Blog > Komentarze do wpisu

-> „Mistrzowskie Wieczory w Kąśnej”

To znany i ceniony nie tylko wśród tarnowskich melomanów cykl koncertów kameralnych odbywających się co dwa lata, zamiennie z Festiwalem Muzyki Kameralnej „Bravo Meastro” w jedynej na świecie tak zachowanej rezydencji wielkiego polskiego pianisty i kompozytora, polityka i patrioty Ignacego Jana Paderewskiego w Kąśnej Dolnej. Koncerty, których organizatorem jest znane szeroko Centrum Paderewskiego Tarnów – Kąśna Dolna, mają na celu zaprezentowanie szerokiemu gronu melomanów najwybitniejszych dzieł muzyki poważnej. Do Kąśnej Dolnej przyjeżdżają artyści o największej renomie. W tym roku gościem specjalnym był m.in. sam Krzysztof Penderecki wraz z małżonką. Przypomnijmy, iż pierwszy koncert w ramach „Mistrzowskich Wieczorów w Kąśnej” zorganizowany został przed 10 laty – w roku 1999. W tym roku cykl koncertów zainaugurowany został we czwartek 20 sierpnia „Estradą Młodych”, promujących młodych i zdolnych artystów. W tym koncercie wystąpili: Ilona Basiak – laureatka ubiegłorocznego Ogólnopolskiego Festiwalu Laureatów Konkursów Muzycznych „Tydzień Talentów” odbywającego się w Tarnowie, Paweł Kamasa, Szymon Marciniak – muzyk Orkiestry Królewskiej w Hadze, oraz Katarzyna Nowaczewska - Manthey. Podczas kolejnych dwóch dni – piątek 21 i sobota 22 sierpnia - publiczności zaprezentowali się również utytułowani, wytrawni maestro m.in.: Krzysztof Jakowicz, Krzysztof Bąkowski, Stefan Kamasa, Rafał Kwiatkowski, Konstanty Andrzej Kulka i Tomasz Strahl. Młodzi i starzy zagrali też razem, co dla tych pierwszych było doświadczeniem wręcz bezcennym, a dla drugich dodatkową motywacją i wyzwaniem. Tegoroczny festiwal zdominowały kwartety i kwintety, a sam program „Wieczorów” był bardzo ciekawy, z przewagą muzyki klasycznej zdominowany przez muzykę romantyczną – Taka muzyka jest chętnie słuchana. Poprzez taki repertuar chcieliśmy pokazać, że również muzyka poważna jest piękna – mówiła dyrektor Centrum Paderewskiego Krystyna Szymańska. Koncert inauguracyjny odbył się w reprezentacyjnym salonie dworku, zaś dwa kolejne w piątkowy i sobotni w letniej sali koncertowej, mieszczącej się w zrewitalizowanej dawnej stodole dworskiej. Główne prace adaptacyjne już się tam zakończyły nie niszcząc na szczęście doskonałej naturalnej jej akustyki, aliści w ambitnych planach dyrekcji placówki jest jej rozbudowa. Już wkrótce ma się rozpocząć tam budowa przybudówki, która ma pomieścić garderoby i miejsce na fortepian oraz toalety. Ale to co w muzycznej kąsnieńskiej trawie piszczy zależy od pieniędzy, a tych w tym roku wyjątkowy brak. Jak przyznaje dyr. Szymańska, gdyby nie artyści koncerty byłyby zagrożone. Tegoroczna impreza odbyła się tylko dla tego, że część artystów zgodziła się przyjechać do dworku tylko za zwrot kosztów podróży i opłacenie zakwaterowania. O honorariach się nie mówi. Centrum dostało z Ministerstwa Kultury na organizację tegorocznych koncertów jedynie 120 tys. złotych. To niespełna jedna trzecia tego, ile do tej pory przekazywano do Kąśnej. Zdaniem dyrektor Centrum Krystyny Szymańskiej jawne zaniedbywanie klasyki, która kształtuje płaszczyznę ludzi inteligentnych w konsekwencji odbić się może na rozwoju duchowym społeczeństwa, a nawet na jego kondycji psychicznej. – Artyści są bardzo związani z Kąśną. Zgodzili się przyjechać i zagrać u nas tylko dlatego, że sami dostrzegają ten wielki problem, który dosięga przede wszystkim sektor muzyki klasycznej – twierdzi dodając, że kultura nie polega tylko na tym, aby spotykać się masowo na głośnym słuchaniu muzyki. W czasie kryzysu znacznie mniejsze środki przeznaczane są niestety również na kulturę – stąd też „Mistrzowskie wieczory” były w tym roku nieco skromniejsze. A póki co, w byłej dworskiej stodole odbywają się… wiejskie wesela.
O tempora, o mores !


