Blog > Komentarze do wpisu

-> Tydzień Talentów

To już XXVI edycja tego unikalnego w skali kraju festiwalu, w którym udział staje się dla uzdolnionej młodzieży przepustką na muzyczne salony. Najlepiej świadczą o tym nazwiska aktualnych gwiazd polskiej kameralistyki, m.in. pianistów Waldemara Malickiego i Krzysztofa Jabłońskiego, wiolonczelisty Rafała Kwiatkowskiego, czy skrzypka Kuby Jakowicza, którzy właśnie w Tarnowie rozpoczynali swoje wielkie kariery. To w Tarnowie przed 11. laty zaczynał swoją wspaniałą karierę pianistyczną Rafał Blechacz, zwycięzca ostatniego Konkursu Chopinowskiego. To na jednym z pierwszych koncertów Tygodnia Talentów wystąpił wielce wówczas obiecujący wiolonczelista Andrzej Bauer, podówczas student I roku warszawskiej Akademii Muzycznej, obecnie najwybitniejszy polski muzyk grający na tym instrumencie. Przypomnijmy, iż przed dwudziestoma sześcioma laty w Tarnowie, z inicjatywy Krajowego Biura Koncertowego i Tarnowskiego Towarzystwa Muzycznego, odbyły się pierwsze Spotkania Młodych Muzyków, które wkrótce przekształciły się w Tydzień Talentów, coroczny festiwal laureatów krajowych i międzynarodowych konkursów muzycznych. Ich organizator, Centrum Paderewskiego Tarnów – Kąśna Dolna w Tarnowie, z roku na rok podnosi poziom imprezy i rozszerza ją programowo oraz organizacyjnie, zapraszając w charakterze gości wybitnych muzykologów, krytyków i popularyzatorów muzyki. Dzięki czemu ten ogólnopolski festiwal muzyczny jest jednym z ważniejszych wydarzeń kulturalnych miasta i regionu, stając się jego muzyczną wizytówką i świetnie je promując. Tegoroczny XXVI Ogólnopolski Festiwal „Tydzień Talentów” odbywał się w dniach 6 – 11 listopada, a zainaugurował go po raz pierwszy w Mościckim Centrum Kultury znakomity koncert, szkoda, że przy śladowym zainteresowaniu publiczności, Polskiej Orkiestry „Sinfonia Iuventus” złożonej z najzdolniejszych absolwentów akademii muzycznych w Polsce, którzy nie ukończyli 30 lat. A oto „przypowieść talentach”, jakie w tym roku objawiły się w Tarnowie pióra znakomitej dziennikarki muzycznej z krakowskiego Dziennika Polskiego Anny Woźniakowskiej, od lat wiernie towarzyszącej tarnowskiemu festiwalowi.

laureaci_XXVI_TT

Z sali koncertowej - Anna Woźniakowska

Koncerty młodych w Tarnowie

Ogólnopolski Festiwal Laureatów Konkursów Muzycznych "Tydzień Talentów" nabiera barw i rozmachu. W piątek w tarnowskiej Sali Lustrzanej królowała perkusja, a ściślej marimba.

Uczniowie Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. F. Chopina w Warszawie oraz studenci warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego grali na marimbach w duecie i w kwintecie, posiłkując się chwilami jeszcze innymi melodycznymi instrumentami perkusyjnymi. Takie zestawy instrumentalne na estradzie są rzadkością, nic więc dziwnego, że słuchacze z ciekawością przyjmowali interpretacje opracowanych dla zespołu: II Suity angielskiej Johanna Sebastiana Bacha, Pavany Gabriela Fauré i Suite bergamasque Claude'a Debussy'ego.

Młodzi instrumentaliści grali z olbrzymim zaangażowaniem. Być może właśnie ta chęć zabłyśnięcia przed publicznością sprawiła, iż zagubili nieco muzyczny obraz wykonywanych utworów, co było szczególnie słyszalne w kapryśnej, zmiennej w nastroju Suite bergamasque. Mam też pretensję do pedagogów opiekujących się młodymi muzykami, że zbyt mało uwagi zwracają na gatunek dźwięku. Marimba może czarować bogactwem i zróżnicowaniem brzmień, trzeba ją tylko odpowiednio potraktować. Nie wystarczy uderzyć pałką w płytkę. Ale to powszechny mankament naszych klas perkusyjnych.

