Blog > Komentarze do wpisu

-> PUSTKI w TCK

Póki będą w Polsce zespoły, które grają na żywo tak jak Pustki, polska muzyka nie zginie...

Kuba Wojewódzki


Ale nie dosłowne, bowiem w instytucji tej, jednej z wiodących w Tarnowie, co i rusz coś się dzieje. Nie inaczej było i w piątek 29 stycznia, gdzie porywający koncert dał jeden z najoryginalniejszych i rozpoznawalnych polskich zespołów – PUSTKI. To kolejna wizyta tej warszawskiej formacji w naszym mieście, tym razem promująca znakomity piąty juz album  grupy zatytułowany „Kalambury". Znajdują się na nim utwory napisane do wierszy znanych polskich poetów: m.in. Bolesława Leśmiana, Danuty Wawiłow, Stanisława Wyspiańskiego, Tadeusza Gajcego i Władysława Broniewskiego. Tytułową piosenkę “Kalambury” nagrali z Muńkiem Staszczykiem z T.Love – w ramach współpracy przy projekcie Broniewski. Muzycznie ilustrując powieść P. Huelle “Ostatnia Wieczerza”, czytaną w radiowej Trójce w „Magazynie Bardzo Kulturalnym” Barbary Marcinik. Na płycie znalazło się także miejsce dla specjalnych gości: Kasi Nosowskiej i Artura Rojka. Album od swojej premiery doczekał się wielu bardzo pozytywnych recenzji. Jak napisał w listopadowej Machinie Paweł Krawczyk – gitarzysta i kompozytor zespołu Hey: (…) “Kalambury” potwierdzają talent grupy do pisania bezpretensjonalnych hitów. Songwriting to zresztą bardzo mocny atut całej płyty. Choćby genialnie poprowadzona „Wiedza” z uwodzicielskim cantem w refrenie, avant-popowe „Pożałuj mnie!” lub „Znój”, gdzie skandowany w unisonie refren potwierdza wypracowany przez zespół styl. Bo Pustki mają styl. Rozpoznawalny i obecny we wszystkich utworach. (…) Bardzo dobra płyta". Tarnowski „piwniczny” koncert był przedostatnim na styczniowej trasie koncertowej tego zespołu. Pustki powstały w 1999 roku z inicjatywy gitarzysty i wokalisty Radka Łukasiewicza. Koncerty Pustek są zawsze wyjątkowe. Jak mówią sami muzycy: Na koncertach, oprócz piosenek pojawiają się motoryczne improwizacje. Transowa sekcja rytmiczna jest uzupełniana szerokimi plamami gitary, analogowych klawiszy i nieśmiałym głosem. Energetyczne koncerty są często jedyną szansą usłyszenia utworów, które nigdy nie znajdą się na żadnej płycie ani nigdy więcej nie będą zagrane na żadnym koncercie. Ostatnio na stronie internetowej zespołu można przeczytać, że zespół PUSTKI został zaproszony na jeden z największych i najbardziej prestiżowych festiwali w USA (Austin w stanie Teksas). SXSW (South by Southwest www.sxsw.com) to wielkie święto muzyki i konferencja w stronę której zwrócone są oczy całego przemysłu muzycznego w USA. Tam wytwornie wyszukują nowych artystów, tam zespoły podpisują kontrakty agencjami koncertowymi. Wyjazd już w marcu 2010. Grupę założyli Radek Łukasiewicz i Janek Piętka, jako jedyni w zespole mieszkańcy Ostrówka. Chodzili do tej samej podstawówki i liceum od dawna grywali razem, jednak dopiero tego lata postanowili założyć zespół „na poważnie”. Do wspólnych prób zaprosili perkusistę, Grześka Śluza, który z Radkiem grał przez wcześniejszy rok w warszawskim zespole Art Brut. Najlepszym miejscem na próby okazała się, znajdująca się na podwórku domu Radka komórka, zwana przez wszystkich Pustkami. Wszyscy zgodnie stwierdzili, że słowo jest na tyle enigmatyczne i wieloznaczne, że bardzo dobrze nadaje się na nazwę zespołu. W ten sposób nazwa rupieciarni stała się nazwą zespołu, a sama rupieciarnia po sporych modyfikacjach – idealną salą prób i, wkrótce, studiem.




Pierwsze lata w historii zespołu to wiele zmian personalnych, niezliczona liczba koncertów zagranych w Polsce i za granicą, oraz dwa świetnie przyjęte przez krytyków albumy „Studio Pustki” (2001) i „8 Ohm” (2004). Ten drugi okazał się o tyle ważny, że to właśnie na nim po raz pierwszy w składzie zespołu pojawiła się grająca na instrumentach klawiszowych  i skrzypcach wokalistka Barbara Wrońska.