Właśnie te niespotykane trudności finansowe z jakimi przyszło się borykać w tym sezonie Centrum Paderewskiego zdominowały konferencję prasową poświęconą „Wieczorom...”, podczas której dyrektor Centrum Paderewskiego Krystyna Szymańska sporo uwagi poświęciła niewłaściwej polityce kulturalnej w Polsce – czego wyrazem mogą być przykłady artystów wykształconych w Polsce, a grających w orkiestrach zagranicznych.
Centrum Paderewskiego Tarnów – Kąśna Dolna odczuło na własnej skórze, jak mało która placówka kulturalna w regionie, tegoroczne cięcia w budżecie. Pod dużym znakiem zapytania stał m.in. sztandarowy cykl koncertów „Mistrzowskie wieczory w Kąśnej. Centrum jest placówką powiatu tarnowskiego, który ma ograniczony budżet. – Kiedyś jedynie dokładaliśmy do statutowej działalności Centrum. Teraz te wydatki są coraz większe, bo ministerstwo obcięło dofinansowanie – przyznaje starosta Mieczysław Kras, który jednak nie ma zamiaru pozbywać się dworku i urokliwego parku. – Włożyliśmy za dużo pieniędzy, aby oddawać taką perełkę. Dyr. Szymańska nie ukrywa, że lepszym rozwiązaniem byłoby przejęcie placówki przez marszałka Małopolski, który dysponuje większym budżetem niż powiat. Wicemarszałek Roman Ciepiela ucina spekulacje.– Rozmowy w sprawie przejęcia Centrum były prowadzone. Nic z nich nie wyszło. Obecnie nie ma tematu – twierdzi.

A letnia sala koncertowa w Kąśnej to miejsce absolutnie wyjątkowe – dawna dworska stodoła w sierpniowe wieczory muzyczne przeobraża się w prawdziwy salon artystyczno – towarzyski. Kąśna przyciąga jak magnes, jest co podziwiać – dwór z zabytkowymi meblami z epoki, pamiątki po sławnym właścicielu majątku I. J. Paderewskim, wabi swoim urokiem odzyskujący dawny blask park i staw…


