Blog > Komentarze do wpisu

-> Koncert na trzy głosy

A dokładnie na „Sopran i dwóch tenorów”, bo tak brzmi pełny tytuł tego niewątpliwego wydarzenia muzycznego, jakie miało miejsce w niedzielę 28 czerwca w Mościckim Centrum Kultury. Na jego program złożyły się między innymi takie muzyczne hity jak: aria Julii z opery „Romeo i Julia" Ch Gounoda, „Varasdin" z operetki „Hrabina Marica" I. Kalmana, „Besame Mucho", „Celito Lindo", Libiamo "Traviata" G. Verdiego, „La Spagnola" V di Chiara, kankan z operetki „Orfeusz w piekle" J. Offenbacha, duet Kuplety Barinkaya z „Barona cygańskiego". Ale prawdziwą ucztę zgotowali licznie zebranym melomanom znakomici wykonawcy tych najpiękniejszych arie z oper, operetek i musicali oraz pieśni neapolitańskich: nasza rodzima, tarnowska diva operowa – sopranistka Iwona Socha, oraz dwóch tenorów – Adam Zdunikowski i Dariusz Stachura, , którym towarzyszyła Filharmonia Śląska pod batutą Mirosława Błaszczyka. Ze zrozumiałych względów największe poruszenie wśród widowni wywoływało każdorazowe pojawienie się na mościckiej scenie równie pięknej co utalentowanej Iwony Sochy, dla której śpiew to zazdrosna sztuka, która nie lubi kompromisów… Być może dlatego ta rodowita tarnowianka, robiąca oszałamiającą karierę w muzycznym świecie, tak rzadko bywa w rodzinnym mieście, gdzie, jak sama mówi tylko przemieszkuje, cały wolny czas poświęcając swojej 3 letniej córeczce Amelii. Dodając, iż śpiew, jako spełnienie artystyczne i zawodowe, odkryła w sobie…sama. Przed laty zasłuchała się w śpiew Miriam Gauci (światowej sławy włoska sopranistka rodem z Malty), zachwycając się jej interpretacją utworów Pucciniego i ten impuls piękna zaważył na całym przyszłym życiu naszej gwiazdy. Tarnowską publiczność oczarował kunszt wokalny pięknej Iwony, brawurowa interpretacja mistrzowskich utworów wielkich kompozytorów i skromność, bo śpiew solowy oznacza według niej jedno – zawsze pod górkę...

k

Iwona Socha  jest absolwentką Wydziału Wokalno - Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie śpiewu solowego prof. Jana Ballarina (dyplom w wyróżnieniem). Już jako studentka trzeciego roku rozpoczęła współpracę z Filharmonią Śląską, gdzie pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka wykonała partię sopranową w Missa In Tempo Rebelii J. Haydna. Podczas koncertu z okazji 75 - lecia Akademii Muzycznej w Katowicach z Akademicką Orkiestrą Symfoniczną i Chórem Kameralnym Akademii Muzycznej pod dyrekcją Jana Wincentego Hawela śpiewała partię sopranu w „Requiem” W. A. Mozarta. Występowała też w wielu spektaklach operowych i musicalowych między innymi w rolach: Papagena - Czarodziejski flet - Wolfgang Amadeus Mozart, Hrabina - Wesele Figara - Wolfgang Amadeus Mozart , Maria - West Side Story - Leonard Bernstein. Jest finalistką Konkursu Wokalnego im. Ludomira Rożyckiego w Gliwicach, Polskiej Pieśni Artystycznej w Warszawie oraz laureatką I nagrody na VII Międzyuczelnianym Konkursie Słowiańskiej Muzyki Wokalnej w Katowicach. W maju 2005 roku zadebiutowała na scenie Opery Śląskiej, kreując partię Małgorzaty w „Fauście” Charlesa Gounoda.(spektakl  z jubileuszowej listy 60-lecia Opery Śląskiej z udziałem Bogdana Paprockiego). Również w 2005 roku rozpoczęła współpracę z Teatrem Wielkim - Operą Narodową w Warszawie. Od 2007 jest solistką Operetki Mazowieckiej, gdzie debiutowała partią Adeli w „Zemście Nietoperza” Johanna Straussa. Współpracuje z Filharmonią Pomorską, Częstochowską, Sudecką, Zabrzańską, Rybnicką, Koszalińską, Zielonogórską i Dolnośląską. Koncertuje w kraju i za granicą (Niemcy, Belgia, Francja).W swoim repertuarze posiada wiele pieśni, arii operowych i oratoryjnych oraz partii operowych.