Wiele pozytywnych wrażeń przyniósł sobotni koncert w sali tarnowskiego teatru. Koncert "Tarnowskie talenty", w którym swe osiągnięcia prezentuje Zespół Szkół Muzycznych w Tarnowie, to już tradycja Tygodnia Talentów. Dawno jednak ten "szkolny" wieczór nie był tak interesujący. Widać było, że talenty nie tylko w Tarnowie obrodziły, ale też że mają dobrą opiekę i możliwość należytego rozwoju w wybranej przez siebie dziedzinie. Dziesięcioletni pianista Robert Maciejowski, skrzypaczka Gabriela Baran, altowiolistka Karolina Drwięga, wiolonczelistka Edyta Słomska, tenor Tomasz Kumięga, trio jazzowe w składzie: Kajetan Borowski - fortepian, Jakub Dworak - kontrabas, Damian Niewiński - perkusja, wszyscy mający już w swych życiorysach nagrody na różnego typu konkursach i przeglądach, wykazali muzyczną wrażliwość i dobre podstawy warsztatu. To dobrze rokuje na przyszłość i sądzę, że nieraz jeszcze o nich usłyszymy.

Najbardziej przypadł mi do serca najmłodszy uczestnik koncertu Robert Maciejowski ze swą naturalnością muzycznej emocji oraz młodziutki, bo szesnastoletni zaledwie śpiewak Tomasz Kumięga. Jego nie w pełni ukształtowany jeszcze głos wymaga wielkiej pedagogicznej troski, ale już dziś widać, że wrodzona muzykalność śpiewaka pomaga mu dobrze rozumieć wskazówki pedagoga. Byle tak dalej!


Wiolonczela i skrzypce

W koncertach Tygodnia Talentów często udział biorą muzycy bardzo młodzi, zaledwie kilkunastoletni. To obiecujący narybek, z którego być może w przyszłości wyrosną prawdziwi mistrzowie.

W dworze Ignacego Jana Paderewskiego w Kąśnej Dolnej w niedzielę królowała wiolonczela. Z trojga koncertujących najbardziej zainteresowała mnie 16-letnia Ilona Basiak z Warszawy. W zróżnicowanym programie (od Luigi Boccheriniego po Kazimierza Wiłkomirskiego) wykonanym z towarzyszeniem pianistki Marii Sterczyńskiej wykazała i dobry warsztat, i wyobraźnię muzyczną, i wreszcie olbrzymie zaangażowanie emocjonalne niepozostawiające słuchaczy obojętnymi. Czuje się, że młoda wiolonczelistka ma wiele do przekazania. Oby tak dalej!

Występująca tego samego dnia Julia Gniadek, studentka V roku Uniwersytetu Muzycznego w Warszawie, pogubiła nieco narrację muzyczną we fragmencie "Suity C-dur" Johanna Sebastiana Bacha, brakło jej też wirtuozowskiego błysku w arcytrudnej "Sonacie A-dur" Boccheriniego (przy fortepianie Agnieszka Przemyk-Bryła). Najlepiej w jej wykonaniu zabrzmiała "Wariacja sacherowska" Witolda Lutosławskiego.

Ciekawa jestem, jak dalej będzie się rozwijać 14-letni Adam Mazurek z Poznania, bardzo muzykalny, ale mający jeszcze braki warsztatowe (nieco usztywniona prawa ręka).

Dzień później w tym samym miejscu słuchaliśmy dwóch skrzypaczek. Joanna Kreft, kończąca w tym roku szkołę muzyczną II st. w Poznaniu, logicznie budowała narrację "Chaccony d-moll" Bacha, a jej zainteresowania historycznym wykonawstwem zaowocowały ciekawym podejściem do muzycznej materii. Dobre rozłożenie akcentów dramatycznych było też zaletą jej interpretacji I części "Sonaty Kreutzerowskiej" Beethovena. Młoda skrzypaczka potrafiła także nadać "Etiudzie w formie walca" Camille’a Saint-Saënsa należytą lekkość i wdzięk.