W 2006 roku ukazała się trzecia płyta Pustek zatytułowana „Do Mi No”. Przyczyniła się ona do popularności grupy dzięki przebojowym piosenkom takim jak "Telefon do Przyjaciela", "Nic do Powiedzenia", czy "Słabość Chwilowa", często emitowanym na falach ambitniejszych rozgłośni radiowych. Zespół promując ten, jak i wcześniejsze albumy zagrał sporo koncertów w Polsce i zagranicą, wystąpił na takich festiwalach jak Open'er, Węgorzewo, Off Festival, zagrali na wspólnej trasie z kanadyjskim No Means No.



Na początku 2007 roku, pomimo rosnącej popularności Pustek, doszło do najpoważniejszego kryzysu w historii grupy. Zespół opuścił basista Filip Zawada, a kilka miesięcy później wokalista i współzałożyciel zespołu Janek Piętka. Zespół postanowił jednak kontynuować działalność, funkcję głównego wokalu przejęła Barbara Wrońska, a w kwietniu 2007 basistą został Szymon Tarkowski, znany wcześniej z formacji Płyny.

W nowym składzie zespół przystąpił do intensywnej pracy czego efektem była czwarta płyta grupy zatytułowana „Koniec kryzysu”, promowana singlem „Parzydełko”. Okazała się kolejnym przełomem w karierze zespołu, zdobywając jeszcze większą popularność niż jej poprzedniczka "Do Mi No". Zespół zebrał znakomite recenzje, został nominowany do wielu prestiżowych nagród, takich jak Paszport Polityki (2008, 2009) czy Fryderyk. Radiowa Trójka oraz popkulturowe pismo Pulp uznały Pustki za zespół roku, a "Koniec Kryzysu" za album roku 2008.

Pustki mają na swoim koncie:
3 albumy: Studio Pustki (Antena Krzyku, kwiecień 2001, debiut roku wg Machiny), 8 Ohm (Polskie Radio, maj 2004), Do Mi No (Polskie Radio, marzec 2006). Single z albumu przez kilkanaście tygodni utrzymywały się na Liście Trójki, w radiu BIS itp., a “Telefon do Przyjaciela” wygrał plebiscyt na singiel 2005 w “Programie Alternatywnym” A. Szydłowskiej, natomiast zespół w ramach trasy “Do Mi No” wystąpił kilkakrotnie w Radiu, m.in. zagrał kolejny koncert w studiu im. A. Osieckiej oraz sesję akustyczną w programie Piotra Stelmacha “Offensywa”.

EP “Nic do Powiedzenia” (Polskie Radio, jesień 2006), zawierający pierwszy film dokumentalny o zespole pt. “Próba sił”, reż. Krzysztof Landsberg. Utwory na wielu kompilacjach m.in. „Kuba Wojewódzki Music Show", “Trójkowy Ekspress 5”, “Tribute to Kryzys”, “Warszawa: ścieżka dźwiękowa”, “Tribute to Partia”, “Broniewski”, “WUJek”, kompilacje załączone do pisma “Lampa i Iskra Boża”, “PLay Music” (wydawnictwo niemieckojęzyczne wydane w ramach roku polsko-niemieckiego), “Rock z Radiem. Węgorzewo 2006”, “Elektro Pop Klub 2005” (składanka wydana w ramach roku polsko-niemieckiego).



Ok. 200 koncertów w kraju i za granicą: 3 występy w studiu im. Agnieszki Osieckiej w radiowej Trójce (maj 2001, maj 2004, czerwiec 2006), trasa po salach koncertowych większości oddziałów regionalnych Polskiego Radia (m.in: Radio Białystok, Radio Pomorza i Kujaw, Radio Dla Ciebie, Radio Koszalin itd.), w ramach Sezonu Polskiego we Francji Nova Polska, Roku polsko-niemieckiego,w Anglii, na wielu festiwalach (m.in. festiwal Flugery na Ukrainie na 750-lecie Lwowa), trasa koncertowa z legendarnym “No Means No” w czerwcu 2004 (Kanadyjczycy kupili płytę „Studio Pustki” podczas poprzedniej wizyty w Polsce).

