Blog > Komentarze do wpisu

-> Zapomniana, odnaleziona, ocalona…

Tradycyjnie wraz z wiosną nastaje czas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Odnalezionej. Jedynej tego typu imprezy na świecie, w dodatku wymyślonej i od początku, tj. od 16 lat organizowanej przez tarnowskich muzycznych Judymów - Teresę Kaban i Henryka Błażeja. Oboje są absolwentami Akademii Muzycznej w Krakowie w 1976 roku. Teresa - w klasie fortepianu  prof. Ludwika Stefańskiego, Henryk – w klasie fletu  doc .Wacława Chudziaka. Solistyczną działalność koncertową rozpoczęli jeszcze na studiach. W 2004 roku założyli TRIO  INTER-ART , z którym występowali jako soliści i kameraliści  na wszystkich niemal estradach Polski a także w ponad 40 krajach Europy, USA oraz  na Bliskim i Dalekim Wschodzie. Recenzenci podkreślali m.in.: ”dojrzałość, temperament, solidność i perfekcję techniczną połączoną z najczystszą ekspresją...”, „rzadką kombinację wirtuozerii i głębi wyrazu...”  Yehudi Menuhin  napisał: „...pozostaję pod największym wrażeniem Waszego występu biorąc pod uwagę Wasze techniczne mistrzostwo i Waszą muzykalność...”. W początkowych latach ta unikalna impreza – jedno z najważniejszych wydarzeń muzycznych sezonu, odbywała się wyłącznie w Tarnowie, przysparzając mu splendoru i znakomicie go promując. Niestety, od 2000 roku, na wskutek różnych zawirowań polityczno – organizacyjnych oraz zwykłej zawiści ze strony tzw. środowiska i braku kompetencji połączonej z wyobraźnią lokalnych urzędników, Festiwal zmuszono do emigracji poza Tarnów. Na szczęście przygotowywany przez Teresę Kaban i Henryka Błażeja z roku na rok z coraz większym rozmachem Festiwal przetrwał i ma się całkiem dobrze. Właśnie  1 maja rozpoczęła się jego XVI edycja i potrwa do 24 maja, obejmując swoim zasięgiem kilkanaście miejscowości Polski Południowej, w tym na szczęście także Tarnów (10, 14, 22, 23 maj). Festiwalowe koncerty odbędą się poza tym w: Trzebini, Ożarowie, Siemianowicach Śl., Radomsku, Nowym Sączu, Rydułtowy, Bytom , Kraków, Bielsko Biała, Rybnik, Racibórz, Imielin, Skierniewice, Dębica i Wieliczka. I znów trzeba ubolewać nad niezrozumiałym dla melomanów, ale nie tylko, faktem tak marnej promocji (również medialnej) tak ważnej i wartościowej imprezy…

1

Niezwykłość tego festiwalu polega na prezentacji zapomnianych i niedawno odnalezionych utworów kompozytorów polskich i obcych. Podczas koncertów festiwalowych prezentowane są utwory symfoniczne i kameralne, które zapomniane przeleżały w rękopisach i starodrukach dziesiątki a czasem setki lat. Odnajduje się je dzisiaj w archiwach muzeów, klasztorów, pałaców, zamków… a także w zbiorach prywatnych. Spośród wielu utworów o różnej wartości artystycznej przedstawiane są kompozycje wyjątkowo cenne dla kultury narodowej i historii muzyki. I tak podczas poprzednich festiwali swoje premiery po latach miały utwory znalezione m.in. w Bibliotece Jagiellońskiej w Krakowie, w Narodowej Bibliotece Muzycznej w Pradze, w Berlinie, w Wiedniu, w królewskim pałacu w Casercie (k.Neapolu), w Brukseli, w Muzeum Okręgowym w Tarnowie, w klasztorze S. Benedyktynek w Staniątkach, w Ławrze Kijowskiej a także w prywatnych zbiorach w zamkach Kornwalii, Szkocji, Anglii…

