Blog > Komentarze do wpisu

-> Lato w Kąśnej

Żar leje się z nieba wiec, kto żyw udaje się na tzw. łono przyrody, aby w symbiozie z matką naturą odzyskać równowagę ducha i ciała. To nieco stadne zachowanie nie obce jest i artystom oraz wielbicielom ich talentów. Mekką tarnowskich melomanów staje się latem malowniczo położona wśród gór i lasów Pogórza Cieżkowickiego – Kąśna Dolna, gdzie znajduje się jedyna na świecie zachowana w całości dworska rezydencja wybitnego polskiego męża stanu i patrioty, światowej sławy kompozytora i pianisty Ignacego Jana Paderewskiego. Co roku w lipcu i sierpniu odbywają się tam, mające swoją stalą publiczność, kameralne koncerty muzyki klasycznej, w których biorą udział zarówno znani i uznani prawdziwi maestro, jak i młodzi startujący dopiero do wielkich karier muzycy. Nobilitującą muzycznie tradycją stały się już występy w Kąśnej Dolnej uzdolnionej muzycznie młodzieży, dla której koncert w dworku mistrza I.J.Paderewskiego jest nagrodą w innych konkursach, np. Tygodniu Talentów. Nie inaczej będzie i w tym sezonie przygotowanym przez tarnowskie Centrum Paderewskiego pod „batutą” jego dyrektor Krystyny Szymańskiej. A rozpoczął go organizowany już po raz XXIII cykl Muzycznych Spotkań u Paderewskiego. Zaś zakończy organizowany co dwa lata VII Festiwal Muzyki Kameralnej „Bravo Maestro”.


O tym jak jest w tym kulturalnym mateczniku  kameralnie, muzycznie i po mistrzowsku… szczególnie latem można się było przekonać chociażby w ostatni piątek 11 lipca, kiedy to wystąpił tam niezwykły duet: znakomita aktorka Teresa Budzisz – Krzyżanowska i wybitny pianista Paweł Kamasa. Dali oni porywający spektakl zatytułowany „Listy pisane muzyką”, będący prawdziwą artystyczną ucztą, mogącą zaspokoić najwybredniejsze gusta. Najlepiej świadczyły  o tym nie milknące brawa licznie zebranej publiczności, kwiaty i prośby o autografy… .
„Listy pisane Muzyką” to ożywiony epizod z ponad 40-letniej miłości i przyjaźni dwojga wielkich muzyków swojej epoki - Johannesa BRAHMSA i Klary SCHUMANN. Historia ich korespondencji z lat 1892 – 1893 to także historia wyrzutów i doznanej urazy, niespełnionych oczekiwań i skrywanych zazdrości. W znakomitej, kameralnej interpretacji obojga artystów, szczególnie Teresy Budzisz – Krzyżanowskiej licznie zebrani widzowie byli świadkami wymiany słów i dźwięków z ostatnich lat ich życia, kiedy Brahms wysyła Klarze manuskrypty swoich właśnie co ukończonych ostatnich opusów fortepianowych 116 - 119, zaś nękana rozmaitymi dolegliwościami Klara przyjmuje z wdzięcznością te pełne mądrego zamyślenia „dźwięczące dary” swego przyjaciela, odpisując listami spontanicznymi i szczerymi zarazem. I w taki oto sposób Muzyka raz jeszcze łagodzi niejedno nazbyt dosłownie odczytane Słowo, dając przestrzeń do porozumienia i prawdziwego dialogu. Zaś muzycznie uzupełniały je Fantazje starego mistrza op. 116, Intermezza op.117, Klaveirstucke op.118 i 119.
A oto bohaterowie tego niezwykłego wieczoru:

