Blog > Komentarze do wpisu

-> Osiemnastka w stylu reggae


To już drugie urodziny świętowane w klimatycznych piwnicach Tarnowskiego Centrum Kultury obchodzone przez znane formacje muzyczne. Niedawno jubileuszowo muzykowały tam Świetliki, a teraz, 15 marca, swój urodzinowy benefis świętowała częstochowska grupa Habakuk. Ich sobotni, ponad dwugodzinny koncert muzyki reggae, zgromadził prawdziwy tłum fanów zespołu ledwie mieszczących się w zdecydowanie za małej na takie okoliczności piwnicznej „izbie”. Swoje 18. urodziny zespół uczcił kolejna, dziesiątą juz płytą zatytułowaną „Family Front", która w marcu trafi do sklepów. I bardzo dobrze się stało, że na trasie promującej nowy album zespołu znalazł się Tarnów, który nie od dziś jest prawdziwym matecznikiem zespołów, nierzadko grających „pod prąd” i wbrew panującym komercyjnym modom.


Habakuk to jeden z tzw. proroków mniejszych Starego Testamentu, uważany za autora Księgi Habakuka napisanej przez niego po 612 r., gdzieś na przełomie VII i VI wieku p.n.e.. Jego imię w języku akadyjskim oznacza nazwę rośliny (hambakuku), a w hebrajskim serdeczny uścisk (objęcie). Habakuk był prorokiem, który przepowiedział unicestwienie Ziemi. Jak się to ma do nazwy zespołu trudno dociec, faktem jest, ze o muzycznym Habakuku wiadomo znacznie więcej. Początki formacji sięgają 1989 r., gdy na wspólnym jamowaniu spotykały się grupy Engaddi z Częstochowy i Samuel z pobliskiego Będzina. Engaddi było kapelą stworzoną przez lidera Habakuka - Wojciecha "Brodę" Turbiarza, natomiast Samuel tworzyli Jacek i Mariusz Karolewscy. W 1990 roku spotkania te zaowocowały powstaniem Habakuka. Początkowo nazwa zespołu brzmiała THC Habakuk. W pierwszym składzie znaleźli się: Wojciech Turbiarz (git., wok.), Jacek Karolewski (git., wok.), Mariusz Karolewski (bas), Irena Toborek (wok.), Paweł "Smerda" Derda (inst. klaw.). W tym czasie przez zespół przewinęło się bardzo wiele osób, głównie perkusistów (m.in. Dariusz Litera i Grzegorz Kwiczoł). W 1991 roku do zespołu dołączyła sekcja dęta: Wojciech Kowalski (sax.) i Piotr "Fi" Hutny (trąbka) oraz Artur Szumlas (dub master), który wkrótce stał się osobą w głównej mierze tworzącą specyficzny habakukowski klimat, pisząc teksty utworów, malując obrazy, robiąc koszulki, naklejki, okładki i plakaty. W tym składzie Habakuk zagrał m.in. na festiwalach: Reggae Nad Wartą (1992), Reggae Christmas (Piotrków Trybunalski, 1992), Reggae Messages (Warszawa, 1992) czy Africa Is Hungry (Toruń, 1992 i 1993) oraz jesienią 1993 r. na Arts & Culture w Berlinie. Jesienią 1991 r. powstała kaseta demo Party, będąca autentycznym zapisem reggae'owej "balangi" w studenckim radiu Klika w Częstochowie. W 1993 r. Habakuk zawiesił działalność koncertową poszukując nowego oblicza, zarówno personalnego jak i artystycznego, aby  1994 r. ponownie zacząć występować. Muzyka zyskała bardziej rockowe oblicze, jednak cały czas z rozpoznawalnym reggae'owym pulsem.



Obecny skład zespołu tworzą: Wojciech "Broda" Turbiarz (gitara, wokal), Wojciech Cyndecki (gitara basowa), Krzysztof "Kiczu" Niedźwiecki (gitara, wokal), Jaromir Puszek (perkusja), Marek Makles (instrumenty klawiszowe) Adam "Roccko" Celiński (akustyk), Piotr "Jackson" Wolski (instrumenty perkusyjne).

