Blog > Komentarze do wpisu

-> Kompilacje w Sferze Fantazji

Dzień bez prowokacji jest dniem straconym…

Stanisław Stach


Właśnie skończyły się wakacje, a wraz z nimi wypalił się „Tygiel Kultury”. Przygotowana z rozmachem przez Światosława Karwata – przewodniczącego tarnowskiego oddziału ZPAP interdyscyplinarna impreza, którą w tym roku wypełnił cały szereg ciekawych zdarzeń i wydarzeń kulturalnych, takich jak m.in. letnie projekcje filmowe na Rynku „Filmowa Góra” czy „Screen Music Zone” Krzysztofa Borowca w Pub Studio, a także retrospektywna wystawa o nieco przewrotnej nazwie „Kompilacje”, której finisaż odbył się w ostatnią niedzielę 31 sierpnia w Galerii Miejskiej BWA. Wpisuje się ona w ideę artystycznych spotkań przez zestawienie ze sobą twórców i ukazywanie ich indywidualnych postaw i charakterów, by tworzyć jednocześnie wielobarwny, mozaikowy obraz artystycznych działań. Wystawa będzie czynna jeszcze tylko kilka dni, do piątku więc kto nie zdążył niech koniecznie zajrzy do Pasażu Tertila. A obejrzeć tam można interesujące prace piątki artystów: tarnowskich rzeźbiarzy Janusza Janczyk, Światosława Karwata, oraz krakowskich twórców – Łukasza Murzyna, Lenę Hensel i Stellę Zadros – Twardowską.



„Choć w Kompilacjach biorą udział w większości artyści wywodzący swoją sztukę z dziedziny rzeźby i działań przestrzennych, ich idea wchodzi w skład projektu zawierającego w sobie dużo szersze spektrum artystycznych działań” – tak o swoim pomyśle pisze w katalogu do wystawy jeden z jej współtwórców Światosław Karwat. I dopowiada: „„Dzień bez prowokacji jest dniem straconym”, resztę sobie dopisz – powiedział mój przyjaciel Stanisław Stach, który wie o mnie więcej niż ja sam ;) Poprzez swoją twórczość odnoszę się do rzeczywistości. Staram się kotestując ją, kontemplować i odwrotnie. Dążę do wywołania zmian w otaczającej mnie materii, odrzucam stagnację, szukam napięć. Urzeka mnie dynamika życia, energia zaklęta w materii – również tej spirytualnej”.

Światosław Karwat ur. 1964 r. w Tuchowie. W latach 1986-1992 studia na Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Dyplom na Wydziale Rzeźby w pracowni prof. Mariana Koniecznego w 1992 r. Członek Związku Polskich Artystów Plastyków od 1992 r. Od 2006 r. pełni funkcję Przewodniczącego Tarnowskiego Oddziału ZPAP Okręg Krakowski. Mieszka i tworzy w Tarnowie. OD ukończenia studiów we współpracy z art. Rzeźb. Bogdaną Ligęzą-Drwal tworzy wiele realizacji sakralnych w tym pomniki Jana Pawła II – na grobie im. Jana Pawła II 2001 r. w Dąbrowie Tarnowskiej – 2005 r. Kamieńcu Podolskim na Ukrainie – 2007 r. Jest autorem interdyscyplinarnego projektu Tygiel Kultury, którego pierwsza edycja miała miejsce w 2007 r.

 

„W rzeźbie interesuje mnie jej zdolność do wyrażania abstrakcyjnych uczuć emocji i sił. Po latach z doświadczeń z ludzkim ciałem jako inspiracją dla rzeźby, doskonałym przykładem dynamiki i plastyczności, zajmuję się obecnie wartościami związanymi z rozpoznawaniem formalnych zasad i charakterystyki tak zwanego ”języka rzeźby”, a także interesują mnie możliwe napięcia pomiędzy rzeźbą kreowaną w sposób bardzo pierwotny, esencjonalny a umysłowością współczesnego widza.” – mówi Janusz Janczy.