Teresa Budzisz-Krzyżanowska

Teresa Budzisz-Krzyżanowska należy do najwybitniejszych aktorek swojego pokolenia. Wiele jej ról na stałe weszło do historii polskiego aktorstwa. „Teresa wszystkie postacie obdarza zawsze szlachetnością i dobrocią” - mówił w wywiadzie Andrzej Wajda, z którym wielokrotnie współpracowała, m.in. w tytułowej roli Szekspirowskiego Hamleta w Starym Teatrze w Krakowie w 1989 roku. Wśród innych reżyserów wymienić należy Jerzego Jarockiego oraz Jerzego Grzegorzewskiego, których inscenizacje przyniosły wiele niezapomnianych kreacji Teresy Budzisz-Krzyżanowskiej na deskach Starego Teatru w Krakowie oraz warszawskich Teatru Studio i Teatru Narodowego.
Obecnie związana z Teatrem Ateneum w Warszawie, gdzie m.in. zagrała w ostatniej inscenizacji Gustawa Holoubka - Królu Edypie Sofoklesa, aktualnie występuje w sztuce Rafaela Mendizabala „Czy lubi pani Schuberta?”. Na scenie Teatru Prezentacje gra w premierowym przedstawieniu Sarabandy Bergmana.
Wystąpiła w ponad dwudziestu filmach. Zagrała w fabularnym debiucie Krzysztofa Kieślowskiego - telewizyjnym Przejściu podziemnym (1973). Można ją było także zobaczyć m.in. w Lawie Tadeusza Konwickiego (1989), Odjeździe Piotra i Magdaleny Łazarkiewiczów (1992) - nagroda główna za rolę kobiecą na 17. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, w Białym z cyklu Trzech Kolorów Krzysztofa Kieślowskiego (1993), ostatnio zaś w najnowszym filmie Tomasza Drozdowicza Futro (2008). Swoimi doświadczeniami Teresa Budzisz-Krzyżanowska dzieli się z młodymi adeptami sztuki aktorskiej wykładając w Akademii Teatralnej w Warszawie.
Ostatnio z powodzeniem występowała gościnie na deskach tarnowskiego teatru w sztuce Romana Brandstaettera „Upadek kamiennego domu” w reżyserii wielkiego admiratora Kąśnej prof. Kazimierza Brauna.
Paweł Kamasa

Paweł Kamasa od czasu swego debiutu na renomowanym festiwalu „Kissinger Sommer” w 1987 roku koncertuje na estradach m.in. Salle Gaveau w Paryżu, Tonhalle w Zurychu, Filharmonii Narodowej w Warszawie i Konserwatorium im. P. Czajkowskiego w Moskwie. Jest także gościem festiwali w Europie Zachodniej (Evian, Chateauneuf-du-Pape, Miluza, Genewa, Monachium) oraz w kraju (festiwale chopinowskie w Warszawie i w Antoninie, Festiwal Pianistyki Polskiej w Słupsku, Mistrzowskie Wieczory i Bravo Maestro! w Kąśnej).
Koncertował jako solista z niemal wszystkimi orkiestrami symfonicznymi w Polsce, jako kameralista współpracuje z czołowymi instrumentalistami w kraju i zagranicą.  Dokonał szeregu rejestracji dla europejskich rozgłośni radiowych i telewizyjnych oraz nagrań płytowych dla wytwórni Koch International i Polish Radio Records. Jego nagranie kompletu Mazurków Karola Szymanowskiego zyskało najwyższą ocenę brytyjskiego magazynu Gramophone oraz takich postaci życia muzycznego jak Witold Lutosławski, Jan Krenz czy Teresa Chylińska. W przygotowaniu rejestracja utworów Brahmsa, Beethovena, Skriabina i Chopina. Od 1997 roku Paweł Kamasa jest regularnym gościem Centrum Paderewskiego, występując zarówno w Tarnowie jak i w Dworku Paderewskiego w Kąśnej Dolnej.
A przed nami kolejne koncerty i spotkania z muzycznymi maestro w dworku Ignacego Jana Paderewskiego, o których informujemy w rubryce „zapowiedzi”, i na które w imieniu organizatorów serdecznie zapraszamy… .