A tak sami mówią o sobie po osiemnastu latach wspólnego grania: Nieskromnie możemy powiedzieć, że przez te wszystkie lata zespół zapisał się bardzo wyraźnie w historii polskiego reggae całej muzyki rozrywkowej. Dorobek płytowy nie jest być może tak bogaty jak wielu zespołów z porównywalnym stażem, jednak każde z wydawnictw wniosło bardzo dużo w popularyzację i rozwój polskiej muzyki reggae. Po tych 18tu latach Habakuk spokojnie może spojrzeć w lustro i nie wstydzić się żadnej rzeczy, którą wykonał. Mimo, że przez długi czas (podobnie zresztą jak cała Polska scena reggae) nie był rozpieszczany przez media, zespół konsekwentnie podążał swoją drogą i kreował nowe ścieżki muzyki w Polsce.Przykładem niech będzie fakt, że długo przez wybuchem mody na łączenie reggae z hip-hopem, Habakuk miał już na koncie takie „melanże". Już 10 lat temu eksperymentował z częstochowskim składem Sektor B, co zaowocowało kilkoma wspólnymi numerami i występami.Zespół nigdy nie bał się wyzwań, a takim na pewno było wydanie ostatniej płyty z piosenkami Jacka Kaczmarskiego w konwencji reggae. Pomysł z jednej strony karkołomny skończył się dla zespołu sukcesem. Habakuk odkryli ludzie, którzy z reggae nie mieli nigdy kontaktu, zaś grono młodych ludzi poznało twórczość Kaczmarskiego. Płyta sprzedała się w nakładzie ponad dziesięciotysięcznym. Nagrania te niewątpliwie spopularyzowały reggae w ogólnopolskich mediach.

Największe nasze sukcesy w mijającym 18to leciu to:
 - wydanie 6 płyt CD („Mniam Mniam Rege", „Rub Pulse", Muzyka Słowo Liczba Kolor",„4 Life", „Hub A Dub CD", „A ty siej")
 - wydanie 1 płyty winylowej – „Hub A Dub"
 - wydanie 1 płyty DVD – „Przystanek Woodstock 2007"
 - zagranie na wszystkich najważniejszych festiwalach reggae i nie tylko w Polsce
 - jako pierwszy zespół Habakuk wystąpił na największym festiwalu świata – angielskim Glastonbury w 2007 roku
 - Habakuk ma na koncie nagrania z autentycznymi legendami światowego reggae
 - Mikey Dreadem (producent UB40, The Clash i wielu innych) oraz Don Carlosem (założyciel Black Uhuru, jeden z najważniejszych wokalistów w historii reggae). Ich wartość jest porównywalna z nagraniami jakich dokonali Twinkle Brothers z Trebunimi  Tutkami.

Osiemnastolecie działalności Habakuk świętuje wydaniem nowej płyty. Już w marcu premierę będzie miał album „Familijna Komitywa", na którym znajdą się nagrania Habakuk z gościnnym udziałem czołówki polskich i  zagranicznych wokalistów. Na naszej płycie znajdą się takie znakomitości jak wspomniani wyżej Don Carlos oraz Mikey Dread. Nagrania z nimi to prawdopodobnie najważniejsze nagrania w historii polskiego reggae. Gościnnie występują też: Muniek Staszczyk z T.Love, Junior Stress z LSM, Mercedes z legendarnego R.A.P. (aktualnie z DIM). Płyta zostanie wydana przez wrocławską firmę Rockers Publishing. Album w naturalny sposób łączy scenę żywego grania reggae ze sceną sound systemową. Jest swego rodzaju powrotem do korzeni. Habakuk nigdy nie zapomina o ludziach, którzy z nim współpracowali i dlatego szatę graficzną do płyty przygotowała tradycyjnie grupa Szumlaska, czyli Artur Szumlas – naczelny kreator wizji Habakuk, autor wielu tekstów, zdjęć, obrazów, plakatów, wizualizacji.