Jak przypominają organizatorzy Festiwalu, podczas koncertów festiwalowych rozbrzmiewała muzyka absolutnie różnorodna. Można było usłyszeć m.in. nieznaną dotąd muzykę królewskiego Wawelu, pisaną na potrzeby władców polskich a także odnalezione perełki starocerkiewnych śpiewów liturgicznych z Ławry Kijowskiej. Prezentowane były też dziecięce utwory ze szkicownika W.A Mozarta oraz jego ojca Leopolda a także kompozycje austriackiego Cesarza Leopolda I, któremu Jan III Sobieski pospieszył z odsieczą pod Wiedeń. Dużym zaskoczeniem były nieznane „Improwizacje ze szkicownika weselnego” – A.Brucknera a także dotąd nie wykonywane fortepianowe sonaty F. Mendelssohna. Swoją prapremierę po latach miała salonowa muzyka dynastii Ogińskich a także fortepianowe dzieła włoskich mistrzów opery (Pucciniego, Verdiego, Leoncavallo, Belliniego…). Ciekawe okazały się pieśni Karola Stohla znalezione w Muzeum Okręgowym w Tarnowie oraz utwory napisane specjalnie dla Napoleona Bonaparte. Do niewątpliwych perełek trzeba zaliczyć Seikilovą pieśń z nagrobka w Trailleis w Azji Mniejszej” (pochodzącą z III w) a wykonaną przez słowacki zespól muzyki dawnej „Musa Ludens”.
Dzięki temu, że festiwalowe koncerty odbywają się we wspaniałych zabytkach kilkunastu miejscowości Polski Południowej, prezentowana muzyka może współgrać z architekturą wnętrz do których była pisana. Cieszymy się, że dzięki festiwalowym prezentacjom wiele odnalezionych utworów zdobywa powoli sale koncertowe Europy a także odzyskuje należne im miejsce w historii muzyki. Wiele z nich zostało też po raz pierwszy zarejestrowane przez polskie i zagraniczne rozgłośnie radiowe i telewizyjne a także wydane na płytach CD. W latach 1996-2002 honorowy patronat nad Festiwalem objął Prezydent Polski Pan Aleksander Kwaśniewski, który zaszczycił swoją obecnością inauguracyjny koncert VII Festiwalu w Tarnowie w roku 2000.
Obecnie Festiwal odbywa się pod honorowym patronatem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Pana Bogdana Zdrojewskiego.

HARMONOGRAM KONCERTÓW W TARNOWIE

10 maja (niedziela), godz. 19:00 – Sala Lustrzana, ul. Wałowa 10
Wystąpi francuski duet fortepianowy Mark-Fred w składzie: Frederic Chauvel i Mark Sole-Leris. Duet ten, bardzo popularny we Francji, jest laureatem wielu nagród na międzynarodowych festiwalach muzycznych, , koncertuje z wielkim powodzeniem w całym świecie. Nagrał kilkanaście płyt CD. Dla Telewizji francuskiej zrealizowali specjalne audycje telewizyjne. Obecnie przygotowują się do wydania kolejnej płyty CD - z muzyką Paryża przełomu XIX i XX w. W Polsce artyści wystąpią po raz pierwszy.

14 maja (czwartek), godz. 19:00 – Sala Lustrzana, ul. Wałowa 10
Francuski duet wiolonczelowo – fortepianowy: Anthony Leroy (wiolonczela) i Sandra Moubarac (fortepian). Również i ten duet jest we Francji bardzo popularny, wręcz modny. W rankingu popularności w dziedzinie muzyki klasycznej - utrzymujący się w pierwszej piątce listy Radia France. Artyści to renomowani muzycy, o dużym stażu koncertowym, doskonali muzycy i mistrzowie swoich instrumentów, zdobywcy wielu nagród na międzynarodowych festiwalach muzycznych. Posiadają nagrania radiowe i telewizyjne, nagrali wiele płyt.
W programie m.in.: E. Grieg - 2 “Valses Caprices” or “Pièces Symphoniques“ (nieznana, oryginalna wersja na 4 ręce) , F. Mendelssohn - Allegro Brillante op. 92, E. Satie - Trois Morceaux en Forme de Poire (bardzo rzadko wykonywane) i inne.

22 maja (piątek), godz. 19:00 - Mościce, Kościół pw. Matki Bożej Królowej Polski
Męski kwartet wokalny „Sonoris”
w składzie: Wasyl Dolisznyj – tenor, Aleksander Dragan – tenor, Ivan Kuka – baryton, Włodzimierz Kuleba – bas. Kwartet złożony jest z solistów Filharmonii w Kijowie, specjalizujące się w prezentacji muzyki starocerkiewnej.
W programie znajdują się m.in. zakazane do niedawna starocerkiewne pieśni odnalezione w Ławrze Kijowskiej, utwory kompozytorów anonimowych Ukrainy, Rosji, Macedonii, Bułgarii oraz pieśni D.Bortniańskiego, V.Berezowskiego, M. Werbickiergo i innych.