Występy na głównych festiwalach letnich w Polsce (Heineken Open’er 2006, Off Festiwal 2006, Union of Rock w Węgorzewie). Muzykę do trzech filmów, a dwa z nich zakwalifikowały się do konkursu XXX Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni: “Doskonałe popołudnie” (reż. Przemysław Wojcieszek), w roli głównej Jerzy Stuhr, oraz “Marco P. i złodzieje rowerów” (reż. Bodo Kox, wcześniej m. in. Grand Prix na Festiwalu Oskariada) . Ścieżkę dźwiękową do filmu s-f “Aelita” (reż. Jakow Protazanow, ZSRR, 1924) i trasę koncertową z tym filmem po kinach studyjnych i ważniejszych festiwalach filmowych, zarówno w Polsce (m.in. Wisłostrada, Felliniada, Etiuda, Kino Lato, Festiwal Filmowy w Gdyni itd.), jak i zagranicą (Altonale, Hamburg).

Muzykę do 4 spektakli: „Dwoje biednych rumunów mówiących po polsku”, reż. P. Wojcieszek, tekst: D. Masłowska, TR Warszawa, „Cokolwiek się zdarzy, kocham cię”, reż. P. Wojcieszek, TR Warszawa. Muzykę zespół wykonuje na żywo podczas przedstawień a ścieżka dzwiękowa dołączona jest do programu spektaklu), „Osobisty Jezus”, reż. P. Wojcieszek, Teatr im. H. Modrzejewskiej w Legnicy, „Predicatorum Gedanensis”, reż. Andrzej Gołębnik, ilustracja muzyczna do plenerowego widowiska opowiadającego historię Gdańska (sierpień 2001).


Ryszard Zaprzałka


foto by Paweł Topolski



poniedziałek, 01 lutego 2010, tarnowski_kurier_kulturalny

Polecane wpisy

  • -> WENUS Z KRAJU TULIPANÓW (felieton nr 99)

    Było to 42 lata temu. W styczniu 1970 roku piosenka Venus mało znanej w Ameryce holenderskiej grupy Shocking Blue weszła na listę bestsellerów singlowych magaz

  • -> Skład Kultury

    14 grudnia odbędzie się kolejny koncert z cyklu Skład Kultury, którego organizatorem jest Tarnowskie Centrum Kultury. Gospodarzem imprezy będzie tarnowski zespó

  • -> PROWOKACYJNY DEBIUT (felieton nr 98)

    16 czerwca minęło 40 lat od dnia, w którym ukazał się pierwszy album Roxy Music - zespołu, który w dziejach rocka był uważany za glamrockowy, progresywny, artro