A oto pozostali bohaterowie tego niezwykłego koncertu:

Dariusz Stachura – tenor, przez amerykańskich krytyków nazwany jest „polskim Pavarottim". Występował zresztą z Włochem podczas obchodów stulecia premiery „Cyganerii" Pucciniego w Turynie w 1996 roku. Jako jedyny obcokrajowiec kreował na zmianę z Pavarottim partię Rudolfa. Artysta ukończył łódzką Akademię Muzyczną i debiutował w Teatrze Wielkim w Łodzi, wkrótce po wygraniu konkursu im. Ady Sari. Po trzech latach dostał nagrodę specjalną krytyki łódzkiej za wybitne dokonania na scenie Teatru Wielkiego. Życiową szansą okazała się dla niego znajomość z wybitnym śpiewakiem Kałudi Kałudowem. Oprócz śpiewu operowego ważną dziedziną twórczości Stachury są koncerty muzyki oratoryjnej. Artysta śpiewał wraz z Filharmonią Narodową w salach koncertowych całej Polski i Europy.

Adam Zdunikowski – tenor, zaczął występować w chórze w wieku siedmiu lat. W warszawskiej Akademii Muzycznej śpiewu uczył go Roman Węgrzyn, jeden z najwybitniejszych polskich tenorów. Artysta jeszcze na studiach zadebiutował w Teatrze Wielkim w Warszawie, gdzie został solistą. Zaczął też współpracę z Warszawską Operą Kameralną i kilkoma zagranicznymi scenami operowymi, m.in. hamburską Staatsoper i Teatrem Narodowym w Pradze. Jest laureatem wielu konkursów wokalnych, m.in. Ady Sari w Nowym Sączu, Stanisława Moniuszki w Warszawie, Belvedere w Wiedniu i zwycięzcą VI Wielkiego Turnieju Tenorów w Szczecinie.

Mirosław Błaszczyk – dyrygent, jest dyrektorem artystycznym Filharmonii Śląskiej. Po studiach na Wydziale Wychowania Muzycznego Akademii Muzycznej w Katowicach kontynuował naukę na Wydziale Teorii, Kompozycji i Dyrygentury. Studia w klasie prof. Karola Stryji ukończył z wyróżnieniem. W grudniu 1991 roku został laureatem IV Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach. W 1993 roku American Society for Polish Music ufundowało mu trzymiesięczne stypendium w Los Angeles. W latach 1984 - 86 dyrygował zespołem złożonym z muzyków katowickiej Wielkiej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia i Telewizji podczas festiwali „Warszawska Jesień” i „Śląskie Dni Muzyki Współczesnej”. Od 1986 roku był dyrygentem Państwowej Filharmonii Śląskiej i dyrektorem artystycznym Państwowej Orkiestry Symfonicznej w Zabrzu. W 1990 roku został dyrektorem naczelnym i artystycznym Państwowej Filharmonii w Białymstoku. W 1995 roku wraz z jej orkiestrą dał serię koncertów w USA, zwieńczoną występem w Carnegie Hall. W latach 1996 - 1998 był dyrektorem naczelnym i artystycznym Filharmonii Poznańskiej. Od maja 1998 roku jest dyrektorem artystycznym Filharmonii Śląskiej w Katowicach oraz Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga. W latach 1999 - 2002 był głównym dyrygentem Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego w Porto (Portugalia), a w roku 2003 - jurorem i dyrygentem na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Maroku. W 2000 roku w Bielsku Białej poprowadził koncert Sinfonii Varsovii z udziałem Nigela Kennedyego. Osiąga także sukcesy naukowe, których ukoronowaniem, jak na razie, jest stopień doktora sztuki muzycznej (dyrygentura). W 2009 roku minister kultury i dziedzictwa narodowego, Bogdan Zdrojewski nadał Mirosławowi Jackowi Błaszczykowi Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