Janusz Janczy urodzony w 1974 r. w Tarnowie. Ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie studiował rzeźbę w pracowni prof. Stefana Borzęckiego. W 1999 r. dyplom w pracowni prof. Jerzego Nowakowskiego. W 2000 r. otrzymał stypendium DAAD, a w 2002 r. Shakespeare-Stypendium na studia w pracowni rzeźby Tima Scotta na AdBK w Norymberdze w Niemczech. Otrzymał nagrodę za rzeźbę Gustaw-Weidanz-Preis fuer Plastik 2002 w Halle. Prowadzi aktywność twórczą na polu rzeźby i malarstwa. Prezentował swoje prace na wystawach indywidualnych oraz grupowych. Od 2006 r. uczestniczy w Stacjonarnych Studiach Doktoranckich pod opieką prof. Józefa Murzyna na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Prace prezentowane na wystawie pochodzą z dwóch cyklów: „Rozmyślania o wolnej architekturze” (trzy gracje) oraz „rzeczywistość niedostępna” (miasto, miasto II). „Trzy gracje” związane są z problemem pasaży i relacji pomiędzy rzeźbą a architekturą, rzeźby „miasto”, „miasto II” przypominają o prostej prawdzie, że jeśli coś jest poza zasięgiem naszego doświadczenia i postrzegania nie zawsze oznacza, iż jest nierealne.

„Interesują mnie możliwe związki pomiędzy nowymi mediami i sztuką sakralną. Podstawowym zagadnieniem mojej pracy jest problem spotkania idei kontemplacji ze specyfiką sztuki współczesnej. Można powiedzieć, że posługując się instalacją wideo czy performance próbuję „otworzyć mistyczne okno”… Mam nadzieję, że jest, to możliwe.” – Łukasz Murzyn.

Łukasz Murzyn urodzony w 1982 roku w Krakowie. Od 2002 do 2007 roku studiował na Wydziale Malarstwa krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. W 2005 roku odbył staż w Hogeschool voor de Kunsten w Utrechcie (Holandia). Od 2007 roku doktorant macierzystej uczelni. Przygotowuję pracę na temat specyficznych cech formalnych dzieł sztuki sakralnej. Współzałożyciel i uczestnik grupy Ovo. Uprawia malarstwo, rzeźbę, tworzy wideo, performance i instalacje.

 

 

„Przedmioty, które przedstawiam na tej wystawie są częścią nowego cyklu, nazwanego przeze mnie rodziną roślin rzecznych. Formy i tematy są kombinacją impresji przyrody i jej wariacji, literatury i wolnych assocjacji. Rysunki z kolei, są dla mnie poligonem, testuję i zestawiam istniejące rzeźby z tymi, które ą w fazie tworzenia. Odpowiadają na liczne pytania: Jak zachowuje się indywidualna forma z podobnymi jej przedmiotami, a jak z różnymi? Jak wpływają na przestrzeń? Kiedy zaczynają istnieć jako indywidualna istota ze swoim własnym kontekstem? Rośliny rzeczne tworzą swoją baśń, w której mała królowa panuje, dziewice śpiewają, jedna uwodzi bez przerwy, a niektóre pozostają w spoczynku.” – Lena Hensel.

Lena Hensel urodziła się w Berlinie w roku 1980. W latach 2001-2002 odbywała praktyki w pracowni rzeźbiarskiej Reinera Festa w Glashuette (północne Niemcy). W 2002 r. rozpoczęła studia na Akademii Sztuk Pięknych w Norymberdze na wydziale rzeźby w pracowni prof. Hoepfnera. W roku 2004 odbyła roczne stypendium Erasmus na ASP w Krakowie. W roku tym, otrzymała również dyplom z ASP w Norymberdze, a roku 2007 dyplom na ASP w Krakowie. Od roku 2007 Lena Hensel żyje i pracuje w Krakowie.

„Moje poszukiwania formalne, jeśli miałabym je określić na dzień dzisiejszy, skierowane są w stronę abstrakcji i stylizacji. Wierzę, że abstrakcyjne i aluzyjne działania są mocnymi nośnikami emocji i znaczeń. Inspirują mnie tematy pochodzące z natury, biologii i antropologii. Swoje prace grupuję w cykle, wskazując na pola problemowe, jakie interesują mnie szczególnie. Jednym z nich jest analiza i synteza wielkości kulturowych artefaktów. Obejmują one figuralne studia, warianty pradawnych symboli i kultowych archetypów (cykl Wątek neologiczny), niekiedy są one przesycone prymitywizmem bądź nutą erotyzmu. Ostatnie cykle prac – Foraminifera i Germination (zarodkowanie, kiełkowanie) tworzą obiekty biomorficzne. Tutaj nieograniczonych inspiracji dostarcza mi natura, jej okazałość i fenomeny. Ekspozycja tych cyklów rzeźb ma w założeniu kształtować organiczny „ogród”, rodzaj nieznanej „żywej” struktury. Szukam uproszczeń, statyczności a nawet bezruchu w rzeźbie. Wynika to z wewnętrznej potrzeby oszczędności formy. Lubię szczerą bezpośredniość form, mocne i proste kształty, zredukowane do niezbędnych elementów. Proces kreacji formy jest w moim przypadku zdecydowanie intuicyjny, jest twórczą grą polegającą na instynkcie i dobrej reakcji, w której po prostu ufasz sobie. Możliwość realizacji i wyrażania swoich dążeń znalazłam w pracy z tworzywem ceramicznym. Jego specyficzne właściwości są dla mnie radianem fizyczności i biologiczności.” – Stella Zadros-Twardowska.