23 maja (sobota), godz. 19:00 – Sala Lustrzana, ul. Wałowa 10 – zakończenie Festiwalu
„BACH i MENDELSSOHN”
- koncert upamiętniający 200 rocznicę urodzin Feliksa Mendelssohna-Bartholdy’ego.
W programie: młodzieńczy koncert F. Mendelssohna na flet, fortepian i orkiestrę kameralną oraz utwory J.S. Bacha (kompozytora odkrytego przez F. Mendelssohna).
Wykonawcy: Henryk BŁAŻEJ – flet, Teresa KABAN – fortepian, Krakowski Zespół Kameralny (6 osób).

 


Teresa Kaban i Henryk Błażej - absolwenci Akademii Muzycznej w Krakowie (1976). Solistyczną działalność koncertową rozpoczęli jeszcze na studiach. Od tego czasu koncertują na wielu estradach Polski a także w 40 krajach Europy, Ameryki (Północnej i Południowej) oraz na Bliskim Dalekim Wschodzie. W swoim dorobku posiadają wiele nagrań radiowych, telewizyjnych oraz płytowych (www.inter-art.com.pl) .
Krakowski Zespół Kameralny powstał w 1994 r. z inicjatywy Łukasza Mikołaja Matei, który jest jego kierownikiem artystycznym. W jego skład wchodzą znakomici instrumentaliści, absolwenci Akademii Muzycznej w Krakowie. Zespół posiada szeroki repertuar, obejmujący dzieła od Renesansu, aż do kompozycji z XX. wieku. Występuje na prestiżowych krajowych i zagranicznych festiwalach. Wykonał kilkaset koncertów w Polsce, Austrii, Niemczech, Czechach i na Słowacji.

Więcej informacji o Festiwalu: http://www.inter-art.com.pl/fest/2009/kalendarz_09.htm.


Ryszard Zaprzałka



czwartek, 14 maja 2009, tarnowski_kurier_kulturalny

Polecane wpisy

  • -> WENUS Z KRAJU TULIPANÓW (felieton nr 99)

    Było to 42 lata temu. W styczniu 1970 roku piosenka Venus mało znanej w Ameryce holenderskiej grupy Shocking Blue weszła na listę bestsellerów singlowych magaz

  • -> Skład Kultury

    14 grudnia odbędzie się kolejny koncert z cyklu Skład Kultury, którego organizatorem jest Tarnowskie Centrum Kultury. Gospodarzem imprezy będzie tarnowski zespó

  • -> PROWOKACYJNY DEBIUT (felieton nr 98)

    16 czerwca minęło 40 lat od dnia, w którym ukazał się pierwszy album Roxy Music - zespołu, który w dziejach rocka był uważany za glamrockowy, progresywny, artro