16-letnia Anna Malesza, również ucząca się w Poznaniu, prezentując mało znaną "Sonatę a-moll" Franza Schuberta oraz "Kaprys" op. 18 nr 3 i "Polonez D-dur" Henryka Wieniawskiego wykazała głęboką wrażliwość muzyczną i równie interesujący temperament. Bardzo dobrą partnerką (a i muzyczną podporą) obu młodych artystek była przy fortepianie Joanna Zathey.

Trochę niespodziewanie słuchając muzycznej młodzieży poczęłam się zastanawiać nad argumentem użytym niedawno w sporze o podwyżkę w Filharmonii Krakowskiej, iż przyznanie jej muzykom spowodowałoby konieczność takich samych podwyżek w środowisku aktorskim. Ktoś, kto takich argumentów używał, nie wie chyba, ile kosztuje wykonywanie zawodu muzyka. Na estradę wychodzi się z nabytym za własne pieniądze instrumentem niezależnie, czy się jest solistą czy muzykiem orkiestrowym. Dobre skrzypce czy wiolonczela kosztują kilkadziesiąt tysięcy, z reguły nieosiągalnych dla młodych muzyków (to słychać na koncertach Tygodnia Talentów). Kosztuje też utrzymanie tego instrumentu w należytym stanie. A strój koncertowy? Aktora na scenę ubiera teatr, muzyk sam musi zadbać o swój wygląd. Owszem, od czasu do czasu filharmonia szyje fraki orkiestrze, reszta obciąża kieszeń instrumentalisty. Podobne przykłady można mnożyć, warto je jednak rozeznać, gdy się decyduje o uposażeniach poszczególnych grup zawodowych.


Z sali koncertowej…

Występem pianistów w dworze Ignacego Jana Paderewskiego w Kąśnej Dolnej zakończył się we wtorek XXVI Ogólnopolski Festiwal Laureatów Konkursów Muzycznych "Tydzień Talentów".

Obecność adeptów sztuki pianistycznej w tym miejscu właśnie 11 listopada miała szczególną wymowę. Przypominała i samą postać niegdysiejszego właściciela dworu - mistrza fortepianu, wielkiego patrioty i męża stanu, którego podpis jako premiera polskiego rządu widnieje na traktacie wersalskim, i jego troskę o utalentowaną polską młodzież, wyrażającą się w licznych działaniach podejmowanych przez Paderewskiego na rzecz młodych muzyków, plastyków, literatów.

Tydzień Talentów, organizowany przez zawiadujące domem Paderewskiego Centrum jego imienia, nawiązuje do tego właśnie nurtu działalności swego wielkiego patrona.

11 listopada w Kąśnej Dolnej utwory Chopina i Szymanowskiego grała Joanna Różewska, studentka warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego, pianistka o dużej wrażliwości i wyobraźni muzycznej. Było to szczególnie wyraźne w "Etiudach" op. 33 Karola Szymanowskiego mieniących się fortepianowymi barwami. Również "Wielki Polonez Es-dur" Chopina w wykonaniu pianistki miał wirtuozowski błysk i zarazem szlachetność narodowego tańca.

Drugi z pianistów, Piotr Kosiński, student krakowskiej Akademii Muzycznej, grał utwory Domenica Scarlattiego, Fryderyka Chopina i Maurice’a Ravela, dla każdego z utworów znajdując właściwą mu barwę. Najciekawsza, starannie przemyślana i jednocześnie popisowa, okazała się interpretacja jednego z najtrudniejszych dzieł w całej literaturze fortepianowej - "Gasparda de la Nuit" Ravela. Mniej zachwyciła w jego wykonaniu Chopinowska "Ballada As-dur", w której wyraźnie szwankowała narracja.