Stella Zadros-Twardowska ur. 1972 r. w Zamościu. Ukończyła Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych w Zamościu i Szkołę Sztuk Pięknych w Nowej Rudzie. Studiowała na ASP w Krakowie na Wydziale Rzeźby pod kierunkiem prof. Mariana Koniecznego w latach 1999-2000. W roku 2001 otrzymała Dyplom z wyróżnieniem pod kierunkiem prof. Bogusza Salwińskiego. Dyplom ukończenia Studium Pedagogicznego na ASP Kraków w roku 2002. Od 2007 r. Członek ZPAP Kraków. Prace w zbiorach w kraju i za granicą, m.in.: w Japonii, Wielkiej Brytanii, Kanadzie, Norwegii, Hiszpanii, Francji. Twórczość w dziedzinie rzeźby i rysunku. Zajmuje się również ceramiką artystyczną.

 


  


oprac. Ryszard Zaprzałka


foto by Maciej Zaprzałka



wtorek, 02 września 2008, tarnowski_kurier_kulturalny

Polecane wpisy

  • -> Paleta Marty Odbierzychleb

    Malarstwo „pani od polskiego” to przede wszystkim kwiaty, pejzaże i ostatnio portrety. Aktualnie oglądać je można w nauczycielskiej Galerii „P

  • -> Cztery kobiety - cztery nie - pokoje...

    Zupełnie wyjątkowy charakter miał ostatni w tym roku wernisaż w Galerii Miejskiej BWA, zlokalizowanej pod znanym wszystkim miłośnikom sztuki adresem czyli dworc

  • -> Najstarsze istniejące...

    Tarnów ma najstarsze w Polsce muzeum diecezjalne. Placówkę założył w 1888 r. ks. Józef Bąba. W ten sposób uratował wiele bezcennych dzieł. Muzeum mieści się prz