Ryszard Zaprzałka
na podstawie materiałów MCK

foto by Wojciech Kobylański


czwartek, 02 lipca 2009, tarnowski_kurier_kulturalny

Polecane wpisy

  • -> WENUS Z KRAJU TULIPANÓW (felieton nr 99)

    Było to 42 lata temu. W styczniu 1970 roku piosenka Venus mało znanej w Ameryce holenderskiej grupy Shocking Blue weszła na listę bestsellerów singlowych magaz

  • -> Skład Kultury

    14 grudnia odbędzie się kolejny koncert z cyklu Skład Kultury, którego organizatorem jest Tarnowskie Centrum Kultury. Gospodarzem imprezy będzie tarnowski zespó

  • -> PROWOKACYJNY DEBIUT (felieton nr 98)

    16 czerwca minęło 40 lat od dnia, w którym ukazał się pierwszy album Roxy Music - zespołu, który w dziejach rocka był uważany za glamrockowy, progresywny, artro



Znajdziesz nas w Google+




WSPARCIE DLA MATYSKA










Pegazem po Tarnowie 512

Tarnowski Teatr kończy sezon bez personalnych rewolucji. W nowy wejdzie z odrobinę mniejszym zespołem - aktorzy Jolanta Januszówna i Jerzy Ogrodnicki przechodzą na emeryturę. E. Pietrowiak, dyrektor artystyczna tarnowskiej sceny, bacznie przygląda się absolwentom szkół teatralnych, ale na razie nie zamierza powiększać etatowego zespołu. Gotowa jest też lista osób, które mają tworzyć reaktywowaną po latach Radę Artystyczną Teatru Solskiego. W jej składzie znajdą się m.in. aktorzy tarnowskiej sceny oraz… M. Smolis, związany z warszawskim Teatrem Syrena. Za nami również Debata Finałowa pomiędzy II LO i XVI LO, której przewodnią tezą był: „Tarnów to miasto sprzyjające młodym ludziom”. Całość tego oryginalnego projektu edukacyjnego (współfinansowany przez Szwajcarię), realizowanego w Tarnowie, to głównie zasługa stosunkowo młodego tarnowskiego Stowarzyszenia KANON, któremu przewodzą Iwona i Dariusz Snopkowscy. Zgodnie ze zasadą przyjętą w Tarnowskiej Lidze Debatanckiej, na godzinę przed pojedynkiem odbyło się losowanie stron. XVI LO przypadło bronienie tezy, II LO natomiast jej oskarżanie. A w Loży mędrców zasiedli m.in. prezydent Tarnowa R. Ścigała, redaktor naczelny Temi T. Bałchanowski i szef Działu promocji Radia RDN Małopolska M. Biedroń. Stosunkiem głosów 2:5 (małe punkty: 728:807) Loża opowiedziała się po stronie opozycji w tej debacie czyli II LO. Tym samym tytuł Mistrza Tarnowskiej Ligi Debatanckiej przypadł II Liceum Ogólnokształcącemu, XVI Liceum Ogólnokształcące im. Armii Krajowej zdobyło drugie miejsce. Należy przypomnieć, iż trzecie miejsce w rozgrywkach zajął Zespół Szkół Ekonomiczno - Gastronomicznych w Tarnowie. Już teraz Organizatorzy zapraszają na UROCZYSTĄ GALĘ w tarnowskim teatrze planowaną na 18-go czerwca, na której nastąpi wręczenie Pucharu Mistrza Tarnowskiej Ligi Debatanckiej, medali oraz pamiątkowych prezentów dla wszystkich uczestników projektu. Już po raz drugi w Tarnowie, w ramach obchodów Światowego Dnia Rozwoju Kultury, odbyła się „Doba Dla Kultury”. W trakcie „Doby” w dniach 31 maja (piątek) – 1 czerwca (sobota) można było, m.in.: zwiedzić kabiny projekcyjne Kina Marzenie, zobaczyć scenę „z drugiej strony” w tarnowskim Teatrze, spotkać się z M. Świetlickim i wziąć udział w koncercie „Świetlików” w Pałacyku Strzeleckim. Ponadto, spotkać się z postaciami z bajek na pikniku dla najmłodszych w Parku Strzeleckim, wziąć udział w warsztatach radiowych i telewizyjnych, uczestniczyć w próbie warsztatów wokalnych w TCK, zwiedzić introligatornię i dział starodruków MBP, zobaczyć wystawy w BWA, Muzeum Etnograficznym, siedzibie ZPAP, Galerii Aniołowo, Izbie Pamięci Światowego Związku Żołnierzy AK, zwiedzić Dworek Paderewskiego w Kąśnej Dolnej. We wszystkich instytucjach biorących udział w „Dobie dla Kultury” można było zbierać okolicznościowe „stemple uczestnika”. Dla najaktywniejszych przewidziano nagrody. Miniony tydzień zakończył pierwszo czerwcowy, niestety deszczowy, blok imprez związanych z Dniem Dziecka, którego artystyczną dominantą był rozpoczynający się właśnie tego dnia w tarnowskim teatrze V Festiwal Spektakli Dziecięcych Mała Talia. Blisko 5000 dzieci z regionu tarnowskiego będzie miało okazję zobaczyć 5 tytułów zaprezentowanych przez aktorów z Rzeszowa, Częstochowy, Rabki i Tarnowa. Kończąc odnotujmy jeszcze symboliczną wizytę w Tarnowie najstarszego ocalałego z getta tarnowskiego Żyda 87 – letniego Leo Kleina…