Muzycy zaszczycający swą obecnością festiwal to prawdziwi Mistrzowie; są wśród nich zarówno Polacy jak i goście z zagranicy. Organizowane przez Centrum Paderewskiego koncerty mają na celu zaprezentowanie szerokiemu gronu melomanów z całej Polski oraz z zagranicy najwybitniejszych dzieł muzyki poważnej, jakie zdołał wydać geniusz kompozytorów sprzed kilkuset lat, jak i nam współczesnych. W tym roku mogliśmy posłuchać m.in.: Mozarta, Schumanna, Schuberta, Brahmsa. Do Kąśnej Dolnej przyjeżdżają zatem artyści o największej renomie. Ich obecność i występy we dworze naszego słynnego rodaka pozwalają na szeroką promocję tego miejsca - jedynej w świecie zachowanej posiadłości po I.J. Paderewskim. Dzięki temu, Centrum Paderewskiego Tarnów – Kąśna Dolna znane jest miłośnikom muzyki poważnej w Polsce i na świecie. Młodzi artyści tak chętnie tu występujący już na początku swej kariery mogą zetknąć się ze swymi mistrzami. Liczne koncerty i warsztaty ze znanymi muzykami w wydatny sposób pomagają promować polskie, młode talenty.
„Mistrzowskie Wieczory w Kąśnej” po raz pierwszy odbyły się w 1999 roku. Od tego czasu ukształtowała się oryginalna formuła festiwalu. Jak nigdzie indziej w Polsce Centrum Paderewskiego dysponuje nietypową, ale doskonałą na letni sezon salą koncertową, która powstała w zaadaptowanej do tych celów stodole. Pierwotne przeznaczenie budynku nie zapowiadało, tego co okazało się już po pierwszym w nim koncercie – obiekt posiada doskonałą akustykę, co zgodnie potwierdzają występujący w Kąśnej Dolnej artyści. Drugą znamienną cechą „Mistrzowskich wieczorów” jest ich rodzinny charakter. Wspólnie koncertują znani rodzice ze swymi latoroślami oraz ich przyjaciele, co sprawia że sierpniowe spotkania w Kąśnej są nie tylko mistrzowskie, ale i ... rodzinne.
Na przestrzeni lat na festiwalu „Mistrzowskie Wieczory w Kąśnej” gościły takie sławy jak: Vadim Brodski (skrzypce), Wanda Wilkomirska (skrzypce), Waldemar Malicki (fortepian), Rafał Kwiatkowski (wiolonczela), Konstanty Andrzej Kulka (skrzypce), Tomasz Strahl (wiolonczela), Krzysztof i Jakub Jakowicz (skrzypce), Stefan Kamasa (altówka), Krzysztof Bąkowski (skrzypce).


Poniżej prezentujemy „ku pamięci” listę wykonawców i szczegółowy program tegorocznych „Mistrzowskich Wieczorów, korzystając ze stron internetowych Centrum Paderewskiego.

Wieczór pierwszy - 20 sierpnia, czwartek
ESTRADA MŁODYCH:

Ilona Basiak – wiolonczela – zeszłoroczna laureatka XXVI Ogólnopolskiego Festiwalu Laureatów Konkursów Muzycznych Tydzień Talentów
Paweł Kamasa – fortepian
P. Locatelli - Sonata D-dur cz. I i II
J. Brahms - Sonata e-moll cz. I
Szymon Marciniak – kontrabas
Katarzyna Nowaczewska-Manthey – fortepian
J. F. Zbinden - "Hommage a J .S. Bach" na kontrabas solo op. 44
R. Gliere - Intermezzo op. 9, Tarantella op. 9 nr 2
F. Hertl - Sonata na kontrabas i fortepian
E.Tubin - Koncert na kontrabas i fortepian

Wieczór drugi - 21 sierpnia, piątek
Krzysztof Jakowicz - skrzypce
Tomasz Strahl – wiolonczela
Z. Kodaly - Duo na skrzypce i wiolonczelę op. 7
Krzysztof Jakowicz - skrzypce
Stefan Kamasa - altówka
Tomasz Strahl - wiolonczela
Paweł Kamasa - fortepian
W.A. Mozart - Kwartet fortepianowy Es-dur KV 493
Krzysztof Jakowicz - skrzypce
Krzysztof Bąkowski - skrzypce
Stefan Kamasa - altówka
Rafał Kwiatkowski – wiolonczela
Paweł Kamasa – fortepian
R. Schumann - Kwintet fortepianowy Es – dur op. 44

Wieczór trzeci - 22 sierpnia, sobota
Krzysztof Jakowicz - skrzypce
Krzysztof Bąkowski - skrzypce
Stefan Kamasa - altówka
Tomasz Strahl - wiolonczela
Rafał Kwiatkowski - wiolonczela
F. Schubert - Kwintet smyczkowy C-dur D 956
Krzysztof Jakowicz - skrzypce
Krzysztof Bąkowski - skrzypce
Stefan Kamasa - altówka
Rafał Kwiatkowski - wiolonczela
Paweł Kamasa - fortepian
G. Bacewicz - I Kwintet fortepianowy
Karol Lipiński - Polonez e – moll op.9, Rondo A – dur op. 12, Duetto E – dur op. 16, Fantazja na tematy z wodewilu „Krakowiacy i Górale” Jana Stefaniego.