Znajdziesz nas w Google+




WSPARCIE DLA MATYSKA










Pegazem po Tarnowie 512

Tarnowski Teatr kończy sezon bez personalnych rewolucji. W nowy wejdzie z odrobinę mniejszym zespołem - aktorzy Jolanta Januszówna i Jerzy Ogrodnicki przechodzą na emeryturę. E. Pietrowiak, dyrektor artystyczna tarnowskiej sceny, bacznie przygląda się absolwentom szkół teatralnych, ale na razie nie zamierza powiększać etatowego zespołu. Gotowa jest też lista osób, które mają tworzyć reaktywowaną po latach Radę Artystyczną Teatru Solskiego. W jej składzie znajdą się m.in. aktorzy tarnowskiej sceny oraz… M. Smolis, związany z warszawskim Teatrem Syrena. Za nami również Debata Finałowa pomiędzy II LO i XVI LO, której przewodnią tezą był: „Tarnów to miasto sprzyjające młodym ludziom”. Całość tego oryginalnego projektu edukacyjnego (współfinansowany przez Szwajcarię), realizowanego w Tarnowie, to głównie zasługa stosunkowo młodego tarnowskiego Stowarzyszenia KANON, któremu przewodzą Iwona i Dariusz Snopkowscy. Zgodnie ze zasadą przyjętą w Tarnowskiej Lidze Debatanckiej, na godzinę przed pojedynkiem odbyło się losowanie stron. XVI LO przypadło bronienie tezy, II LO natomiast jej oskarżanie. A w Loży mędrców zasiedli m.in. prezydent Tarnowa R. Ścigała, redaktor naczelny Temi T. Bałchanowski i szef Działu promocji Radia RDN Małopolska M. Biedroń. Stosunkiem głosów 2:5 (małe punkty: 728:807) Loża opowiedziała się po stronie opozycji w tej debacie czyli II LO. Tym samym tytuł Mistrza Tarnowskiej Ligi Debatanckiej przypadł II Liceum Ogólnokształcącemu, XVI Liceum Ogólnokształcące im. Armii Krajowej zdobyło drugie miejsce. Należy przypomnieć, iż trzecie miejsce w rozgrywkach zajął Zespół Szkół Ekonomiczno - Gastronomicznych w Tarnowie. Już teraz Organizatorzy zapraszają na UROCZYSTĄ GALĘ w tarnowskim teatrze planowaną na 18-go czerwca, na której nastąpi wręczenie Pucharu Mistrza Tarnowskiej Ligi Debatanckiej, medali oraz pamiątkowych prezentów dla wszystkich uczestników projektu. Już po raz drugi w Tarnowie, w ramach obchodów Światowego Dnia Rozwoju Kultury, odbyła się „Doba Dla Kultury”. W trakcie „Doby” w dniach 31 maja (piątek) – 1 czerwca (sobota) można było, m.in.: zwiedzić kabiny projekcyjne Kina Marzenie, zobaczyć scenę „z drugiej strony” w tarnowskim Teatrze, spotkać się z M. Świetlickim i wziąć udział w koncercie „Świetlików” w Pałacyku Strzeleckim. Ponadto, spotkać się z postaciami z bajek na pikniku dla najmłodszych w Parku Strzeleckim, wziąć udział w warsztatach radiowych i telewizyjnych, uczestniczyć w próbie warsztatów wokalnych w TCK, zwiedzić introligatornię i dział starodruków MBP, zobaczyć wystawy w BWA, Muzeum Etnograficznym, siedzibie ZPAP, Galerii Aniołowo, Izbie Pamięci Światowego Związku Żołnierzy AK, zwiedzić Dworek Paderewskiego w Kąśnej Dolnej. We wszystkich instytucjach biorących udział w „Dobie dla Kultury” można było zbierać okolicznościowe „stemple uczestnika”. Dla najaktywniejszych przewidziano nagrody. Miniony tydzień zakończył pierwszo czerwcowy, niestety deszczowy, blok imprez związanych z Dniem Dziecka, którego artystyczną dominantą był rozpoczynający się właśnie tego dnia w tarnowskim teatrze V Festiwal Spektakli Dziecięcych Mała Talia. Blisko 5000 dzieci z regionu tarnowskiego będzie miało okazję zobaczyć 5 tytułów zaprezentowanych przez aktorów z Rzeszowa, Częstochowy, Rabki i Tarnowa. Kończąc odnotujmy jeszcze symboliczną wizytę w Tarnowie najstarszego ocalałego z getta tarnowskiego Żyda 87 – letniego Leo Kleina…



Z cyklu o tym i owym 162 czyli urodziny województwa...

Onegdaj, w sobotę województwo tarnowskie obchodziłoby 38. urodziny. Obchodziłoby, gdyby nie przestało istnieć. Stało się tak w wyniku reformy administracyjnej z 1stycznia1999 roku. W tym momencie na jego terenie mieszkało ponad 700 tys. ludzi. Dokładnie 1 czerwca 1975 Tarnów stał się stolicą nowo utworzonego województwa tarnowskiego. Graniczyło ono z województwami: krakowskim, kieleckim, tarnobrzeskim, rzeszowskim, krośnieńskim i nowosądeckim. 86 lat temu, dokładnie 4 czerwca, odbyło się uroczyste otwarcie Muzeum Miejskiego. Józef Jakubowski, drugi zastępca burmistrza Juliana Kryplewskiego, 7 stycznia 1927 roku złożył Radzie Miejskiej propozycję powołania „Muzeum Miasta Tarnowa”. Sześć dni później szanowne grono rajców jednogłośnie projekt przyjęło. Wspomniana uchwała rady z 13stycznia 1927 roku przewidywała przekazanie na cele muzeum dwóch pokoi na pierwszym piętrze kamienicy przy ulicy Krakowskiej 12, będącej własnością tzw. funduszu teatralnego (dziś mało kto pamięta, że to przy Krakowskiej w Tarnowie stanąć miał teatr). Pomieszczenia muzealne wyremontowano, po czym Józef Jakubowski przeniósł doń archiwum miejskie wraz z przejętymi depozytami. Żywe zainteresowanie tarnowskiej prasy towarzyszyło czteromiesięcznym przygotowaniom do uroczystego otwarcia ekspozycji, które nastąpiło wobec zgromadzonych przedstawicieli władz miasta 4 czerwca1927roku. Tarnowianie zaś mogli zwiedzać wystawę od dnia następnego. Inwentarz „Muzeum Miasta Tarnowa” pozwala określić charakterystykę zbiorów. Największy był zespół dokumentów dotyczących historii miasta, ważną część zasobów stanowiły przedmioty związane z dziejami miasta. (pik – za muzeum.tarnow.pl itarnow.pl)





NOWA ODSŁONA!













tarnowski kurier kulturalny:







- - - - -