Z cyklu o tym i owym 162 czyli urodziny województwa...

Onegdaj, w sobotę województwo tarnowskie obchodziłoby 38. urodziny. Obchodziłoby, gdyby nie przestało istnieć. Stało się tak w wyniku reformy administracyjnej z 1stycznia1999 roku. W tym momencie na jego terenie mieszkało ponad 700 tys. ludzi. Dokładnie 1 czerwca 1975 Tarnów stał się stolicą nowo utworzonego województwa tarnowskiego. Graniczyło ono z województwami: krakowskim, kieleckim, tarnobrzeskim, rzeszowskim, krośnieńskim i nowosądeckim. 86 lat temu, dokładnie 4 czerwca, odbyło się uroczyste otwarcie Muzeum Miejskiego. Józef Jakubowski, drugi zastępca burmistrza Juliana Kryplewskiego, 7 stycznia 1927 roku złożył Radzie Miejskiej propozycję powołania „Muzeum Miasta Tarnowa”. Sześć dni później szanowne grono rajców jednogłośnie projekt przyjęło. Wspomniana uchwała rady z 13stycznia 1927 roku przewidywała przekazanie na cele muzeum dwóch pokoi na pierwszym piętrze kamienicy przy ulicy Krakowskiej 12, będącej własnością tzw. funduszu teatralnego (dziś mało kto pamięta, że to przy Krakowskiej w Tarnowie stanąć miał teatr). Pomieszczenia muzealne wyremontowano, po czym Józef Jakubowski przeniósł doń archiwum miejskie wraz z przejętymi depozytami. Żywe zainteresowanie tarnowskiej prasy towarzyszyło czteromiesięcznym przygotowaniom do uroczystego otwarcia ekspozycji, które nastąpiło wobec zgromadzonych przedstawicieli władz miasta 4 czerwca1927roku. Tarnowianie zaś mogli zwiedzać wystawę od dnia następnego. Inwentarz „Muzeum Miasta Tarnowa” pozwala określić charakterystykę zbiorów. Największy był zespół dokumentów dotyczących historii miasta, ważną część zasobów stanowiły przedmioty związane z dziejami miasta. (pik – za muzeum.tarnow.pl itarnow.pl)





NOWA ODSŁONA!













tarnowski kurier kulturalny:







- - - - -