Ryszard Zaprzałka


foto by Andrzej Murczek / www.samson.is.net.pl



piątek, 28 sierpnia 2009, tarnowski_kurier_kulturalny

Polecane wpisy

  • -> WENUS Z KRAJU TULIPANÓW (felieton nr 99)

    Było to 42 lata temu. W styczniu 1970 roku piosenka Venus mało znanej w Ameryce holenderskiej grupy Shocking Blue weszła na listę bestsellerów singlowych magaz

  • -> Skład Kultury

    14 grudnia odbędzie się kolejny koncert z cyklu Skład Kultury, którego organizatorem jest Tarnowskie Centrum Kultury. Gospodarzem imprezy będzie tarnowski zespó

  • -> PROWOKACYJNY DEBIUT (felieton nr 98)

    16 czerwca minęło 40 lat od dnia, w którym ukazał się pierwszy album Roxy Music - zespołu, który w dziejach rocka był uważany za glamrockowy, progresywny, artro



Znajdziesz nas w Google+




WSPARCIE DLA MATYSKA










Pegazem po Tarnowie 512

Tarnowski Teatr kończy sezon bez personalnych rewolucji. W nowy wejdzie z odrobinę mniejszym zespołem - aktorzy Jolanta Januszówna i Jerzy Ogrodnicki przechodzą na emeryturę. E. Pietrowiak, dyrektor artystyczna tarnowskiej sceny, bacznie przygląda się absolwentom szkół teatralnych, ale na razie nie zamierza powiększać etatowego zespołu. Gotowa jest też lista osób, które mają tworzyć reaktywowaną po latach Radę Artystyczną Teatru Solskiego. W jej składzie znajdą się m.in. aktorzy tarnowskiej sceny oraz… M. Smolis, związany z warszawskim Teatrem Syrena. Za nami również Debata Finałowa pomiędzy II LO i XVI LO, której przewodnią tezą był: „Tarnów to miasto sprzyjające młodym ludziom”. Całość tego oryginalnego projektu edukacyjnego (współfinansowany przez Szwajcarię), realizowanego w Tarnowie, to głównie zasługa stosunkowo młodego tarnowskiego Stowarzyszenia KANON, któremu przewodzą Iwona i Dariusz Snopkowscy. Zgodnie ze zasadą przyjętą w Tarnowskiej Lidze Debatanckiej, na godzinę przed pojedynkiem odbyło się losowanie stron. XVI LO przypadło bronienie tezy, II LO natomiast jej oskarżanie. A w Loży mędrców zasiedli m.in. prezydent Tarnowa R. Ścigała, redaktor naczelny Temi T. Bałchanowski i szef Działu promocji Radia RDN Małopolska M. Biedroń. Stosunkiem głosów 2:5 (małe punkty: 728:807) Loża opowiedziała się po stronie opozycji w tej debacie czyli II LO. Tym samym tytuł Mistrza Tarnowskiej Ligi Debatanckiej przypadł II Liceum Ogólnokształcącemu, XVI Liceum Ogólnokształcące im. Armii Krajowej zdobyło drugie miejsce. Należy przypomnieć, iż trzecie miejsce w rozgrywkach zajął Zespół Szkół Ekonomiczno - Gastronomicznych w Tarnowie. Już teraz Organizatorzy zapraszają na UROCZYSTĄ GALĘ w tarnowskim teatrze planowaną na 18-go czerwca, na której nastąpi wręczenie Pucharu Mistrza Tarnowskiej Ligi Debatanckiej, medali oraz pamiątkowych prezentów dla wszystkich uczestników projektu. Już po raz drugi w Tarnowie, w ramach obchodów Światowego Dnia Rozwoju Kultury, odbyła się „Doba Dla Kultury”. W trakcie „Doby” w dniach 31 maja (piątek) – 1 czerwca (sobota) można było, m.in.: zwiedzić kabiny projekcyjne Kina Marzenie, zobaczyć scenę „z drugiej strony” w tarnowskim Teatrze, spotkać się z M. Świetlickim i wziąć udział w koncercie „Świetlików” w Pałacyku Strzeleckim. Ponadto, spotkać się z postaciami z bajek na pikniku dla najmłodszych w Parku Strzeleckim, wziąć udział w warsztatach radiowych i telewizyjnych, uczestniczyć w próbie warsztatów wokalnych w TCK, zwiedzić introligatornię i dział starodruków MBP, zobaczyć wystawy w BWA, Muzeum Etnograficznym, siedzibie ZPAP, Galerii Aniołowo, Izbie Pamięci Światowego Związku Żołnierzy AK, zwiedzić Dworek Paderewskiego w Kąśnej Dolnej. We wszystkich instytucjach biorących udział w „Dobie dla Kultury” można było zbierać okolicznościowe „stemple uczestnika”. Dla najaktywniejszych przewidziano nagrody. Miniony tydzień zakończył pierwszo czerwcowy, niestety deszczowy, blok imprez związanych z Dniem Dziecka, którego artystyczną dominantą był rozpoczynający się właśnie tego dnia w tarnowskim teatrze V Festiwal Spektakli Dziecięcych Mała Talia. Blisko 5000 dzieci z regionu tarnowskiego będzie miało okazję zobaczyć 5 tytułów zaprezentowanych przez aktorów z Rzeszowa, Częstochowy, Rabki i Tarnowa. Kończąc odnotujmy jeszcze symboliczną wizytę w Tarnowie najstarszego ocalałego z getta tarnowskiego Żyda 87 – letniego Leo Kleina…