Jak napisała na jednym z portali internetowych uczestnicząca w koncercie A. Setlik: „ W piwnicach TCK wystąpił szczególny rodzaj chemii między sceną a publicznością. Ciepła, energiczna i łatwo wpadająca w ucho muzyka na niemal dwie godziny wprowadziła słuchaczy w bujający nastrój i jestem pewna, że fani starych, dobrych jamajskich rytmów nie zawiedli się, a już na pewno nie pożałowali wyboru imprezy.” Opinię tę potwierdziło wielu innych uczestników tego wyjątkowego koncertu. No cóż, na zakończenie wypada życzyć Habakukowi kolejnych, już pełnoletnich, urodzin obfitujących w równie udane muzyczne projekty. I rzeszy fanów, takich, jak w Tarnowie…



Ryszard Zaprzałka


foto by Maciej Zaprzałka

czwartek, 20 marca 2008, tarnowski_kurier_kulturalny

Polecane wpisy

  • -> WENUS Z KRAJU TULIPANÓW (felieton nr 99)

    Było to 42 lata temu. W styczniu 1970 roku piosenka Venus mało znanej w Ameryce holenderskiej grupy Shocking Blue weszła na listę bestsellerów singlowych magaz

  • -> Skład Kultury

    14 grudnia odbędzie się kolejny koncert z cyklu Skład Kultury, którego organizatorem jest Tarnowskie Centrum Kultury. Gospodarzem imprezy będzie tarnowski zespó

  • -> PROWOKACYJNY DEBIUT (felieton nr 98)

    16 czerwca minęło 40 lat od dnia, w którym ukazał się pierwszy album Roxy Music - zespołu, który w dziejach rocka był uważany za glamrockowy, progresywny, artro



Znajdziesz nas w Google+




WSPARCIE DLA MATYSKA










Pegazem po Tarnowie 512

Tarnowski Teatr kończy sezon bez personalnych rewolucji. W nowy wejdzie z odrobinę mniejszym zespołem - aktorzy Jolanta Januszówna i Jerzy Ogrodnicki przechodzą na emeryturę. E. Pietrowiak, dyrektor artystyczna tarnowskiej sceny, bacznie przygląda się absolwentom szkół teatralnych, ale na razie nie zamierza powiększać etatowego zespołu. Gotowa jest też lista osób, które mają tworzyć reaktywowaną po latach Radę Artystyczną Teatru Solskiego. W jej składzie znajdą się m.in. aktorzy tarnowskiej sceny oraz… M. Smolis, związany z warszawskim Teatrem Syrena. Za nami również Debata Finałowa pomiędzy II LO i XVI LO, której przewodnią tezą był: „Tarnów to miasto sprzyjające młodym ludziom”. Całość tego oryginalnego projektu edukacyjnego (współfinansowany przez Szwajcarię), realizowanego w Tarnowie, to głównie zasługa stosunkowo młodego tarnowskiego Stowarzyszenia KANON, któremu przewodzą Iwona i Dariusz Snopkowscy. Zgodnie ze zasadą przyjętą w Tarnowskiej Lidze Debatanckiej, na godzinę przed pojedynkiem odbyło się losowanie stron. XVI LO przypadło bronienie tezy, II LO natomiast jej oskarżanie. A w Loży mędrców zasiedli m.in. prezydent Tarnowa R. Ścigała, redaktor naczelny Temi T. Bałchanowski i szef Działu promocji Radia RDN Małopolska M. Biedroń. Stosunkiem głosów 2:5 (małe punkty: 728:807) Loża opowiedziała się po stronie opozycji w tej debacie czyli II LO. Tym samym tytuł Mistrza Tarnowskiej Ligi Debatanckiej przypadł II Liceum Ogólnokształcącemu, XVI Liceum Ogólnokształcące im. Armii Krajowej zdobyło drugie miejsce. Należy przypomnieć, iż trzecie miejsce w rozgrywkach zajął Zespół Szkół Ekonomiczno - Gastronomicznych w Tarnowie. Już teraz Organizatorzy zapraszają na UROCZYSTĄ GALĘ w tarnowskim teatrze planowaną na 18-go czerwca, na której nastąpi wręczenie Pucharu Mistrza Tarnowskiej Ligi Debatanckiej, medali oraz pamiątkowych prezentów dla wszystkich uczestników projektu. Już po raz drugi w Tarnowie, w ramach obchodów Światowego Dnia Rozwoju Kultury, odbyła się „Doba Dla Kultury”. W trakcie „Doby” w dniach 31 maja (piątek) – 1 czerwca (sobota) można było, m.in.: zwiedzić kabiny projekcyjne Kina Marzenie, zobaczyć scenę „z drugiej strony” w tarnowskim Teatrze, spotkać się z M. Świetlickim i wziąć udział w koncercie „Świetlików” w Pałacyku Strzeleckim. Ponadto, spotkać się z postaciami z bajek na pikniku dla najmłodszych w Parku Strzeleckim, wziąć udział w warsztatach radiowych i telewizyjnych, uczestniczyć w próbie warsztatów wokalnych w TCK, zwiedzić introligatornię i dział starodruków MBP, zobaczyć wystawy w BWA, Muzeum Etnograficznym, siedzibie ZPAP, Galerii Aniołowo, Izbie Pamięci Światowego Związku Żołnierzy AK, zwiedzić Dworek Paderewskiego w Kąśnej Dolnej. We wszystkich instytucjach biorących udział w „Dobie dla Kultury” można było zbierać okolicznościowe „stemple uczestnika”. Dla najaktywniejszych przewidziano nagrody. Miniony tydzień zakończył pierwszo czerwcowy, niestety deszczowy, blok imprez związanych z Dniem Dziecka, którego artystyczną dominantą był rozpoczynający się właśnie tego dnia w tarnowskim teatrze V Festiwal Spektakli Dziecięcych Mała Talia. Blisko 5000 dzieci z regionu tarnowskiego będzie miało okazję zobaczyć 5 tytułów zaprezentowanych przez aktorów z Rzeszowa, Częstochowy, Rabki i Tarnowa. Kończąc odnotujmy jeszcze symboliczną wizytę w Tarnowie najstarszego ocalałego z getta tarnowskiego Żyda 87 – letniego Leo Kleina…