Na podstawie materiałów
Centrum Paderewskiego
Ryszard Zaprzałka



środa, 16 lipca 2008, tarnowski_kurier_kulturalny

Polecane wpisy

  • -> WENUS Z KRAJU TULIPANÓW (felieton nr 99)

    Było to 42 lata temu. W styczniu 1970 roku piosenka Venus mało znanej w Ameryce holenderskiej grupy Shocking Blue weszła na listę bestsellerów singlowych magaz

  • -> Skład Kultury

    14 grudnia odbędzie się kolejny koncert z cyklu Skład Kultury, którego organizatorem jest Tarnowskie Centrum Kultury. Gospodarzem imprezy będzie tarnowski zespó

  • -> PROWOKACYJNY DEBIUT (felieton nr 98)

    16 czerwca minęło 40 lat od dnia, w którym ukazał się pierwszy album Roxy Music - zespołu, który w dziejach rocka był uważany za glamrockowy, progresywny, artro



Znajdziesz nas w Google+




WSPARCIE DLA MATYSKA










Pegazem po Tarnowie 512

Tarnowski Teatr kończy sezon bez personalnych rewolucji. W nowy wejdzie z odrobinę mniejszym zespołem - aktorzy Jolanta Januszówna i Jerzy Ogrodnicki przechodzą na emeryturę. E. Pietrowiak, dyrektor artystyczna tarnowskiej sceny, bacznie przygląda się absolwentom szkół teatralnych, ale na razie nie zamierza powiększać etatowego zespołu. Gotowa jest też lista osób, które mają tworzyć reaktywowaną po latach Radę Artystyczną Teatru Solskiego. W jej składzie znajdą się m.in. aktorzy tarnowskiej sceny oraz… M. Smolis, związany z warszawskim Teatrem Syrena. Za nami również Debata Finałowa pomiędzy II LO i XVI LO, której przewodnią tezą był: „Tarnów to miasto sprzyjające młodym ludziom”. Całość tego oryginalnego projektu edukacyjnego (współfinansowany przez Szwajcarię), realizowanego w Tarnowie, to głównie zasługa stosunkowo młodego tarnowskiego Stowarzyszenia KANON, któremu przewodzą Iwona i Dariusz Snopkowscy. Zgodnie ze zasadą przyjętą w Tarnowskiej Lidze Debatanckiej, na godzinę przed pojedynkiem odbyło się losowanie stron. XVI LO przypadło bronienie tezy, II LO natomiast jej oskarżanie. A w Loży mędrców zasiedli m.in. prezydent Tarnowa R. Ścigała, redaktor naczelny Temi T. Bałchanowski i szef Działu promocji Radia RDN Małopolska M. Biedroń. Stosunkiem głosów 2:5 (małe punkty: 728:807) Loża opowiedziała się po stronie opozycji w tej debacie czyli II LO. Tym samym tytuł Mistrza Tarnowskiej Ligi Debatanckiej przypadł II Liceum Ogólnokształcącemu, XVI Liceum Ogólnokształcące im. Armii Krajowej zdobyło drugie miejsce. Należy przypomnieć, iż trzecie miejsce w rozgrywkach zajął Zespół Szkół Ekonomiczno - Gastronomicznych w Tarnowie. Już teraz Organizatorzy zapraszają na UROCZYSTĄ GALĘ w tarnowskim teatrze planowaną na 18-go czerwca, na której nastąpi wręczenie Pucharu Mistrza Tarnowskiej Ligi Debatanckiej, medali oraz pamiątkowych prezentów dla wszystkich uczestników projektu. Już po raz drugi w Tarnowie, w ramach obchodów Światowego Dnia Rozwoju Kultury, odbyła się „Doba Dla Kultury”. W trakcie „Doby” w dniach 31 maja (piątek) – 1 czerwca (sobota) można było, m.in.: zwiedzić kabiny projekcyjne Kina Marzenie, zobaczyć scenę „z drugiej strony” w tarnowskim Teatrze, spotkać się z M. Świetlickim i wziąć udział w koncercie „Świetlików” w Pałacyku Strzeleckim. Ponadto, spotkać się z postaciami z bajek na pikniku dla najmłodszych w Parku Strzeleckim, wziąć udział w warsztatach radiowych i telewizyjnych, uczestniczyć w próbie warsztatów wokalnych w TCK, zwiedzić introligatornię i dział starodruków MBP, zobaczyć wystawy w BWA, Muzeum Etnograficznym, siedzibie ZPAP, Galerii Aniołowo, Izbie Pamięci Światowego Związku Żołnierzy AK, zwiedzić Dworek Paderewskiego w Kąśnej Dolnej. We wszystkich instytucjach biorących udział w „Dobie dla Kultury” można było zbierać okolicznościowe „stemple uczestnika”. Dla najaktywniejszych przewidziano nagrody. Miniony tydzień zakończył pierwszo czerwcowy, niestety deszczowy, blok imprez związanych z Dniem Dziecka, którego artystyczną dominantą był rozpoczynający się właśnie tego dnia w tarnowskim teatrze V Festiwal Spektakli Dziecięcych Mała Talia. Blisko 5000 dzieci z regionu tarnowskiego będzie miało okazję zobaczyć 5 tytułów zaprezentowanych przez aktorów z Rzeszowa, Częstochowy, Rabki i Tarnowa. Kończąc odnotujmy jeszcze symboliczną wizytę w Tarnowie najstarszego ocalałego z getta tarnowskiego Żyda 87 – letniego Leo Kleina…