Występ w Tygodniu Talentów ma dla najciekawszych jego uczestników dalsze konsekwencje. Obserwująca festiwalowe koncerty komisja opiniująca złożona z wybitnych instrumentalistów, pedagogów i krytyków muzycznych postanowiła koncertem z orkiestrą Filharmonii Śląskiej wyróżnić skrzypaczkę Joannę Kreft, koncertem z orkiestrą w ramach przyszłorocznego Tygodnia Talentów uhonorować pianistkę Joannę Różewską. Troje młodych muzyków - wiolonczelistka Ilona Basiak, pianista Piotr Kosiński i skrzypaczka Anna Malesza - wystąpi w imprezach przyszłorocznych Spotkań u Paderewskiego. Nagrodę dla najbardziej obiecującego tarnowskiego talentu otrzymał tenor Tomasz Kumięga.


źródło: Dziennik Polski


foto ze zbiorów Centrum Paderewskiego - Kąśna Dolna



czwartek, 13 listopada 2008, tarnowski_kurier_kulturalny

Polecane wpisy

  • -> WENUS Z KRAJU TULIPANÓW (felieton nr 99)

    Było to 42 lata temu. W styczniu 1970 roku piosenka Venus mało znanej w Ameryce holenderskiej grupy Shocking Blue weszła na listę bestsellerów singlowych magaz

  • -> Skład Kultury

    14 grudnia odbędzie się kolejny koncert z cyklu Skład Kultury, którego organizatorem jest Tarnowskie Centrum Kultury. Gospodarzem imprezy będzie tarnowski zespó

  • -> PROWOKACYJNY DEBIUT (felieton nr 98)

    16 czerwca minęło 40 lat od dnia, w którym ukazał się pierwszy album Roxy Music - zespołu, który w dziejach rocka był uważany za glamrockowy, progresywny, artro



Znajdziesz nas w Google+




WSPARCIE DLA MATYSKA










Pegazem po Tarnowie 512

Tarnowski Teatr kończy sezon bez personalnych rewolucji. W nowy wejdzie z odrobinę mniejszym zespołem - aktorzy Jolanta Januszówna i Jerzy Ogrodnicki przechodzą na emeryturę. E. Pietrowiak, dyrektor artystyczna tarnowskiej sceny, bacznie przygląda się absolwentom szkół teatralnych, ale na razie nie zamierza powiększać etatowego zespołu. Gotowa jest też lista osób, które mają tworzyć reaktywowaną po latach Radę Artystyczną Teatru Solskiego. W jej składzie znajdą się m.in. aktorzy tarnowskiej sceny oraz… M. Smolis, związany z warszawskim Teatrem Syrena. Za nami również Debata Finałowa pomiędzy II LO i XVI LO, której przewodnią tezą był: „Tarnów to miasto sprzyjające młodym ludziom”. Całość tego oryginalnego projektu edukacyjnego (współfinansowany przez Szwajcarię), realizowanego w Tarnowie, to głównie zasługa stosunkowo młodego tarnowskiego Stowarzyszenia KANON, któremu przewodzą Iwona i Dariusz Snopkowscy. Zgodnie ze zasadą przyjętą w Tarnowskiej Lidze Debatanckiej, na godzinę przed pojedynkiem odbyło się losowanie stron. XVI LO przypadło bronienie tezy, II LO natomiast jej oskarżanie. A w Loży mędrców zasiedli m.in. prezydent Tarnowa R. Ścigała, redaktor naczelny Temi T. Bałchanowski i szef Działu promocji Radia RDN Małopolska M. Biedroń. Stosunkiem głosów 2:5 (małe punkty: 728:807) Loża opowiedziała się po stronie opozycji w tej debacie czyli II LO. Tym samym tytuł Mistrza Tarnowskiej Ligi Debatanckiej przypadł II Liceum Ogólnokształcącemu, XVI Liceum Ogólnokształcące im. Armii Krajowej zdobyło drugie miejsce. Należy przypomnieć, iż trzecie miejsce w rozgrywkach zajął Zespół Szkół Ekonomiczno - Gastronomicznych w Tarnowie. Już teraz Organizatorzy zapraszają na UROCZYSTĄ GALĘ w tarnowskim teatrze planowaną na 18-go czerwca, na której nastąpi wręczenie Pucharu Mistrza Tarnowskiej Ligi Debatanckiej, medali oraz pamiątkowych prezentów dla wszystkich uczestników projektu. Już po raz drugi w Tarnowie, w ramach obchodów Światowego Dnia Rozwoju Kultury, odbyła się „Doba Dla Kultury”. W trakcie „Doby” w dniach 31 maja (piątek) – 1 czerwca (sobota) można było, m.in.: zwiedzić kabiny projekcyjne Kina Marzenie, zobaczyć scenę „z drugiej strony” w tarnowskim Teatrze, spotkać się z M. Świetlickim i wziąć udział w koncercie „Świetlików” w Pałacyku Strzeleckim. Ponadto, spotkać się z postaciami z bajek na pikniku dla najmłodszych w Parku Strzeleckim, wziąć udział w warsztatach radiowych i telewizyjnych, uczestniczyć w próbie warsztatów wokalnych w TCK, zwiedzić introligatornię i dział starodruków MBP, zobaczyć wystawy w BWA, Muzeum Etnograficznym, siedzibie ZPAP, Galerii Aniołowo, Izbie Pamięci Światowego Związku Żołnierzy AK, zwiedzić Dworek Paderewskiego w Kąśnej Dolnej. We wszystkich instytucjach biorących udział w „Dobie dla Kultury” można było zbierać okolicznościowe „stemple uczestnika”. Dla najaktywniejszych przewidziano nagrody. Miniony tydzień zakończył pierwszo czerwcowy, niestety deszczowy, blok imprez związanych z Dniem Dziecka, którego artystyczną dominantą był rozpoczynający się właśnie tego dnia w tarnowskim teatrze V Festiwal Spektakli Dziecięcych Mała Talia. Blisko 5000 dzieci z regionu tarnowskiego będzie miało okazję zobaczyć 5 tytułów zaprezentowanych przez aktorów z Rzeszowa, Częstochowy, Rabki i Tarnowa. Kończąc odnotujmy jeszcze symboliczną wizytę w Tarnowie najstarszego ocalałego z getta tarnowskiego Żyda 87 – letniego Leo Kleina…



