudnia odbędzie się kolejny koncert z cyklu Skład Kultury, którego organizatorem jest Tarnowskie Centrum Kultury. Gospodarzem imprezy będzie tarnowski zespó

  • -> PROWOKACYJNY DEBIUT (felieton nr 98)

    16 czerwca minęło 40 lat od dnia, w którym ukazał się pierwszy album Roxy Music - zespołu, który w dziejach rocka był uważany za glamrockowy, progresywny, artro



Znajdziesz nas w Google+




WSPARCIE DLA MATYSKA










Pegazem po Tarnowie 512

Tarnowski Teatr kończy sezon bez personalnych rewolucji. W nowy wejdzie z odrobinę mniejszym zespołem - aktorzy Jolanta Januszówna i Jerzy Ogrodnicki przechodzą na emeryturę. E. Pietrowiak, dyrektor artystyczna tarnowskiej sceny, bacznie przygląda się absolwentom szkół teatralnych, ale na razie nie zamierza powiększać etatowego zespołu. Gotowa jest też lista osób, które mają tworzyć reaktywowaną po latach Radę Artystyczną Teatru Solskiego. W jej składzie znajdą się m.in. aktorzy tarnowskiej sceny oraz… M. Smolis, związany z warszawskim Teatrem Syrena. Za nami również Debata Finałowa pomiędzy II LO i XVI LO, której przewodnią tezą był: „Tarnów to miasto sprzyjające młodym ludziom”. Całość tego oryginalnego projektu edukacyjnego (współfinansowany przez Szwajcarię), realizowanego w Tarnowie, to głównie zasługa stosunkowo młodego tarnowskiego Stowarzyszenia KANON, któremu przewodzą Iwona i Dariusz Snopkowscy. Zgodnie ze zasadą przyjętą w Tarnowskiej Lidze Debatanckiej, na godzinę przed pojedynkiem odbyło się losowanie stron. XVI LO przypadło bronienie tezy, II LO natomiast jej oskarżanie. A w Loży mędrców zasiedli m.in. prezydent Tarnowa R. Ścigała, redaktor naczelny Temi T. Bałchanowski i szef Działu promocji Radia RDN Małopolska M. Biedroń. Stosunkiem głosów 2:5 (małe punkty: 728:807) Loża opowiedziała się po stronie opozycji w tej debacie czyli II LO. Tym samym tytuł Mistrza Tarnowskiej Ligi Debatanckiej przypadł II Liceum Ogólnokształcącemu, XVI Liceum Ogólnokształcące im. Armii Krajowej zdobyło drugie miejsce. Należy przypomnieć, iż trzecie miejsce w rozgrywkach zajął Zespół Szkół Ekonomiczno - Gastronomicznych w Tarnowie. Już teraz Organizatorzy zapraszają na UROCZYSTĄ GALĘ w tarnowskim teatrze planowaną na 18-go czerwca, na której nastąpi wręczenie Pucharu Mistrza Tarnowskiej Ligi Debatanckiej, medali oraz pamiątkowych prezentów dla wszystkich uczestników projektu. Już po raz drugi w Tarnowie, w ramach obchodów Światowego Dnia Rozwoju Kultury, odbyła się „Doba Dla Kultury”. W trakcie „Doby” w dniach 31 maja (piątek) – 1 czerwca (sobota) można było, m.in.: zwiedzić kabiny projekcyjne Kina Marzenie, zobaczyć scenę „z drugiej strony” w tarnowskim Teatrze, spotkać się z M. Świetlickim i wziąć udział w koncercie „Świetlików” w Pałacyku Strzeleckim. Ponadto, spotkać się z postaciami z bajek na pikniku dla najmłodszych w Parku Strzeleckim, wziąć udział w warsztatach radiowych i telewizyjnych, uczestniczyć w próbie warsztatów wokalnych w TCK, zwiedzić introligatornię i dział starodruków MBP, zobaczyć wystawy w BWA, Muzeum Etnograficznym, siedzibie ZPAP, Galerii Aniołowo, Izbie Pamięci Światowego Związku Żołnierzy AK, zwiedzić Dworek Paderewskiego w Kąśnej Dolnej. We wszystkich instytucjach biorących udział w „Dobie dla Kultury” można było zbierać okolicznościowe „stemple uczestnika”. Dla najaktywniejszych przewidziano nagrody. Miniony tydzień zakończył pierwszo czerwcowy, niestety deszczowy, blok imprez związanych z Dniem Dziecka, którego artystyczną dominantą był rozpoczynający się właśnie tego dnia w tarnowskim teatrze V Festiwal Spektakli Dziecięcych Mała Talia. Blisko 5000 dzieci z regionu tarnowskiego będzie miało okazję zobaczyć 5 tytułów zaprezentowanych przez aktorów z Rzeszowa, Częstochowy, Rabki i Tarnowa. Kończąc odnotujmy jeszcze symboliczną wizytę w Tarnowie najstarszego ocalałego z getta tarnowskiego Żyda 87 – letniego Leo Kleina…



Z cyklu o tym i owym 162 czyli urodziny województwa...

Onegdaj, w sobotę województwo tarnowskie obchodziłoby 38. urodziny. Obchodziłoby, gdyby nie przestało istnieć. Stało się tak w wyniku reformy administracyjnej z 1stycznia1999 roku. W tym momencie na jego terenie mieszkało ponad 700 tys. ludzi. Dokładnie 1 czerwca 1975 Tarnów stał się stolicą nowo utworzonego województwa tarnowskiego. Graniczyło ono z województwami: krakowskim, kieleckim, tarnobrzeskim, rzeszowskim, krośnieńskim i nowosądeckim. 86 lat temu, dokładnie 4 czerwca, odbyło się uroczyste otwarcie Muzeum Miejskiego. Józef Jakubowski, drugi zastępca burmistrza Juliana Kryplewskiego, 7 stycznia 1927 roku złożył Radzie Miejskiej propozycję powołania „Muzeum Miasta Tarnowa”. Sześć dni później szanowne grono rajców jednogłośnie projekt przyjęło. Wspomniana uchwała rady z 13stycznia 1927 roku przewidywała przekazanie na cele muzeum dwóch pokoi na pierwszym piętrze kamienicy przy ulicy Krakowskiej 12, będącej własnością tzw. funduszu teatralnego (dziś mało kto pamięta, że to przy Krakowskiej w Tarnowie stanąć miał teatr). Pomieszczenia muzealne wyremontowano, po czym Józef Jakubowski przeniósł doń archiwum miejskie wraz z przejętymi depozytami. Żywe zainteresowanie tarnowskiej prasy towarzyszyło czteromiesięcznym przygotowaniom do uroczystego otwarcia ekspozycji, które nastąpiło wobec zgromadzonych przedstawicieli władz miasta 4 czerwca1927roku. Tarnowianie zaś mogli zwiedzać wystawę od dnia następnego. Inwentarz „Muzeum Miasta Tarnowa” pozwala określić charakterystykę zbiorów. Największy był zespół dokumentów dotyczących historii miasta, ważną część zasobów stanowiły przedmioty związane z dziejami miasta. (pik – za muzeum.tarnow.pl itarnow.pl)





NOWA ODSŁONA!













tarnowski kurier kulturalny:







- - - - -