Z cyklu o tym i owym 162 czyli urodziny województwa...

Onegdaj, w sobotę województwo tarnowskie obchodziłoby 38. urodziny. Obchodziłoby, gdyby nie przestało istnieć. Stało się tak w wyniku reformy administracyjnej z 1stycznia1999 roku. W tym momencie na jego terenie mieszkało ponad 700 tys. ludzi. Dokładnie 1 czerwca 1975 Tarnów stał się stolicą nowo utworzonego województwa tarnowskiego. Graniczyło ono z województwami: krakowskim, kieleckim, tarnobrzeskim, rzeszowskim, krośnieńskim i nowosądeckim. 86 lat temu, dokładnie 4 czerwca, odbyło się uroczyste otwarcie Muzeum Miejskiego. Józef Jakubowski, drugi zastępca burmistrza Juliana Kryplewskiego, 7 stycznia 1927 roku złożył Radzie Miejskiej propozycję powołania „Muzeum Miasta Tarnowa”. Sześć dni później szanowne grono rajców jednogłośnie projekt przyjęło. Wspomniana uchwała rady z 13stycznia 1927 roku przewidywała przekazanie na cele muzeum dwóch pokoi na pierwszym piętrze kamienicy przy ulicy Krakowskiej 12, będącej własnością tzw. funduszu teatralnego (dziś mało kto pamięta, że to przy Krakowskiej w Tarnowie stanąć miał teatr). Pomieszczenia muzealne wyremontowano, po czym Józef Jakubowski przeniósł doń archiwum miejskie wraz z przejętymi depozytami. Żywe zainteresowanie tarnowskiej prasy towarzyszyło czteromiesięcznym przygotowaniom do uroczystego otwarcia ekspozycji, które nastąpiło wobec zgromadzonych przedstawicieli władz miasta 4 czerwca1927roku. Tarnowianie zaś mogli zwiedzać wystawę od dnia następnego. Inwentarz „Muzeum Miasta Tarnowa” pozwala określić charakterystykę zbiorów. Największy był zespół dokumentów dotyczących historii miasta, ważną część zasobów stanowiły przedmioty związane z dziejami miasta. (pik – za muzeum.tarnow.pl itarnow.pl)





NOWA ODSŁONA!













tarnowski kurier kulturalny:







- - - - -