Z cyklu o tym i owym 162 czyli urodziny województwa...

Onegdaj, w sobotę województwo tarnowskie obchodziłoby 38. urodziny. Obchodziłoby, gdyby nie przestało istnieć. Stało się tak w wyniku reformy administracyjnej z 1stycznia1999 roku. W tym momencie na jego terenie mieszkało ponad 700 tys. ludzi. Dokładnie 1 czerwca 1975 Tarnów stał się stolicą nowo utworzonego województwa tarnowskiego. Graniczyło ono z województwami: krakowskim, kieleckim, tarnobrzeskim, rzeszowskim, krośnieńskim i nowosądeckim. 86 lat temu, dokładnie 4 czerwca, odbyło się uroczyste otwarcie Muzeum Miejskiego. Józef Jakubowski, drugi zastępca burmistrza Juliana Kryplewskiego, 7 stycznia 1927 roku złożył Radzie Miejskiej propozycję powołania „Muzeum Miasta Tarnowa”. Sześć dni później szanowne grono rajców jednogłośnie projekt przyjęło. Wspomniana uchwała rady z 13stycznia 1927 roku przewidywała przekazanie na cele muzeum dwóch pokoi na pierwszym piętrze kamienicy przy ulicy Krakowskiej 12, będącej własnością tzw. funduszu teatralnego (dziś mało kto pamięta, że to przy Krakowskiej w Tarnowie stanąć miał teatr). Pomieszczenia muzealne wyremontowano, po czym Józef Jakubowski przeniósł doń archiwum miejskie wraz z przejętymi depozytami. Żywe zainteresowanie tarnowskiej prasy towarzyszyło czteromiesięcznym przygotowaniom do uroczystego otwarcia ekspozycji, które nastąpiło wobec zgromadzonych przedstawicieli władz miasta 4 czerwca1927roku. Tarnowianie zaś mogli zwiedzać wystawę od dnia następnego. Inwentarz „Muzeum Miasta Tarnowa” pozwala określić charakterystykę zbiorów. Największy był zespół dokumentów dotyczących historii miasta, ważną część zasobów stanowiły przedmioty związane z dziejami miasta. (pik – za muzeum.tarnow.pl itarnow.pl)





NOWA ODSŁONA!













tarnowski kurier kulturalny:







- - - - -