Z cyklu o tym i owym 162 czyli urodziny województwa...

Onegdaj, w sobotę województwo tarnowskie obchodziłoby 38. urodziny. Obchodziłoby, gdyby nie przestało istnieć. Stało się tak w wyniku reformy administracyjnej z 1stycznia1999 roku. W tym momencie na jego terenie mieszkało ponad 700 tys. ludzi. Dokładnie 1 czerwca 1975 Tarnów stał się stolicą nowo utworzonego województwa tarnowskiego. Graniczyło ono z województwami: krakowskim, kieleckim, tarnobrzeskim, rzeszowskim, krośnieńskim i nowosądeckim. 86 lat temu, dokładnie 4 czerwca, odbyło się uroczyste otwarcie Muzeum Miejskiego. Józef Jakubowski, drugi zastępca burmistrza Juliana Kryplewskiego, 7 stycznia 1927 roku złożył Radzie Miejskiej propozycję powołania „Muzeum Miasta Tarnowa”. Sześć dni później szanowne grono rajców jednogłośnie projekt przyjęło. Wspomniana uchwała rady z 13stycznia 1927 roku przewidywała przekazanie na cele muzeum dwóch pokoi na pierwszym piętrze kamienicy przy ulicy Krakowskiej 12, będącej własnością tzw. funduszu teatralnego (dziś mało kto pamięta, że to przy Krakowskiej w Tarnowie stanąć miał teatr). Pomieszczenia muzealne wyremontowano, po czym Józef Jakubowski przeniósł doń archiwum miejskie wraz z przejętymi depozytami. Żywe zainteresowanie tarnowskiej prasy towarzyszyło czteromiesięcznym przygotowaniom do uroczystego otwarcia ekspozycji, które nastąpiło wobec zgromadzonych przedstawicieli władz miasta 4 czerwca1927roku. Tarnowianie zaś mogli zwiedzać wystawę od dnia następnego. Inwentarz „Muzeum Miasta Tarnowa” pozwala określić charakterystykę zbiorów. Największy był zespół dokumentów dotyczących historii miasta, ważną część zasobów stanowiły przedmioty związane z dziejami miasta. (pik – za muzeum.tarnow.pl itarnow.pl)





NOWA ODSŁONA!













tarnowski kurier kulturalny:







- - - - -