Z cyklu o tym i owym 162 czyli urodziny województwa...

Onegdaj, w sobotę województwo tarnowskie obchodziłoby 38. urodziny. Obchodziłoby, gdyby nie przestało istnieć. Stało się tak w wyniku reformy administracyjnej z 1stycznia1999 roku. W tym momencie na jego terenie mieszkało ponad 700 tys. ludzi. Dokładnie 1 czerwca 1975 Tarnów stał się stolicą nowo utworzonego województwa tarnowskiego. Graniczyło ono z województwami: krakowskim, kieleckim, tarnobrzeskim, rzeszowskim, krośnieńskim i nowosądeckim. 86 lat temu, dokładnie 4 czerwca, odbyło się uroczyste otwarcie Muzeum Miejskiego. Józef Jakubowski, drugi zastępca burmistrza Juliana Kryplewskiego, 7 stycznia 1927 roku złożył Radzie Miejskiej propozycję powołania „Muzeum Miasta Tarnowa”. Sześć dni później szanowne grono rajców jednogłośnie projekt przyjęło. Wspomniana uchwała rady z 13stycznia 1927 roku przewidywała przekazanie na cele muzeum dwóch pokoi na pierwszym piętrze kamienicy przy ulicy Krakowskiej 12, będącej własnością tzw. funduszu teatralnego (dziś mało kto pamięta, że to przy Krakowskiej w Tarnowie stanąć miał teatr). Pomieszczenia muzealne wyremontowano, po czym Józef Jakubowski przeniósł doń archiwum miejskie wraz z przejętymi depozytami. Żywe zainteresowanie tarnowskiej prasy towarzyszyło czteromiesięcznym przygotowaniom do uroczystego otwarcia ekspozycji, które nastąpiło wobec zgromadzonych przedstawicieli władz miasta 4 czerwca1927roku. Tarnowianie zaś mogli zwiedzać wystawę od dnia następnego. Inwentarz „Muzeum Miasta Tarnowa” pozwala określić charakterystykę zbiorów. Największy był zespół dokumentów dotyczących historii miasta, ważną część zasobów stanowiły przedmioty związane z dziejami miasta. (pik – za muzeum.tarnow.pl itarnow.pl)





NOWA ODSŁONA!













tarnowski kurier kulturalny:







- - - - -