Znajdziesz nas w Google+




WSPARCIE DLA MATYSKA










Pegazem po Tarnowie 512

Tarnowski Teatr kończy sezon bez personalnych rewolucji. W nowy wejdzie z odrobinę mniejszym zespołem - aktorzy Jolanta Januszówna i Jerzy Ogrodnicki przechodzą na emeryturę. E. Pietrowiak, dyrektor artystyczna tarnowskiej sceny, bacznie przygląda się absolwentom szkół teatralnych, ale na razie nie zamierza powiększać etatowego zespołu. Gotowa jest też lista osób, które mają tworzyć reaktywowaną po latach Radę Artystyczną Teatru Solskiego. W jej składzie znajdą się m.in. aktorzy tarnowskiej sceny oraz… M. Smolis, związany z warszawskim Teatrem Syrena. Za nami również Debata Finałowa pomiędzy II LO i XVI LO, której przewodnią tezą był: „Tarnów to miasto sprzyjające młodym ludziom”. Całość tego oryginalnego projektu edukacyjnego (współfinansowany przez Szwajcarię), realizowanego w Tarnowie, to głównie zasługa stosunkowo młodego tarnowskiego Stowarzyszenia KANON, któremu przewodzą Iwona i Dariusz Snopkowscy. Zgodnie ze zasadą przyjętą w Tarnowskiej Lidze Debatanckiej, na godzinę przed pojedynkiem odbyło się losowanie stron. XVI LO przypadło bronienie tezy, II LO natomiast jej oskarżanie. A w Loży mędrców zasiedli m.in. prezydent Tarnowa R. Ścigała, redaktor naczelny Temi T. Bałchanowski i szef Działu promocji Radia RDN Małopolska M. Biedroń. Stosunkiem głosów 2:5 (małe punkty: 728:807) Loża opowiedziała się po stronie opozycji w tej debacie czyli II LO. Tym samym tytuł Mistrza Tarnowskiej Ligi Debatanckiej przypadł II Liceum Ogólnokształcącemu, XVI Liceum Ogólnokształcące im. Armii Krajowej zdobyło drugie miejsce. Należy przypomnieć, iż trzecie miejsce w rozgrywkach zajął Zespół Szkół Ekonomiczno - Gastronomicznych w Tarnowie. Już teraz Organizatorzy zapraszają na UROCZYSTĄ GALĘ w tarnowskim teatrze planowaną na 18-go czerwca, na której nastąpi wręczenie Pucharu Mistrza Tarnowskiej Ligi Debatanckiej, medali oraz pamiątkowych prezentów dla wszystkich uczestników projektu. Już po raz drugi w Tarnowie, w ramach obchodów Światowego Dnia Rozwoju Kultury, odbyła się „Doba Dla Kultury”. W trakcie „Doby” w dniach 31 maja (piątek) – 1 czerwca (sobota) można było, m.in.: zwiedzić kabiny projekcyjne Kina Marzenie, zobaczyć scenę „z drugiej strony” w tarnowskim Teatrze, spotkać się z M. Świetlickim i wziąć udział w koncercie „Świetlików” w Pałacyku Strzeleckim. Ponadto, spotkać się z postaciami z bajek na pikniku dla najmłodszych w Parku Strzeleckim, wziąć udział w warsztatach radiowych i telewizyjnych, uczestniczyć w próbie warsztatów wokalnych w TCK, zwiedzić introligatornię i dział starodruków MBP, zobaczyć wystawy w BWA, Muzeum Etnograficznym, siedzibie ZPAP, Galerii Aniołowo, Izbie Pamięci Światowego Związku Żołnierzy AK, zwiedzić Dworek Paderewskiego w Kąśnej Dolnej. We wszystkich instytucjach biorących udział w „Dobie dla Kultury” można było zbierać okolicznościowe „stemple uczestnika”. Dla najaktywniejszych przewidziano nagrody. Miniony tydzień zakończył pierwszo czerwcowy, niestety deszczowy, blok imprez związanych z Dniem Dziecka, którego artystyczną dominantą był rozpoczynający się właśnie tego dnia w tarnowskim teatrze V Festiwal Spektakli Dziecięcych Mała Talia. Blisko 5000 dzieci z regionu tarnowskiego będzie miało okazję zobaczyć 5 tytułów zaprezentowanych przez aktorów z Rzeszowa, Częstochowy, Rabki i Tarnowa. Kończąc odnotujmy jeszcze symboliczną wizytę w Tarnowie najstarszego ocalałego z getta tarnowskiego Żyda 87 – letniego Leo Kleina…



Z cyklu o tym i owym 162 czyli urodziny województwa...

Onegdaj, w sobotę województwo tarnowskie obchodziłoby 38. urodziny. Obchodziłoby, gdyby nie przestało istnieć. Stało się tak w wyniku reformy administracyjnej z 1stycznia1999 roku. W tym momencie na jego terenie mieszkało ponad 700 tys. ludzi. Dokładnie 1 czerwca 1975 Tarnów stał się stolicą nowo utworzonego województwa tarnowskiego. Graniczyło ono z województwami: krakowskim, kieleckim, tarnobrzeskim, rzeszowskim, krośnieńskim i nowosądeckim. 86 lat temu, dokładnie 4 czerwca, odbyło się uroczyste otwarcie Muzeum Miejskiego. Józef Jakubowski, drugi zastępca burmistrza Juliana Kryplewskiego, 7 stycznia 1927 roku złożył Radzie Miejskiej propozycję powołania „Muzeum Miasta Tarnowa”. Sześć dni później szanowne grono rajców jednogłośnie projekt przyjęło. Wspomniana uchwała rady z 13stycznia 1927 roku przewidywała przekazanie na cele muzeum dwóch pokoi na pierwszym piętrze kamienicy przy ulicy Krakowskiej 12, będącej własnością tzw. funduszu teatralnego (dziś mało kto pamięta, że to przy Krakowskiej w Tarnowie stanąć miał teatr). Pomieszczenia muzealne wyremontowano, po czym Józef Jakubowski przeniósł doń archiwum miejskie wraz z przejętymi depozytami. Żywe zainteresowanie tarnowskiej prasy towarzyszyło czteromiesięcznym przygotowaniom do uroczystego otwarcia ekspozycji, które nastąpiło wobec zgromadzonych przedstawicieli władz miasta 4 czerwca1927roku. Tarnowianie zaś mogli zwiedzać wystawę od dnia następnego. Inwentarz „Muzeum Miasta Tarnowa” pozwala określić charakterystykę zbiorów. Największy był zespół dokumentów dotyczących historii miasta, ważną część zasobów stanowiły przedmioty związane z dziejami miasta. (pik – za muzeum.tarnow.pl itarnow.pl)





NOWA ODSŁONA!













tarnowski kurier kulturalny:







- - - - -