Znajdziesz nas w Google+




WSPARCIE DLA MATYSKA










Pegazem po Tarnowie 512

Tarnowski Teatr kończy sezon bez personalnych rewolucji. W nowy wejdzie z odrobinę mniejszym zespołem - aktorzy Jolanta Januszówna i Jerzy Ogrodnicki przechodzą na emeryturę. E. Pietrowiak, dyrektor artystyczna tarnowskiej sceny, bacznie przygląda się absolwentom szkół teatralnych, ale na razie nie zamierza powiększać etatowego zespołu. Gotowa jest też lista osób, które mają tworzyć reaktywowaną po latach Radę Artystyczną Teatru Solskiego. W jej składzie znajdą się m.in. aktorzy tarnowskiej sceny oraz… M. Smolis, związany z warszawskim Teatrem Syrena. Za nami również Debata Finałowa pomiędzy II LO i XVI LO, której przewodnią tezą był: „Tarnów to miasto sprzyjające młodym ludziom”. Całość tego oryginalnego projektu edukacyjnego (współfinansowany przez Szwajcarię), realizowanego w Tarnowie, to głównie zasługa stosunkowo młodego tarnowskiego Stowarzyszenia KANON, któremu przewodzą Iwona i Dariusz Snopkowscy. Zgodnie ze zasadą przyjętą w Tarnowskiej Lidze Debatanckiej, na godzinę przed pojedynkiem odbyło się losowanie stron. XVI LO przypadło bronienie tezy, II LO natomiast jej oskarżanie. A w Loży mędrców zasiedli m.in. prezydent Tarnowa R. Ścigała, redaktor naczelny Temi T. Bałchanowski i szef Działu promocji Radia RDN Małopolska M. Biedroń. Stosunkiem głosów 2:5 (małe punkty: 728:807) Loża opowiedziała się po stronie opozycji w tej debacie czyli II LO. Tym samym tytuł Mistrza Tarnowskiej Ligi Debatanckiej przypadł II Liceum Ogólnokształcącemu, XVI Liceum Ogólnokształcące im. Armii Krajowej zdobyło drugie miejsce. Należy przypomnieć, iż trzecie miejsce w rozgrywkach zajął Zespół Szkół Ekonomiczno - Gastronomicznych w Tarnowie. Już teraz Organizatorzy zapraszają na UROCZYSTĄ GALĘ w tarnowskim teatrze planowaną na 18-go czerwca, na której nastąpi wręczenie Pucharu Mistrza Tarnowskiej Ligi Debatanckiej, medali oraz pamiątkowych prezentów dla wszystkich uczestników projektu. Już po raz drugi w Tarnowie, w ramach obchodów Światowego Dnia Rozwoju Kultury, odbyła się „Doba Dla Kultury”. W trakcie „Doby” w dniach 31 maja (piątek) – 1 czerwca (sobota) można było, m.in.: zwiedzić kabiny projekcyjne Kina Marzenie, zobaczyć scenę „z drugiej strony” w tarnowskim Teatrze, spotkać się z M. Świetlickim i wziąć udział w koncercie „Świetlików” w Pałacyku Strzeleckim. Ponadto, spotkać się z postaciami z bajek na pikniku dla najmłodszych w Parku Strzeleckim, wziąć udział w warsztatach radiowych i telewizyjnych, uczestniczyć w próbie warsztatów wokalnych w TCK, zwiedzić introligatornię i dział starodruków MBP, zobaczyć wystawy w BWA, Muzeum Etnograficznym, siedzibie ZPAP, Galerii Aniołowo, Izbie Pamięci Światowego Związku Żołnierzy AK, zwiedzić Dworek Paderewskiego w Kąśnej Dolnej. We wszystkich instytucjach biorących udział w „Dobie dla Kultury” można było zbierać okolicznościowe „stemple uczestnika”. Dla najaktywniejszych przewidziano nagrody. Miniony tydzień zakończył pierwszo czerwcowy, niestety deszczowy, blok imprez związanych z Dniem Dziecka, którego artystyczną dominantą był rozpoczynający się właśnie tego dnia w tarnowskim teatrze V Festiwal Spektakli Dziecięcych Mała Talia. Blisko 5000 dzieci z regionu tarnowskiego będzie miało okazję zobaczyć 5 tytułów zaprezentowanych przez aktorów z Rzeszowa, Częstochowy, Rabki i Tarnowa. Kończąc odnotujmy jeszcze symboliczną wizytę w Tarnowie najstarszego ocalałego z getta tarnowskiego Żyda 87 – letniego Leo Kleina…



Z cyklu o tym i owym 162 czyli urodziny województwa...

Onegdaj, w sobotę województwo tarnowskie obchodziłoby 38. urodziny. Obchodziłoby, gdyby nie przestało istnieć. Stało się tak w wyniku reformy administracyjnej z 1stycznia1999 roku. W tym momencie na jego terenie mieszkało ponad 700 tys. ludzi. Dokładnie 1 czerwca 1975 Tarnów stał się stolicą nowo utworzonego województwa tarnowskiego. Graniczyło ono z województwami: krakowskim, kieleckim, tarnobrzeskim, rzeszowskim, krośnieńskim i nowosądeckim. 86 lat temu, dokładnie 4 czerwca, odbyło się uroczyste otwarcie Muzeum Miejskiego. Józef Jakubowski, drugi zastępca burmistrza Juliana Kryplewskiego, 7 stycznia 1927 roku złożył Radzie Miejskiej propozycję powołania „Muzeum Miasta Tarnowa”. Sześć dni później szanowne grono rajców jednogłośnie projekt przyjęło. Wspomniana uchwała rady z 13stycznia 1927 roku przewidywała przekazanie na cele muzeum dwóch pokoi na pierwszym piętrze kamienicy przy ulicy Krakowskiej 12, będącej własnością tzw. funduszu teatralnego (dziś mało kto pamięta, że to przy Krakowskiej w Tarnowie stanąć miał teatr). Pomieszczenia muzealne wyremontowano, po czym Józef Jakubowski przeniósł doń archiwum miejskie wraz z przejętymi depozytami. Żywe zainteresowanie tarnowskiej prasy towarzyszyło czteromiesięcznym przygotowaniom do uroczystego otwarcia ekspozycji, które nastąpiło wobec zgromadzonych przedstawicieli władz miasta 4 czerwca1927roku. Tarnowianie zaś mogli zwiedzać wystawę od dnia następnego. Inwentarz „Muzeum Miasta Tarnowa” pozwala określić charakterystykę zbiorów. Największy był zespół dokumentów dotyczących historii miasta, ważną część zasobów stanowiły przedmioty związane z dziejami miasta. (pik – za muzeum.tarnow.pl itarnow.pl)





NOWA ODSŁONA!













tarnowski kurier kulturalny:







- - - - -